در آخرین روز هفته پویش ملی مبارزه با سرطان از سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بیشتر بدانیم

عبور از سرطان با بشقاب سالم (اینفوگرافیک)

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، چه‌کار باید بکنیم؟

حواس‌تان به خودتان باشد

كرونا برای مردم جهان، حكم همان «اسمشو نبر» در مدرسه موش‌ها را دارد! تهدید بزرگی كه همه ابعاد زندگی را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ از خوردن خوراكی‌ای با خیال راحت تا گرفتاری‌های اقتصادی. این تنش، بی‌تردید روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارد. اما تا صحبت از سیستم ایمنی می‌شود؛ همه فكرمان به این سمت می‌رود كه «چه بخوریم» تا سالم بمانیم! اما همه ماجرا فقط «نوع تغذیه جسمی» نیست.
كرونا برای مردم جهان، حكم همان «اسمشو نبر» در مدرسه موش‌ها را دارد! تهدید بزرگی كه همه ابعاد زندگی را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ از خوردن خوراكی‌ای با خیال راحت تا گرفتاری‌های اقتصادی. این تنش، بی‌تردید روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارد. اما تا صحبت از سیستم ایمنی می‌شود؛ همه فكرمان به این سمت می‌رود كه «چه بخوریم» تا سالم بمانیم! اما همه ماجرا فقط «نوع تغذیه جسمی» نیست.
کد خبر: ۱۲۶۴۳۱۲

 روان هم باید تغذیه درستی داشته باشد تا سیستم ایمنی بدن به‌درستی فعالیت كنید. ببینیم رعایت چه نكته‌هایی - به غیر از موارد تغذیه‌ای - می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی كمك كند.

آرام باشید

بسیاری از افراد دچار «سایكوسوماتیك» هستند. یعنی این‌كه هر تنش عصبی، می‌تواند بروز جسمی روی بدن آنها داشته باشد.

این نشان می‌دهد كه به‌هم خوردن آرامش روانی این افراد مستقیما روی سیستم ایمنی آنها تاثیر دارد بنابراین اولین قدم برای حفظ سلامتی، تلاش برای آرامش اعصاب است.

این كار با روش‌های مختلف امكان‌پذیر است؛ از پیگیری نكردن شبكه‌های اجتماعی و وبگاه‌های مختلف كه اخبار نادرستی ارائه می‌كنند تا قطع ارتباط با هرشخصی كه اخبار منفی ــ منظور اخبار درست و به‌روز نیست ــ را به هر شكل به شما منتقل می‌كند.

ورزش كنید

اگر بخواهید در همان اتاق چند وجبی هم می‌شود ورزش كرد؛ برای این كار كافی است چند ورزش پرتحرك و مناسب فضای بسته را پیدا كنید. پنجره را باز كنید تا هوای لطیف بهاری وارد اتاق شود و بعد هر روز نیم‌ساعت صبح و نیم‌ساعت عصر، كنار همان پنجره ورزش كنید.

برنامه‌ریزی كنید

فعلا برای خیلی‌ها همه روزها، جمعه است! اما این خود ما هستیم كه روزهای هفته را در همین قرنطینه نیز از هم تفكیك می‌كنیم. بنابراین حالا كه تعطیلات نوروزی تمام شده، مثل قبل، از خواب بیدار شوید و برای هر روزتان برنامه‌ریزی كنید. برنامه‌ریزی و نظم باعث تنظیم عملكرد ساعت زیستی بدن، تنظیم خواب و بیداری و تغذیه و در نتیجه بهبود عملكرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به خودتان توجه كنید

بله! درست است كه دیگر همكار و دوست و آشنا و فامیل شما را نمی‌بینند و شما هم با اهل خانه متاسفانه رودربایستی ندارید! اما لطف كنید رودربایستی داشته باشید و مثل دوران پیش از كرونا به نظافت ظاهری، نوع لباس پوشیدن، رنگ مو و وضعیت تمیزی دست و پا و... توجه كنید. اتفاقا در همین زمان نیاز بیشتری به نظافت داریم و چه بهتر كه با آراستگی ظاهر نیز همراه شود. خواهید دید روحیه‌تان چقدر عوض خواهد شد.

فرهنگی باشید

ساعتی از روز را برای تجدید قوای ذهنی بگذارید؛ برای مثال چند نیم‌ساعت در روز و در این زمان‌ها، مطالعه كرده، موسیقی گوش كنید، فیلم ببینید یا با اهل خانه بازی‌های گروهی انجام دهید.

منظم باشید

ما با افراد خیلی نزدیك‌ در خانه قرنطینه شده‌ایم. هیچ‌كسی هم حداقل تا پایان دوره كرونا به منزل ما قدم نخواهد گذاشت. اما تردیدی نیست كه خانه، همه بخش‌هایش از ورودی تا حمام و دستشویی به نظافت نیاز دارد. نظم و تمیزی محیطی كه در آن زندگی می‌كنیم، علاوه براین‌كه مانع از ابتلا به بیماری می‌شود، به نظم و آرامش ذهنی كمك می‌كند. آرامش و نظم ذهنی، به بهبود عملكرد سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند.

صحبت نكنید

خیلی وقت‌ها، اظهارنظری كوچك و ساده، آشوب و جنجال بزرگی در خانه ایجاد می‌كند؛ به‌ویژه حالا كه اغلب ما از خانه‌نشینی كلافه‌ایم؛ چون به شكل نامناسبی زندگی عادی مختل شده است. هر نوع تنش، جروبحث، كلافگی و... باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین سعی كنید جز صحبت‌های معمولی، حرف‌های خوب و شادی‌آور و... خیلی صحبت نكنید. سعی كنید از تنش دور باشید.

كار تازه انجام دهید

هرچقدر ذهن درگیر و مشغول كارهای خوب باشد، به همان نسبت سیستم ایمنی مثل ساعت كار كرده و جسم سالم خواهد ماند. بنابراین سعی كنید برای هر روز یك كار تازه انجام دهید. برای مثال از آشپزی و خیاطی و گلدوزی و قلاب‌بافی گرفته تا كتاب و فیلم و مجله و... درواقع هر كار تازه، دریچه‌ای تازه به ارتقای عملكرد سیستم ایمنی بدن است.

كمك بگیرید

اگر همه این كارها را كردید اما باز هم نمی‌توانید استرس و اضطراب‌ درونی‌تان را كنترل كنید، لازم است از كمك روانپزشك یا روان‌شناس استفاده كنید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها