سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری­‌های عفونی انستیتوپاستور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی استفاده از تست­‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی­‌بادی را توصیه نمی­‌کند،گفت: علاوه بر آن ما از اعتبار و درستی تست ­‌های آنتی­‌ بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم؛ چراکه طبق دستورات WHO نمی­‌توانیم از این روش برای تشخیص ویروس یا بیماری استفاده کنیم.
سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری­‌های عفونی انستیتوپاستور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی استفاده از تست­‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی­‌بادی را توصیه نمی­‌کند،گفت: علاوه بر آن ما از اعتبار و درستی تست ­‌های آنتی­‌ بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم؛ چراکه طبق دستورات WHO نمی­‌توانیم از این روش برای تشخیص ویروس یا بیماری استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۲۶۸۱۱۵

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر کیهان آزادمنش، استاد گروه ویروس‌­شناسی انستیتو پاستور ایران در کارگاه مجازی شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به بیان تجربیات عملی و چالش­‌های موجود در تشخیص کووید ۱۹ از طریق تست مولکولی (PCR) و تست­‌های سرولوژیکی پرداخت و گفت: راه­‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید ۱۹ از اقدامات ما در این همه‌گیری بوده است.

وی ادامه داد: نخستین موارد ابتلا به این ویروس در ایران در بهمن ۱۳۹۸ مشاهده شد و پس از آن در اوایل فروردین ۹۹ شاهد اوج­‌گیری شیوع این ویروس در کشور بودیم، بر این اساس ما آزمایش­‌های مولکولی (PCR) را از ۵ بهمن ۹۸ شروع کردیم و تا ۱۶ بهمن ۹۸ فقط یک مؤسسه این آزمایش را انجام می­‌داد و از ۲۰ بهمن مؤسسه دیگری نیز شروع به انجام تست­‌های مولکولی کرد و تا ۲۹ بهمن سال گذشته روزانه ۲۰۰ تست مولکولی انجام شد، ضمن آنکه تعداد مراکزی که این آزمایش را انجام می­‌دادند نیز افزایش یافت.

آزادمنش با بیان اینکه هم‌اکنون بسیاری از مؤسسات و مراکز پزشکی این آزمایش را انجام می­‌دهند، ادامه داد: انواع مختلفی از آزمایش­‌های تشخیصی وجود دارند که هدف آن­ها متفاوت است، برخی از تست­‌ها با هدف تشخیص ویروس انجام می­‌شوند و برخی دیگر پاسخ ایمنی بدن به ویروس را مورد بررسی قرار می­‌دهند و به طور کلی ۶ هدف راهبردی در دستورالعمل­‌های WHO وجود دارد و مهم­ترین هدف، تقویت سرپرستی و هدایت سیستم­‌های آزمایشگاهی ملی است.

وی یادآور شد: بعدازظهر ۳۰ بهمن ۹۸ اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران و در شهر قم شناسایی شد، اظهار کرد: اما شیوع این ویروس فقط محدود به این شهر نبود، بنابراین دو روز پس از مشاهده اولین موارد ابتلا، کمیته­ آزمایشگاه ملی را تشکیل دادیم و در حال حاضر این کمیته هر هفته و یا گاها دو یا سه بار در هفته جلساتی را برگزار می­‌کند.

سرپرست تیم پاسخ سریع بیماری‌­های عفونی انستیتو پاستور تاکید کرد: خوشبختانه از منابع انسانی خوبی در کشورمان برخوردار هستیم. ما در گذشته شبکه آزمایشگاهی برای بیماری آنفلوآنزا و HIV داشتیم که در حال حاضر می­‌توان به راحتی آن را روی بیماری کووید ۱۹ متمرکز کرد، همچنین سیستم خوبی برای انتقال امن و ایمن نمونه­‌های آزمایش در کشور داریم.

به گفته وی، دانشگاه­‌های علوم پزشکی در شهرهای مختلف به جمع­‌آوری نمونه­‌ها پرداخته و در اسرع وقت آن­ها را به تهران انتقال می­­‌دهند. با این حال، در این زمینه با مشکلات خاصی روبرو شدیم، به گونه‌ای که در اوایل بهمن­ ماه سال گذشته، به اندازه کافی کیت تست تشخیص در اختیار نداشتیم.

این استاد گروه ویروس‌شناسی انستیتو پاستور ایران در خصوص تست­‌ های سرولوژیکی برای تشخیص کووید ۱۹ گفت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از تست­‌های تشخیص سریع مبتنی بر آنتی­‌بادی را توصیه نمی­‌کند، اما بر ادامه­ کار بر روی آن­ها با اهداف نظارت بر بیماری تأکید می­‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما از اعتبار و درستی تست­‌های آنتی­‌بادی IgM و IgG مطمئن نیستیم، ادامه داد: طبق دستورات WHO نمی­‌توانیم از این روش برای تشخیص ویروس یا بیماری استفاده کنیم. درواقع، جمع­ آوری نمونه­‌ها همچنان چالشی بزرگ است، ما در حال حاضر روی جمع‌آوری بزاق کار می­‌کنیم و امیدواریم که این روش مفید باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها