رادیو تخصصی «زیارت» آغاز به کار کرد

صدای ما را از حرم می شنوید

اگر به سراغ یک ایرانی بروی و از او در مورد این بپرسی که دوست دارد به کجا سفر کند؟ تقریبا کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که یک سفر «زیارتی» در اولویتش برای سفر رفتن نباشد.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۳۵
صدای ما را از حرم می شنوید

خیلی از ایرانیها بهترین خاطراتشان در سفرهای زیارتی است. در آلبوم عکسهای همه ما حداقل یک عکس با پسزمینه یک مرقد مطهر حضور دارد، بسیاری از ما، از هزار گرفته تا چند میلیون تومان برای گسترش، بهسازی و مرمت زیارتگاهها هزینه کردهایم و خلاصه مشاهد مشرفه و آرامگاههای متبرکه بزرگان و پیشوایان دینی برای شیعیان و بویژه ایرانیها قرنها است که جایگاه خاص و ویژه خود را دارد.

طبیعی است که این ظرفیت بزرگ دینی که جنبههای ملی پررنگی نیز دارد هم از طرف کسانی که میخواهند به کشورمان ضربه بزنند زیر ذرهبین و البته حملات تخریبی است و هم باید از طرف حامیان و دلسوزان ایران بیش از پیش مورد توجه باشد.

با همه اینهایی که گفتیم جای خالی پرداخت ویژه به زیارت (این آئین دینی ـ ملی کهن ایرانی) در رسانهها همیشه حس میشد و پرداخت به این موضوع معمولا در خلال صفحات یا برنامههای دینی و به بهانه مناسبتهای مذهبی بود.

صدا و سیما شبکه های مختلف تخصصی نظیر ورزش، اقتصاد، فرهنگ و ... راه اندازی کرده بود که هر یک توانستند مخاطبان خاص خود را جذب کنند.

بحث زیارت نیز معمولا در دل شبکه هایی نظیر معارف قرار می گرفت تا این که بناشد از این ظرفیت به شکل جداگانه ای استفاده شود.

مهرماه سال گذشته بود که رسانه ملی تصمیم گرفت برای زیارت یک شبکه جداگانه تاسیس کند و استارت آغاز به کار آزمایشی رادیو «زیارت» را در مشهد زد.

پس از 9 ماه فعالیت آزمایشی، این رادیو با حضور علیعسکری، رئیس سازمان صداوسیما کار رسمی خود را آغاز کرد و بناست با پخش 24 ساعته، همراه زائران و البته آنهایی که دلشان برای زیارت لکزده باشد.

به گزارش جامجم، رئیس رسانه ملی در مراسم آغاز به کار رسمی رادیو زیارت و 271 پروژه فنی صداوسیمای مرکز خراسان رضوی که روز چهارشنبه برگزار شد با تأکید بر اهمیت زیارت گفت: زیارت، امر مهم و ابعادمند معنوی و اجتماعی است که فواید فراوانی دارد و انسان را به کانون خوبیها، دلبسته و هدایت میکند. علی عسکری با اشاره به اینکه مرکز ثقل رادیو زیارت، حرم مطهر رضوی است و در آینده سایر مراکز مذهبی کشور مانند قم و شیراز نیز به آن افزوده خواهند شد، تصریح کرد: سالیانه حدود 27 میلیون نفر زائر داخلی داریم و 2 میلیون نفر هم زائر خارجی برای زیارت امام هشتم وارد مشهد مقدس میشوند و امیدواریم که رادیو زیارت در ایجاد آرامش، تمدنسازی و افزایش ظرفیتهای اجتماعی، تحولات اقتصادی و اجتماعی موفق عمل کند. رئیس رسانه ملی با تأکید بر اینکه مباحث مربوط به فناوری رسانه در دنیا فوقالعاده مهم است و اگر نتوانیم تحولات فنی را در کشور و رسانه ملی رقم بزنیم دچار عقبماندگی و انزوا میشویم، اظهار کرد: همکاران ما در معاونت توسعه و فناوری رسانه، در تراز جهانی حرکت میکنند و مطابق با پیشرفتهترین تحولات دنیا پیش میروند و آن را در رسانه ملی اجرا میکنند.

امیدواریم رادیو زیارت، منشا تحول در دنیای اسلام باشد

آیتالله مکارمشیرازی، مرجع تقلید هم به مناسبت راه اندازی رادیو ملی زیارت پیامی صادر کرد. این مرجع تقلید در پیام خود نوشت: بارگاه امام هشتم(ع) جاذبه فوقالعادهای دارد. مطابق آنچه خبر دادهاند، در سال حدود 20 میلیون نفر از این بارگاه ملکوتی زیارت میکنند که در نوع خود در دنیا بینظیر و یا کمنظیر است.

آیتالله مکارمشیرازی تاکید کرد: این جاذبه عظیم فرصتهای بسیار خوبی فراهم میکند. اولا خود زیارت شخص زائر را پرورش میدهد. این زیارت موجب میشود اخلاق ما پاک شده، کفاره گناهان ما شود و موجب پرورش و پیشرفت انسان خواهد شد. از دیگر سو این اجتماع بزرگ فرصت بسیار مهمی برای مسائل فرهنگی به وجود میآورد. بعد از انقلاب اسلامی توجه به این فرصت طلایی که بر اثر اجتماع زوار حاصل میشود، با اقدامات فرهنگی آغاز شده و روز به روز نیز این فعالیتها توسعه و گسترش مییابد. از دیگر سو رسانهها میتوانند پیامهای این بارگاه ملکوتی را به دنیا برسانند. چه بهتر که از رسانهها استفاده و پیام این بارگاه به دنیا ارسال شود.

وی در پیام خود آورده است: یکی از ویژگیهای آن حضرت این بود زمانی که مذاهب مختلف به سوی اسلام هجوم آوردند، امام در مقابل آن ایستاده و اجازه ندادند اسلام و عقاید آن آلوده به افکار التقاطی و انحرافی شود.

این مرجع تقلید با بیان ویژگیهای علمی امام هشتم نوشته است: اگر برنامه امام رضا(ع) را در نظر بگیریم و مناظرات ایشان را مد نظر قرار دهیم، به جهت اینکه دربار خلافت مرکز تبلیغات جهان بود، امام از تشکیلات خلافت استفاده کرد و مسائل مهم اسلامی را به نقاط مختلف فرستادند.

آیتالله مکارمشیرازی در انتهای پیامش رادیو زیارت را منشا امید دانسته و نوشت: امیدواریم این برنامه زائر که بناست آغاز بهکار کند، منشأ یک تحول نه تنها در میان زوار و کشور ایران بلکه در همه مناطقی که نام اسلام به آن رفته، پیامهای امام و زندگی آن حضرت و مسائل اسلامی به مناطق مختلف نفوذ کند.

رادیو زیارت رادیوی آرامش باشد

حجتالاسلام سیدابرهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هم دیگر سخنران این مراسم بود. رئیسی با بیان نکاتی که باید در رادیو زیارت مورد توجه قرار بگیرد گفت: این رسانه که در جوار مضجع شریف امام هشتم(ع) واقع شده است باید ابعاد مختلف شخصیتی حضرت رضا(ع) را به همگان معرفی کند چراکه سیره امام رضا(ع) الگویی برای بشریت امروز است. باید به این نکته نیز توجه شود که ما وقتی درخصوص حضرت رضا(ع) صحبت میکنیم، مقصود همه امامزادگان و بقاع متبرکهای است که در مسیر هجرت عظیم امام وجود داشتهاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته دیگر اهمیت زیارت است که بهعنوان راه ارتباطی میان بشریت با امام و حجت خدا است چراکه زیارت تنها یک برش از زندگی نیست، بلکه به قبل و بعد زندگی توجه دارد یعنی هم انگیزهای که موجب زیارت میشود و هم تصمیمی که فرد پس از آن برای اصلاح میگیرد .

تولیت آستان قدس رضوی گفت: زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع)، دانشگاه بزرگی است که معلم آن امام رضا(ع) و متن درسی آن زیارت جامعه کبیره است. دانشگاهی که مقاومساز و انسانساز است.

وی با تاکید بر توجه به حال و هوای زائر در رادیو زیارت ابراز کرد: زائران وقتی که در حرم قرار میگیرند در کنار زیارت بسیاری از اضطرابهای اجتماعی و فردی خود را به سکینه و آرامش مبدل میکنند و همه باید از این آرامش مطلع شوند که رادیو زیارت میتواند نقش مهمی ر انتقال آن داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: همچنین برکاتی که در پرتو این زیارت حاصل میشود، خدمترسانیها و گرهگشاییها از جمله مواردی است که بیان آنها اعتقاد و باور را در میان مردم افزایش میدهد.

زیارت نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد و به تعبیری یکی از راههای صیانت از جامعه و جوانان، زیارت است.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: امیدواریم افتتاح رادیو زیارت آغازی برای دیگر کارهای رسانهای در این حوزه باشد.

رادیو زیارت چیست؟

رادیو تصویری «زیارت» زیرمجموعه صدای خراسان نیست، بلکه شبکهای ملی و سراسری است که با هدف تبلیغ امامت، ولایت و پرهیز از اختلاف عقاید شیعه و سنی کار خود را آغاز کرده است.

* پخش نماز و اذان از حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حرم شاهچراغ، امامزادههای سطح کشور و اماکن متبرکه و تهیه گزارشهایی از این اماکن بخشی از برنامههای این شبکه رادیویی خواهد بود که در قالب ۶ ساعت برنامه تولیدی، ۶ ساعت برنامه استانی و ۱۲ ساعت تکرار روی آنتن خواهد رفت.

تبلیغ مباحث کلی زیارت، مباحث توریستی و اسلامی، گردشگری اسلامی، معرفی سوغات شهرهای زیارتی، اعلام وضعیت آب و هوایی و ترافیک مکانهای زیارتی، تولید و پخش موسیقیهای ولایی و مرتبط با مباحث دینی، معرفی مراکز خدماترسانی زائر، ارتباط با ستاد تسهیلات سفر استانداری در مکانهای مذهبی و بهطور کلی مباحث مرتبط با زائران در سراسر کشور، از دیگر بخشهای رادیو زیارت خواهد بود.

رادیو ملی و تصویری «زیارت» بهصورت ۲۴ ساعته و در دو بخش تولیدی و خبری به روی آنتن میرود و در حال حاضر شنوندگان تمامی استانهای کشور قادر به دریافت این کانال از طریق دستگاههای دیجیتال خواهند بود و در صورت تخصیص فرکانس، دیگر کشورهای اسلامی نیز میتوانند شنونده برنامههای این رادیو باشند.

محمدمهدی درستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها