متاسفانه مصرف الکل در جوامع مختلف روز به روز در حال افزایش است. مصرف الکل علاوه بر عوارضی مثل سیروز کبدی می‌تواند منجر به اختلالات جنسی نیز شود به طوری که حدود 70 درصد مردان الکلی از یک اختلال جنسی رنج می‌برند.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۱۲
اثرات سوء مصرف الکل بر سلامت جنسی

به گزارش جام جم، همچنین افرادی که تحت تاثیر الکل اقدام به برقراری رابطه جنسی می‌کنند، رفتارهای پر خطر جنسی در آنها بشدت زیاد می‌شود. همچنین مردان الکلی دارای مشکلات اجتماعی و خانوادگی هستند و اختلالات جنسی بر مشکلات و استرس آنها می‌افزاید و سبب می‌شود این مردان برای غلبه بر استرس خود بیشتر الکل مصرف کنند و به این ترتیب وارد یک حلقه معیوب شوند. اختلالات جنسی در مردان الکلی دارای پنج علت عمده است: به علت ضعیف بودن سیستم عصبی، بیماری‌های ناشی از مصرف الکل مثل بیماری کبدی، مسائل روحی - روانی، تخریب سیستم عصبی، تخریب کبد وهمچنین این بیماران دارای مشکلات عدیده مثل بیکاری، طرد شدن در اجتماع، مصرف مواد مخدر، کشیدن سیگار و... هستند.

شایع‌ترین اختلال جنسی در مردان وابسته به الکل، اختلال در نعوظ و به دنبال آن کاهش میل جنسی است. اکثرا هر دو اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی با هم وجود دارند. تعداد و شدت اختلالات جنسی، رابطه مستقیم با میزان مصرف الکل دارد. الکل سبب تخریب سیستم عصبی می‌شود.

هر قدر مصرف الکل بیشتر باشد، ‌سیستم عصبی بیشتر تخریب می‌شود. بعلاوه مصرف طولانی‌مدت مقادیر زیادی الکل، به تولید هورمون‌های مردانه آسیب می‌زند. در عین حال مصرف طولانی مدت الکل سبب کوچک شدن بیضه‌ها و کاهش تولید هورمون مردانه خواهد شد. الکل به علت اختلال در متابولیسم ویتامین A سبب بروز اشکال در تولید اسپرم می‌شود؛ یعنی مردان الکلی علاوه بر مبتلا شدن به اختلال جنسی، ممکن است مبتلا به ناباروری نیز شوند. اختلال نعوظ ناشی از الکل از بدترین انواع آن است. البته بسیاری از موارد اختلالات جنسی در الکلی‌ها منشأ جسمی ندارد، بلکه دارای منشاء روحی و روانی است. اغلب این مردان دارای مشکلات خانوادگی هستند و روابط عاطفی خوبی با همسر خود نداشته و تعدادی نیز پرونده طلاق در دادگاه دارند. میزان شیوع اختلالات جنسی با سن شروع مصرف الکل و سال‌های مصرف الکل رابطه دارد. یکی از خصوصیات اختلالات جنسی ناشی از مصرف الکل این است که اگر مصرف الکل آسیب دائمی در بدن ایجاد نکرده باشد با قطع مصرف آن عوارض از جمله اختلالات جنسی نیز قابل برگشت هستند، ولی زمان لازم است. یکی از عوارض دیررس و کشنده سوءمصرف الکل، سیروز کبدی است که در آن کبد عملکرد خود را از دست می‌دهد.

برای درمان اولا باید مشخص کنیم علت اصلی مشکل جسمی است یا روحی ـ روانی. این کار به ما کمک می‌کند به طور موثر و مقرون‌به‌صرفه به مشکل بیمار پرداخته شود. برای داشتن میل جنسی و نعوظ طبیعی باید سه سیستم هورمونی، عصبی و عروقی بدن سالم و هماهنگ عمل کنند. متاسفانه الکل هر سه سیستم را مختل می‌کند.

درمان اختلالات جنسی در مردان الکلی متفاوت از موارد عادی است. تا تمام زوایای مشکل مشخص نشده، درمان نباید شروع شود. در افراد معتاد به الکل، قطع کامل مصرف الکل معمولا امکان‌پذیر نیست. تا این افراد میزان مصرف الکل خود را کاهش ندهند، شروع درمان بی‌فایده است. می‌توان همزمان با برنامه بازتوانی ترک الکل، درمان را نیز شروع کرد تا بیمار از نظر روانی احساس بهبود کند. این بیماران ممکن است برای افسردگی و اضطراب داروهای مختلفی مصرف کنند. مصرف این داروها عوارض مخصوص به خود را دارد.

دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها