گزارش جام‌جم از ساخت مجموعه جدید شبکه 5 سیما با موضوع محیط‌زیست

«زندگی از نو» با طبیعت

شکی نیست محیط‌زیست با همه انسان‌ها ارتباط دارد و این آب و خاک و هوا و زمین و درخت، سرمایه‌هایی هستند که نسل در نسل به ما رسیده و حفظ و نگهداری‌شان برای نسل‌های آینده لازم است. با این حال هنوز عده زیادی از شهروندان و افراد جامعه هستند که نسبت به چگونگی حفظ این گنجینه‌ها بی‌اطلاعند و از لزوم حفظ آن و چگونگی آسیب نزدن به این سرمایه‌ها آگاهی چندانی ندارند.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۰۶
«زندگی از نو» با طبیعت

رسانه تلویزیون با استفاده از مقبولیت و طیف وسیع مخاطبانی که دارد، این بار به کمک محیطزیست آمده و در تدارک مجموعهای تلویزیونی با این هدف و رویکرد است؛ مجموعه «زندگی از نو» که نگاهی ویژه به بحث محیطزیست و گردشگری در کشور دارد و در محیطی سرسبز و دور از شهر روایت میشود.

کمپی برای گردشگری

عوامل تدارک و تولید مجموعه تلویزیونی زندگی از نو، مدتی است دوربینشان را به دور از پایتخت و خارج از فضای شهری بردهاند و مناظر سرسبز و چشمنواز شمال کشور را به عنوان محیطی دوستداشتنی برای روایت و پیشبرد داستانشان برگزیدهاند. این سریال که رویکردی محیطزیستی و گردشگری دارد، قصه زوجی را روایت میکند که به شمال کشور رفته و در استان گیلان یک کمپ گردشگری احداث میکنند.

علیمحمد قاسمی مدیر فیلمبرداری سینماست که این روزها کارگردانی مجموعه زندگی از نو را عهدهدار شده و تلاش میکند تصویری زیبا، چشمنواز و در عین حال مضمونی هدفمند را از دریچه دوربینش برای مخاطبان به نمایش بگذارد. او در خصوص مضمون این سریال تازه به جامجم میگوید: بنمایه اصلی داستان ما، مسائل زیستمحیطی و توجه به طبیعت است و به بهانه روایت این موضوع، قصههای مختلفی را در دل قسمتهای مجموعه گنجاندهایم. با آمدن هر یک از مهمانان به کمپ گردشگری، قصههایی شکل میگیرد و به بهانه آن مشکلات زیستمحیطی هم روایت میشود. ضمنا نگاهی هم به برخی افسانههای منطقه داریم.

به گفته قاسمی، یکی از افسانههای پرداخته شده در این مجموعه، «سیاگالش» است. به باور مردم شرق گیلان، سیاگالش حافظ و حامی حیوانات جنگل است. او انسانی مهربان است که تمام انسانها و حیوانات را دوست دارد و حافظ و نگهبان آنهاست و در حل مشکلات یاریشان میکند.

این کارگردان تاکید میکند: از جمله اهدافمان در ساخت این مجموعه، توجه به محیط پیرامونیمان و روح و روان آدمهاست. توجه به طبیعت ایران و تاثیراتی که آدمها روی هم میگذارند هم از هدفهای دیگرمان است. این اثر ساختاری متفاوت دارد و نیروهایی علاقهمند و پرانرژی در پشتصحنه آن دور هم جمع شدهاند.

فرصتی برای بروز استعدادها

مهدی شفیعی، تهیهکننده مجموعه زندگی از نو روند ساخت کار و پیشرفت آن را مثبت ارزیابی کرده و از به نیمه رسیدن ساخت سریال میگوید. این تهیهکننده به خبرنگار ما میگوید: قرار است مجموعه زندگی از نو در 26 قسمت 42 دقیقهای تولید شود و از شبکه پنج سیما روی آنتن برود؛ با این حال ممکن است تعدادشان را تا 30 قسمت ادامه بدهیم. او با اشاره به لوکیشنهای درنظر گرفته شده برای مجموعه میافزاید: لوکیشنهای ما به طور کامل در استان گیلان واقع شده و از آنجا که رویکردی زیستبومی و محیطزیستی داریم، به طور عمده روی منطقه تالش در استان گیلان تمرکز کردهایم.

قاسمی تاکید میکند: با توجه به اینکه مجموعهمان در خارج از پایتخت و استان تهران تصویربرداری میشود، کوشیدهایم از حضور بازیگران شناخته شده و بازیگران بومی و محلی در کنار هم استفاده کنیم. بخشی از این بازیگران را مخاطبان بخوبی میشناسند و به آن عده دیگر هم مجال و فرصتی داده شده تا استعدادهایشان را به معرض نمایش گذاشته و محک بخورند.

خیام وقار کاشانی و ژیلا آل رشاد نقش زوج این مجموعه را ایفا میکنند و در کنارشان رضا کیانیان، ستاره اسکندری، بهزاد فراهانی، متین ستوده، محمدعلی ساربان، مرتضی ضرابی، امیرحسین صدیق، مینا جعفرزاده، کمند امیرسلیمانی، اکبر معززی، حدیث نیکرو، مجید پتکی، آرش مجیدی و علی انصاریان دیگر بازیگران کار را تشکیل میدهند.

حل مشکلات محیطزیست با استفاده از شهرت

علی انصاریان، فوتبالیست پیشین دو تیم مشهور پایتخت مدتی است به بازیگری روی آورده و تجربیات گوناگونی را هم مقابل دوربین کسب کرده است. او که از جمله بازیگران مجموعه در دست تولید زندگی از نو است، در خصوص نقشی که در این اثر ایفا میکند به جامجم توضیح میدهد: در زندگی از نو نقش فردی شبیه علی انصاریان را ایفا میکنم که البته علی انصاریان نیست! این شخصیت قبلا فوتبالیست بوده و بسیاری از مردم جامعه او را میشناسند.

زندگی از نو در شمال کشور روایت میشود و این هم از دیگر دلایلی بوده که انصاریان را به قبول بازی در این مجموعه ترغیب کرده است. او در این خصوص عنوان میکند: زندگی از نو سریال خوبی است و به قدری فضای قشنگی دارد و در محیط زیبایی روایت میشود که نمیشد پیشنهادش را رد کرد. ضمن اینکه همیشه دوست داشتم همکاری با علیمحمد قاسمی (کارگردان مجموعه) را هم تجربه کنم. او کارگردانی واقعا کاربلد است، با دوربین آشنایی دارد و میداند دارد چه میکند.

این فوتبالیست پیشین از همبازی شدنش با دیگر بازیگران این مجموعه هم اینطور میگوید: تجربه بازی در کنار خانم جعفرزاده را خیلی دوست داشتم؛ از زمان بازیاش در «هتل پیادهرو» و در کنار اکبر عبدی به او علاقه داشتم و خوشحالم که این اتفاق افتاد.

زندگی از نو رویکردی محیطزیستی دارد و به گفته انصاریان، شخصیت او در این مجموعه هم که فردی شناخته شده است، معضلات محیطزیستی پیرامونش را میبیند و تصمیم میگیرد با استفاده از شهرتش راه حلی برای این مشکلات بیابد.

ترسیم چهره یک محیطبان

امیرحسین صدیق مدتهاست زندگی شهرنشینی و دود و شلوغیهای تهران را رها کرده و به زندگی در منطقهای بکر و روستایی در اطراف تهران رو آورده است. او که با توجه به این تصمیمش به نظر میرسد نسبت به دغدغههای محیطزیستی بیتفاوت نیست، در مجموعه زندگی از نو نقش یک محیطبان را ایفا میکند و به گفته خودش از بازی در این نقش و ترسیم سختیهای این شغل حقیقتا خوشحال است.

صدیق به ما میگوید: شخصیتی که نقشش را در این مجموعه بازی میکنم، مازیار نام دارد و در چند اپیزود مجموعه حضور دارد. او یک محیطبان است که میکوشد با وجود تمام مشکلات، کارش را بدرستی انجام دهد.

این بازیگر دلایل پذیرفتن این نقش را اینطور توضیح میدهد: بالاخره بعد از مدتها مجموعهای ساخته میشود که به مشکلات قشر محیطبانان عزیز میپردازد. افرادی که با همه مشکلاتی چون کمبود دستمزدها و مسائل قانونی و کموکاستیهایی که وجود دارد، خدمت بزرگی میکند و از سر دلسوزی شغلشان را ادامه میدهند. جای چنین شخصیتی در آثار تلویزیونی و سینماییمان خالی بود و امیدوارم بیشتر به آنها پرداخته شود.

کیانیان، دوباره در تلویزیون

حضور رضا کیانیان در تیم بازیگری هر پروژهای به منزله نوعی اعتبار و منزلت ویژه برای آن اثر است. بازیگر نقشهای ماندگار در قاب تصویر تلویزیون و سینما، آنقدر جایگاه و هنر بازیگریاش برای مخاطبان تثبیت شده است که وقتی نام او در پروژهای به میان میآید، مخاطبان میدانند با اثری حائز اهمیت و شایسته توجه روبهرو خواهند بود و چشمانتظار تماشای بازیاش مینشینند.

کیانیان علاوه بر درخشش در عالم سینما و ایفای نقشهای ماندگاری چون شخصیت سلحشور آژانس شیشهای و جمعه در روبان قرمز، در تلویزیون هم بارها حضوری تاثیرگذار داشته است و آپارتمان، شلیک نهایی، دوران سرکشی، یک مشت پر عقاب، کلاه پهلوی و اخیرا مجموعه کیمیا، از جمله سریالهایی بودهاند که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر حالا در تازهترین تجربه تلویزیونیاش به سراغ «زندگی از نو» رفته و همسو با دغدغههای اجتماعی و محیط زیستیاش که مدتهاست به طور شخصی دنبال میکند، در این سریال هم حضور پیدا کرده است. شاید اهمیت نام او در کنار تصاویر چشمنواز سریال از شمال کشور و جنگلهای سرسبز گیلان، بتواند به جذابیت این مجموعه دوچندان بیفزاید، مخاطبان را به تماشای مجموعه بنشاند و شاید تغییری در وضعیت محیط زیستی که روز به روز در حال دگرگونی و نابودی است ایجاد کند...

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها