صنعت مدل و لباس از پولسازترین حوزه‌های کسب و کار در دنیا به شمار می‌رود. در این میان، برخی شرکت‌های مطرح به تولید محصولات لوکس و با کیفیت بسیار خوب می‌پردازند و البته این محصولات با قیمت‌هایی بسیار بالا به مشتریان خاص عرضه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۰۵۰
دستگاهی برای تشخیص بنجل‌ها

همین مساله سبب شده برخی افراد و شرکتهای غیرمجاز به تولید محصولاتی مشابه روی آورند و به این ترتیب با گول زدن مشتری، سود زیادی نصیب خود کنند. به همین علت، شرکتهای برتر در تولید این محصولات تجملی، باید هزینه زیادی را برای متمایز ساختن محصولات خود از این محصولات با کیفیت پایین بپردازند. بر اساس برخی آمارها، چند شرکت برتر تولیدکننده محصولات لوکس در سال 2017 بیش از شش میلیارد دلار برای فناوریهای ضدتقلب هزینه کردند. چاپ نام شرکت به شکل بسیار ریز روی محصول یا قرار دادن فرستندههای بسیار کوچک امواج رادیویی درون بافت محصول از جمله این فناوریها بهشمار میرود. با این وجود، باز هم تشخیص اصلی بودن چنین محصولاتی بویژه در صورتی که به شکل دست دوم به مشتری عرضه شود، بسیار دشوار است؛ زیرا بسیاری از عرضه کنندگان کالاهای دست دوم به تجهیزات لازم برای تعیین اصالت کالا دسترسی ندارند.

در این میان، یک شرکت نوآور به نام انتروپی (Entrupy) موفق به طراحی دستگاه و نیز فرآیندی شده که این امکان را فراهم میسازد به تقلبیبودن محصولات بتوان پی برد. انتروپی میکروسکوپی ویژه با قابلیت بزرگنمایی 260 برابر طراحی کرده است. این میکروسکوپ به یک گوشی هوشمند متصل شده و تصاویری از جنس محصول را به آن ارسال میکند. این اطلاعات سپس به مرکز دادهها ارسال میشود. این سامانه دارای الگوریتم پیچیدهای است که میتواند با بررسی تصاویر دریافتی، اصیل یا تقلبیبودن محصول را تشخیص دهد.

اساس عملکرد این الگوریتم بر یادگیری ماشینی استوار است. در نتیجه هر قدر تصاویر بیشتری وارد بانک داده آن شود، تشخیص نهایی آن نیز بهتر خواهد شد. این شرکت نوپا امیدوار است با تقویت این الگوریتم بتواند راهحل کارآمدی برای جلوگیری از خرید و فروش محصولات تقلبی در زمینه محصولات لوکس حوزه پوشاک باشد.

منابع: bloomberg و entrupy

مترجم: صالح سپهریفر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها