رئیس انجمن مامایی ایران گفت: خواندن نامه انجمن متخصصین زنان به مجلس برایم شرم آور بود که چگونه یک انجمن فرهیخته از این ادبیات سخیف استفاده کرده، این موضوع نشان دهنده آن است ما باید در حوزه اخلاق پزشکی خودمان را تقویت کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۰۲
نامه انجمن متخصصین زنان به مجلس شرم آور بود / هشدار درباره خدشه به اخلاق پزشکی به دلیل مسائل پولی

ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: سالیانه حدود یک میلیون و پانصدهزار تولد زنده در کشور اتفاق می افتد که بیش از نیمی به صورت طبیعی‌ست به عبارتی اغلب زایمان ها در ایران 53 درصد طبیعی و 47 درصد سزارین انجام می شود.

به گفته وی، از آن زایمان های طبیعی حدود 75 درصد را ماماها انجام می دهند، در حال حاضر کسی که زایمان طبیعی انجام می دهد ماما‌ست و پزشکان متخصص بیشتر مشغول عمل سزارین هستند.

خداکرمی سهم کارانه ماماها را در زایمان های طبیعی 15 درصد اعلام کرد و گفت : 15 درصد از کارانه تمامی زایمان های طبیعی برای ماما و مابقی آن برای پزشک متخصص است. در آیین نامه جدید وزارت بهداشت که انجمن متخصصین زنان هم در تدوین آن نقش داشت، تصمیم بر آن شد برای اینکه بتوانیم رضایت ماماها و انگیزه آنان را برای پیشبرد طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی بالا ببریم، میزان کارانه ماماها از 15 درصد به 35 درصد افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن مامایی ایران افزود:بسیاری از بیمارستان های دولتی از سال 92 تا کنون 15 درصد حق ماماها را پرداخت نکرده اند. حتی زایمانی که توسط ماما صورت می گرفت ، تعرفه عامل زایمان به متخصص پرداخت می‎شد.

به گفته وی، این روند در آیین نامه جدید اصلاح شد. در هیچ‌ جای دنیا متخصص زنان عامل زایمان طبیعی نیست چرا که ما متخصص تربیت می کنیم برای بیماری های زنان، حاملگی های پر خطر، جراحی های زنان و سزارین و نقشی که ماما در این بحث دارد مراقبت های دوران بارداری و زایمان طبیعی است. بنابراین کاملا این دو حوزه مشخص و همچنین در قوانین نیز شرح وظایف ما تعیین شده است.

خدا کرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمام بیمارستان های دولتی ماما زایمان طبیعی انجام داده و اگر مشکلی در این میان بوجود آمد به متخصص زنان اطلاع میدهد.

رئیس انجمن مامایی ایران تاکید کرد: مهم ترین مسئله این است که هرنوزاد باید از حق تولد طبیعی برخوردار شود و اگر ببینیم که دریافت تعرفه زایمان می تواند آسیبی به روند مراقبت از مادر و نوزاد و پروسه افزایش سزارین وارد کند حتی حاضریم همانند سابق مبلغی دریافت نکنیم اما به شرطی که حق مادر و نوزاد ضایع نشود و هر جنین زندگی داخل رحم کامل داشته و تولد بصورت طبیعی انجام شود.

خداکرمی گفت: ما از واکنش جامعه متخصصین در این خصوص بسیار متعجب شدیم چرا که اغلب انان اساتید فرهیخته و دانشمند کشور هستند و ما همواره در کنار هم مشغول به کار هستیم، همچنین در برخی از مطب های متخصصین زنان عمده امور مربوط به ویزیت و خدمات را همکاران ما انجام می دهند، ما از این حجم از انتقاد علیه جامعه مامایی آن هم از طرف همکاران دیرینه به دلیل موضوعات مالی شگفت زده شدیم.

وی علت عدم پرداخت کارانه ماماها را تمامیت خواهی برخی از متخصصین دانست و گفت: متاسفانه انصاف در ارائه خدمات در حوزه زنان ومامایی از بین رفته است. زایمان طبیعی توسط یک تیم صورت می گیرد این خدمات تیمی باید پرداخت تیمی هم داشته باشد.

به گفته رئیس انجمن مامایی ایران، امضای دکتر موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان در توافق نامه ذکر شده، هست و متعجبم که چرا به دلیل اعتراض برخی از متخصصین از بُعد حقوقی رفتار دیگری از خود نشان می دهند. خواندن نامه انجمن متخصصین زنان به مجلس برایم شرم آور بود که چگونه یک انجمن فرهیخته از این ادبیات سخیف استفاده کرده، این موضوع نشان دهنده آن است ما باید در حوزه اخلاق پزشکی خودمان را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: این نگاه از بالا به پایین و تکبر آمیز، به عبارتی دیگر ارباب رعیتی که در حوزه برخی از متخصصین زنان مشاهده می شود واقعا نگران کننده ست و با این طرز برخورد چگونه می خواهیم به فکر سلامت مادر و نوزاد باشیم؟

خداکرمی محور انجمن مامایی را سلامت مادران و نوزادان اعلام کرد و گفت: به دلیل حفظ حرمت مادر باردار وزارت بهداشت هر تصمیمی در این خصوص بگیرد را قبول داریم چرا که نمی خواهیم به دلیل مسائل مالی که به حوزه اخلاق پزشکی آسیبی وارد می کند، در رسانه ها مطرح شویم.

رئیس انجمن مامایی ایران در پایان افزود: ما ناگفته های زیادی در این خصوص داریم اما بیان آن نه به صلاح جامعه پزشکی‌ست و نه به صلاح کشور است.

بیتا نوروزی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها