گفتگوی جام جم آنلاین با رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت؛

بیماری‌های غیرواگیر، گریبانگیر جوانان/ چند درصد دختران و پسران ایرانی چاق هستند؟

رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در کشور حدود دو سوم جمعیت بزرگسال از چاقی و اضافه وزن رنج می برند لذا متاسفانه وضعیت ایران از این بابت به هیچ وجه مناسب نیست. 23 تا 24 درصد مردم (یک چهارم جمعیت) چاق هستند و متاسفانه این میزان در زنان بسیار بیشتر از آقایان است به عبارتی دیگر از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر درگیر چاقی است.
کد خبر: ۱۱۳۷۷۴۸
بیماری‌های غیرواگیر، گریبانگیر جوانان/ چند درصد دختران و پسران ایرانی چاق هستند؟

دکتر افشین استوار به مناسبت روز «جوان» در جام جم آنلاین گفت: تمام بیماری های که در سنین سالمندی اتفاق می افتد ریشه در رفتارها و اقداماتی دارد که فرد در جوانی انجام داده لذا بیشتر از آن که نگران خود بیماری در سنین جوانی باشیم نگران شیوه و سبک زندگی در جوانی هستیم که بعدها در سنین بالاتر موجب بیماری می شود بنابراین مهم ترین موضوعی که در زمان جوانی باید به آن دقت داشت این است، که سبک زندگی باید به گونه ای باشد که با سلامت مغایرت نداشته باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوعی که در بحث بیماری های غیرواگیر سلامت جوانان را تهدید می کند عوامل خطر این دسته از بیماری هاست که اغلب در جوانی رخ می دهد برای مثال عدم فعالیت بدنی یا کمبود فعالیت بدنی. متاسفانه با توسعه شهرنشینی کم تحرکی در دنیا شیوع پیدا کرده است حال این مورد به خودی خود عامل بسیاری از بیمارها نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های عضلانی هستند که جزء مهم ترین بیماری هایی‌ست که با کمبود فعالیت بدنی ارتباط دارند.

استوار تغذیه ناسالم را یکی از مهم ترین تهدیدکنندگان سلامت جوانان دانست و گفت: مصرف بیش از حد کالری و دریافت بیش از اندازه مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و یا کمبود برخی از مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین دی به شدت سلامت جوانان را تحت شعاع قرار می دهد. کمبود فعالیت بدنی در کنار تغذیه ناسالم باعث چاقی می شود که این مورد هم به تنهایی بیماری محسوب شده و هم عامل بسیاری از بیماری هاست که در سنین بالا اتفاق می افتد مانند سکته های قلبی، انواع سرطان ها، بیماری های عضلانی و اسکلتیو استخوانی.

به گفته رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، موضوع دیگری که سلامت جوانان کشور را تهدید می کند سلامت روان آنهاست. اضطراب و افسردگی از جمله بیماری هایی‌ست که شیوع نسبتا بالایی در میان جوانان ایرانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دو سوم (بیش از 70 درصد) موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است. ما باید با استفاده از روش هایی که تاثیر بالا و هزینه پایین دارند از بروز مرگ زودرس در جوانی جلوگیری کنیم(مرگ زیر 70سال را مرگ زودرس می گویند).

استوار متذکر شد: در سند اهداف توسعه هزاره پیش بینی شده است که تمامی کشورها برنامه هایی را در پیش داشته باشند که بتوانند حداقل یک سوم مرگ های زودرس را تا سال 2030 کاهش دهند و البته ایران نیز برنامه های جدی و همه جانبه ای را در نظر دارد که بتواند به این هدف دست یابد.

رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص موارد دیگری که سلامت جوانان را تهدید می کند، به جام جم آنلاین گفت: رفتارهای پر خطر مانند مصرف سیگار و الکل در سلامت جوانان بسیار تاثیر گذار است و از عوامل ابتلا به بیمارهای غیرواگیر و حتی مرگ زودهنگام هستند.

به گفته وی، یکی از شایع ترین علل مرگ های زودهنگام در ایران سوانح و حوادث ترافیکی است.

استوار ادامه داد: در کشور حدود دو سوم جمعیت بزرگسال از چاقی و اضافه وزن رنج می برند لذا متاسفانه وضعیت ایران از این بابت به هیچ وجه مناسب نیست. 23 تا 24 درصد مردم (یک چهارم جمعیت) چاق هستند و متاسفانه این میزان در زنان بسیار بیشتر از آقایان است به عبارتی دیگر از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر درگیر چاقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها