ماه اکتبر ماه کارزار بین‌المللی برای افزایش آگاهی‌ها پیرامون سرطان سینه در سراسر جهان است.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۸۹
توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، با آن که این بیماری بسیار جدی و حتی مرگبار است اما میتوان با روشهایی آن را زود تشخیص داد و از گسترش آن جلوگیری کرد.

سرطان پستان از گسترده‌ترین انواع سرطان در میان زنان است با این حال ابتلا به آن، معنایش پیشاپیش در انتظار مرگ نشستن نیست بلکه تشخیص به موقع بیماری، شاه کلید نجات جان بیمار است.

نکات پیشگیرانه

نهاد پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا توصیه می‌کند زنان وزن خود را متناسب نگاه دارند، منظم ورزش کنند و اگر می‌خواهند از هورمون درمانی یا قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند حتما با پزشک خود مشورت کنند. همچنین اگر نوزادی دارند، شیر دادن به کودک می‌تواند در امر پیشگیری مفید و موثر باشد.

با توجه به اینکه مصرف الکل خطر بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد، تاکید می‌شود که از مصرف الکل خودداری شود.

فاکتورهایی همچون بالا رفتن سن، وجود بافت فشرده در این عضو، جهش‌های ژنتیکی، رادیوتراپی یا داشتن سابقه فامیلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد.

علائم را بشناسید

غالبا زنان برای چک کردن ابتلای خود به سرطان سینه، به دنبال وجود توده یا برآمدگی در آنها می‌گردند. این درست است اما لازم است که به علائم دیگر نیز توجه شود.

قرمز شدگی یا ورم پوست، تغییر در ظاهر عضو، ترشحات غیرعادی، احساس درد در درون یا روی آن و همچنین پوسته پوسته شدن یا ایجاد فرورفتگی از دیگر علائمی است که باید جدی گرفته شوند. این علائم هر کدام به تنهایی بر ابتلای فرد به سرطان سینه حکایت نمی‌کنند اما حتما باید درباره آنها با پزشک مجرب صحبت کرد.

اهمیت چکاپ منظم

بعضی از زنان بعد از مشاهده علائم و مراجعه به پزشک درمی‌یابند که مبتلا به سرطان هستند. اما بسیاری از زنان مبتلا اصلا هیچگونه علائمی ندارند. برای این است که چکاپ منظم ماموگرافی امری حیاتی است.

توصیه می‌شود بسته به وضعیت فرد، این آزمایش به صورت منظم از ۴۰ تا ۵۰ سالگی آغاز شود.

بنابر اظهارات متخصصان، در زنان ۵۰ تا ۶۹ ساله‌ای که به صورت منظم آزمایش ماموگرافی را انجام داده‌اند آمار مرگ و میر از میزان کمتری برخوردار بوده است.

در همین مورد موسسه تحقیق سرطان انگلیس اعلام کرده است که در نتیحه افزایش آگاهی‌ها درباره سرطان سینه، جا افتادن فرهنگ چکاپ منظم و همچنین بهبود خدمات درمانی در طول ۳۰ سال گذشته آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به این سرطان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بنا براعلام این موسسه در حالی که در بریتانیا در سال ۱۹۸۹ میلادی ۱۵ هزار و ۶۰۰ زن جان خودشان را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۱۱هزار و ۵۶۳ نفر کاهش یافته است.

نقش تعیین کننده ژن‌ها

اگر زنی ژنی در خود حمل می‌کند که می‌تواند دچار جهش سرطانی شود، احتمال ابتلای او به سرطان سینه ۵۰ تا ۸۰ درصد است. این ژن‌ها، ژن‌های سرطان پستان نیز نامیده می‌شوند.

اگر مادر یا مادربزرگ شما سرطان سینه داشته، احتمال ابتلای شما به این بیماری می‌تواند بالا باشد. از دهه ۱۹۹۰ می‌توان با آزمایشاتی این ژن را تشخیص داد.

زنی که این ژن را حمل می‌کند باید خود تصمیم بگیرد که آیا حاضر است پیشاپیش شروع به درمان کند چراکه با برداشتن عضو مزبور پیش از بروز بیماری، خطر ابتلا به سرطان سینه می‌تواند به کلی برطرف شود.

شانس درمان بالا رفته است

اعلام این نتیجه که زنی به سرطان سینه مبتلاست قطعا خبری هولناک برای اوست اما این نوع سرطان از جمله انواع این بیماری است که علم پزشکی در سال‌های اخیر به راه‌های درمانی موثری برای آن دست یافته است.

پزشکان همواره تاکید می‌کنند که این راه‌ها تنها زمانی موفقیت‌آمیز هستند که بیماری به موقع تشخیص داده شود. هر چه تومور کوچک‌تر باشد، راحت‌تر برداشته و بیماری سریع‌تر درمان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها