
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در سال 2011، یعنی 6 سال پیش، انقلابی در بازار تبلیغات و بازاریابی رخ داد و آن، ظهور تعریفی جدید از تبلیغات به نام هک رشد بود.
درواقع هک رشد، تلاشی منطقی برای شناخت بیشتر مشتریان است که در ایالاتمتحده، توسط یکی از کسبوکارهای استارت آپی ابداع شد و این روزها در همهجا، ازجمله ایران طرفداران و پیروان خود را پیداکرده است.
هکر رشد، به معنی کسی که راهبری جلسات را به عهده دارد، به رهبر پیشرفت شهرت دارد و مسئولیت استخراج ایدههای جدید و اجرایی کردن آنها را به عهده دارد.
هک رشد، فرایند خاص و پیچیدهای نیست و تقریباً همه تکنیکهای اجرایی آن را یک مشاور برندینگ یا یک مشاور تبلیغاتی بهخوبی میشناسد. اما تفاوت آن در چه مقولهای است؟
در سازمانهایی که سیستمهای قدیمی بازاریابی در آن رواج دارند، همه هزینهها صرف جذب کاربران جدید میشود و شاید ماهانه میلیونها تومان، هزینه به ارائهکنندگان خدمات تبلیغاتی پرداخت میشود. حالآنکه چه درصدی از افرادی که توسط تبلیغ جذبشدهاند، میتوانند برای مجموعه سودرسانی داشته باشند؟ اگر شما میلیونها تومان در تلویزیون تبلیغ میکنید، سؤال اینجاست؟ آیا یک مرد مسن دریکی از شهرستانهای دورافتاده که در حال تماشای تلویزیون است، میتوان مشتری محصول شما باشد؟
در مبحث هک رشد، یک مشتری در صورتی تبلیغ شما را میبیند و به آن جذب میشود، که دقیقاً مؤلفههای مشابه با مشتری شما را داشته باشد. در فرایندهای هک رشد، سعی بر این است که افرادی که برند شما را میشناسند و پیشازاین با آن در ارتباط بودند، بازیابی شوند و کمی بیشتر به محصولتان فکر کنند.
اگر در مرحله بعد نیز موفقیت از آن شما بود، میتوانید بخشی از آنها را به مشتری تبدیل کنید.
درواقع هک رشد، به دلیل نگرش سیستمی و منظمتری که نسبت به روشهای سنتی بازاریابی دارد، میتواند بهعنوان نسل جدید بازاریابی درونی به کار بسته شود و به نسبت هزینههایی که در آن صرف میشود، سودآوری بیشتری را ایجاد کند.
هرچند که به دلیل کمبود منابع مطالعاتی در ایران، این روش تا حدی محجور باقیمانده است و تعداد محدودی از بازاریابان به این علم تسلط دارند، اما مطمئناً در سالهای آینده، یکی از پرطرفدارترین روشهای بازاریابی خواهد شد و مشاوران و کارشناسان زیادی از آن بهره خواهند جست.
کسبوکارهایی نظیر دراپ باکس، که امروزه میلیونها کاربر استفادهکننده دارند، موفقیت خود را مرهون استفاده از این تکنیک هستند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد