جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مشاور خانواده دارد. در جامعه و به خصوص در سطح خانواده ها آنقدر پیچیدگی وجود دارد که چاره ای جز مراجعه به مشاور خانواده نیست.
کد خبر: ۱۲۷۲۲۰۲

به گزارش جام جم آنلاین،  یکی از نیازهای اساسی جامعه مدرن امروز نیاز به مشاوران خانواده است، مشاورانی که درامور مختلف خانوادگی اعم از ازدواج تا حل مشکلات بین زوجین و یا والدین با فرزندان تاثیرگذاری مثبت دارند. مشاوران خانواده برای اینکه در چنین موقعیتی قرار بگیرند مجبور به پشت سر گذاشتن مراحلی هستند تا آنها را واجد شرایط کنند در غیراینصورت هرگز نمی‌توانند یک مشاور خانواده لقب بگیرند.

مراحل تبدیل شدن به مشاوره خانواده

مشاوره خانواده باید دارای صلاحیت‎های مختلفی باشد و به درجاتی دست یابد. او نه تنها باید تحصیلات مرتبط با اصول مشاوره و روان‌شناسی را پشت سر بگذارد بلکه دوره‌های مختلف مشاوره خانواده را هم تجربه کرده باشد و علاوه بر آن صلاحیت‌های رفتاری و عقلی را نیز از خود نشان بدهد. او باید دارای قدرت و تجزیه موضوعات مرتبط با خانواده را از خود نشان بدهد و و ثابت کند که می‎تواند فردی مناسب جهت مشاوره و راهنمایی به دیگر افراد باشد.

در بُعد بین المللی تبدیل شدن به یک مشاور خانواده و امور ازدواج مراحلی عمدتا یکسان دارد. شخص ابتدا باید مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های مرتبط با روان‌شناسی، مشاوره و علوم اجتماعی کسب کند. سپس در حوزه مشاوره تحصیلات کارشناسی ارشد خود را به پایان برساند. بعد در کلینیک‌های مرتبط با مشاوره دوره کارآموزی جهت کسب تجربه حضور پیدا کند و از نزدیک روند کاری را مشاهده کند. رشته‌های مرتبط با مشاوره خانواده کاملا مشخص هستند.

حداقل تجربه دو سال کار در کلینیک‌های مرتبط برای تبدیل شدن به یک مشاوره خانواده نیاز است و فرد باید این مرحله را هم در نظر بگیرد.

در کنار این تجربیات و تحصیلات، فرد باید به مطالعات حوزه‌های مختلف روان ‌شناسی، ازدواج، انسان‌شناسی و اجتماعی بپردازد تا درک خود را نسبت به موضوعات مختلف را بالا ببرد.

نقش مشاور خانواده در رشد اجتماعی

یک مشاوره خانواده باید قادر باشد آنچنان مشکلات مربوط به خانواده‌ها را حل کند که آنها هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ احساسی بهبود یابند و در مسیر درست زندگی قرار بگیرند.

مشاور خانواده یک فرد حرفه‎ای والبته مورد اعتماد است که بی‌ثباتی‌ها را شناسایی می‌کند و راه حل درمان و حل آن مشکل را ارائه می‎دهد.

در راه تبدیل شدن به مشاوره، تحصیلات در کنار تجربه اندوزی در کلینک‎های مشاوره بسیار اهمیت دارد. نکته بسیار مهم این است که هنوز برخی از مشاوران با مدرک تحصیلی کارشناسی اقدام به راهنمایی و مشاور افراد می‎کنند این در حالی است که استانداردهای بین‌المللی می‎گوید که فرد باید حائز مدرک کارشناسی ارشد باشد و چه بهتر که مدرک دکترای حرفه‎ای خود را در این زمینه اخذ کند.

نکته‌‌ی که در سطور پیشین به آن اشاره شد اهمیت ضروری و غیرقابل اغماض حضور در کلینیک‌های مشاوره جهت کسب تجربه است. یک فرد حتی با داشتن عالی‌ترین سطوح تحصیلی بدون اینکه تجارب کلینیکی و کارآموزی نداشته باشد هرگز نمی‌تواند کار خود را به عنوان یک مشاوره خانواده آغاز کند.

بسیاری از مشاوران خانواده و امور ازدواج علاوه بر اینکه این مراحل را پشت سر می‌گذارند، به منظور پیشرفت بیشتر در کار خود اقدام به حضور در دوره‌های بین‎المللی می‌کنند که این دوره‌ها کیفیت کار آنها را بالاتر می‌برد و باعث تاثیرگذاری مثبت بر روی روند کاری می‌شود.

 پس با سه رکن اساسی تبدیل شدن به یک مشاور خانواده آشنا شدیم:

1-تکمیل تحصیلات مرتبط با رشته مشاور خانواده

2-پشت سر گذاشتن دورههای کارآموزی و کلینیکی

3-مطالعات کتاب‌های به روز دنیا در رابطه با روان‌شناسی، مشاوره و اجتماعی

4-حضور در دوره‌های بین‌المللی بازآموزی مشاوره

 

افزایش جمعیت مشاوران خانواده در جهان

هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان با کمبود نیروی مشاوره خانواده روبرو شده‎اند. مشاور خانواده با نقش مثبت و تاثیرگذاری که ایفا می‌کند باعث می‌شود تا نبض جامعه منظم‌تر بتپد. جوامع پیشرفته بسیار به نقش مشاوران خانواده اهمیت می‌دهند. با وجود اهمیت آنها همانطور که پیش از این اشاره شد برخی از کشورها با کمبود نیرو در این زمینه روبرو هستند. از سویی دیگر یک بحران هم برای برخی از فارغ‎التحصیلان رشته مشاوره خانواده وجود دارد و آن هم این است که بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل مربوط به این رشته، عموما فرصتی برای کار پیدا نمی‌کنند. اما  خبر بسیار خوب برای تمامی مشاوران خانواده این است که تا سال 2026 فرصت شغلی برای مشاوران خانواده 23 درصد با  افزایش مواجه می‌شود. اگراین آمار صحت داشته باشد آنگاه جمعیت زیادی از مشاوران خانواده بحران بیکاری را پشت سر می‌گذارند و از سویی انگیزه برای تحصیل در این رشته در بسیاری از افراد دیگر به وجود می‌آید.

البته هر چقدر تحصیلات فرد بالاتر باشد و تجربه بالایی هم به دست بیاورد شانس او برای استخدام در کلینیک‎های مختلف بالاتر می‌رود ضمن اینکه مطالعه  منابع ارزشمند خارجی در این میان بسیار تاثیرگذار است. مطالعات خارج  از کتب دانشگاهی اهمیتی بسیار زیاد دارد. بسیاری فکر می‌کنند که مطالعه خارج از درس در زمینه کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده یک کار دل به خواهی است اما نیاز شدید دنیای امروز به مشاوران خانواده نشان می‌دهد که مطالعه کتاب‎های به روز دنیا یک نیاز اساسی و غیرقابل انکار است که نباید از کنار آن گذشت. مطالعه منابع خارجی بهتر است. این منابع اطلاعات ارزشمندی را در زمینه‌های مختلف مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. این اطلاعات از سوی افراد بسیار کاربلد و حرفه‌‌ی تدوین شده است.دسترسی به این منابع دریایی از اطلاعات جدید را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

 

قانونی برای آغاز راه

می‌خواهید یک مشاور موفق باشید؟ فعالیت زیادی از خود نشان بدهید. ابتدا از پذیرش چند ارباب رجوع بپرهیزید. کار مشاوره را فقط با یک فرد آغاز کنید. یک زن، یک مرد یا یک کودک. تمرکز خود را بر روی اصلاح او بگذارید و کمک کنید مشکل خانوادگی‌اش حل شود.

هرگز سعی نکنیددر همان آغاز به کار خود به عنوان مشاوره، مراجعان متعددی داشته باشید. داشتن مراجعان متعدد نشانه موفقیت کار نیست، آنچه که موفقیت شما را رقم می زند این است که فرد بتواند از پس مشکلات خود بربیاد و در زندگی شخصی خود موفق باشد. حتی اگر بتوانید یک نفر را درست مشاوره بدهید کار خود را درست انجام داده‎اید.

یک مشاور خانواده وقتی به حد حرفه ای میرسد که بتواند کلیه اعضای یک خانواده را به  مسیر درست هدایت کند.

به هر حال تبدیل شدن به یک  مشاور خانواده کار زمان بر و پرزحمت است و فقط کسانی از عهده آن بر می‌آیند که به این رشته واقعا علاقه داشته باشند. مشاور خانواده فردی با حوصله، منطقی و باسواد است و افرادی با روحیه پایین و درک نه چندان  مقبول نمی‎توانند به این مرحله دست پیدا کنند.

منبع: Brandman

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها