وبلاگ ها در حوزه دین ، دینداری پس از آغاز ماه مبارک رمضان ، دنیای جالب و جذابی را به وجود آورده اند. نکته جالب این است که فراوانی وبلاگ های دینی از ابتدای ماه مبارک رمضان افزایش محسوسی را نشان می دهد و با طرح موضوعات متنوع و مختلف ، مسائل گوناگونی در آنها مطرح می شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۳

این مسائل و موضوعات از اهمیت ماه مبارک رمضان و شب قدر آغاز شده و عرصه نامحدودی را شامل می شود.
در چندین وبلاگ اشاره های جالبی را درباره آداب و رسوم ماه مبارک رمضان دیدم . در یکی از آنها به آداب و رسوم شهر «خور» به زبان محلی اشاره شده بود. خرما و مشتقات آن مانند بدوه / انواع نانهای محلی مانند لتیک و شل شلی / شیرینی های محلی مانند فرنی ، ترک ، فالوده محلی و یخ در بهشت و... در برخی وبلاگ ها تغذیه در ماه مبارک رمضان مورد بحث قرار گرفته بود و در چندین وبلاگ نیز مطالب جالبی درباره مسائل پزشکی و رعایت آنها در این ماه نوشته شده بود. مناسبت های ماه مبارک رمضان از دیگر بخشهایی است که به عنوان تقویم ماه مبارک رمضان در وبلاگ های مختلف ذکر شده است . در وبلاگ «پارس پیمنت» با استفاده از برنامه های فلش دعاهای هر روز ماه مبارک رمضان جمع آوری و ارائه شده اند که بسیار هم زیبا هستند. از دیگر موضوعات جالبی که در وبلاگ ها وجود دارد نوشته های مختلف درباره مفاهیم ملموس و کاربردی در حوزه دین است . مانند رابطه میان تزکیه و سعادت و یا وبلاگی که برمحوریت «برکت الهی و تقوا» نوشته هایی را قلمی کرده بود. در وبلاگ «عرفان اسلامی» نوشته جالبی درباره ذکر وجود داشت : «اندیشه کردن در خلقت آسمان ها و زمین و پیدایش موجودات ، عالی ترین ذکر است و طلب علم و طلب رزق حلال اگر خیری در آن باشد ذکر است...» احادیث و اشارات قرآنی درباره این ماه و شب قدر از دیگر موضوعاتی است که با جستجو در وبلاگ های دینی می توان آنها را یافت . در یکی از این وبلاگ ها حدیثی به نقل از امام صادق (ع) نوشته شده بود: تقدیر امور و سرنوشت ما در شب قدر همین شب نوزدهم ، تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضای آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد.

وبلاگ ها ، بازتاب افکار عمومی

دست نوشته هایی که در وبلاگ ها اعم از دینی و غیر از آن وجود دارد بازتابی از مشغولیت ها و مسائلی است که افراد در جامعه به آنها فکر می کنند و با آنها زندگی می نمایند. از این نظر ، بررسی وبلاگ ها نمایه ای مناسب برای تحلیل جامعه محسوب می شود. بی تردید توسعه کیفی وبلاگ های دینی در جامعه ما موضوعی مهم در دنیای مجازی است که باید با تدابیری مناسب آن را به انجام رسانید. تحلیل وبلاگ ها می تواند از دین و وضعیت آن در افکار عمومی ، به ما یک شاخص ارائه کند. شاخصی که رسانه ملی می تواند. برنامه های دینی را براساس آن معماری کند و به کشف کلیدها برای توسعه مفاهیم و رفتارهای دینی دست یابد.

سعید غفاری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها