روایت بی پرده از کادر درمان را به تصویر کشیدیم
تهیه کننده برنامه «به اضافه مستند» درباره پخش مستند «آنجا سپیده دم» گفت

روایت بی پرده از کادر درمان را به تصویر کشیدیم

الف: آثار مستند همیشه به خاطر پرداختن بدون واسطه به موضوع برای مخاطب جذاب بوده است. برخی از آثار مستند هم اساسا به خاطر نوع سوژه‌شان چنان جذاب و البته حساس‌برانگیزند که ممکن است در نگاه اول به خاطر پاره‌ای حساسیت‌ها امکانی برای دیده شدن نداشته باشند.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۳۳
ارزش‌ افزوده یک برنامه دیدنی

برنامه «به اضافه مستند» تلاش کرده با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و «اقناع مخاطب»، بستری برای پخش مجموعه‌ای از مستندهای دیده نشده فراهم آورد و تا اینجا باید گفت این برنامه به خاطر پرداخت حرفه‌ای و جسارت ورود به موضوعات کمتر بیان شده توانسته مخاطبان جدی آثار مستند را با خود همراه کند.

در تازه‌ترین قسمت این برنامه که به بهانه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند رفت فیلم مستند «عشق به سبک دیکتاتور» نمایش داده شد که در آن به شخصیت دیکتاتوری مثل صدام حسین از نگاه معشوقه یونانی وی پرداخته می‌شد که اثر قابل تاملی درباره زندگی دیکتاتور معدوم عراق بود، اما آنچه بر قدر این مستند افزود صحبت‌های مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر نام‌آشنای حوزه ادبیات مقاومت بود که گوشه‌ای گفته نشده از زندگی صدام، اطرافیان وی و حجم جنایات آنها را در جنگ هشت ساله ایران و عراق و سال‌های بعد از آن بازگو کرد.

چنین صحبت‌هایی در کنار مستند تاثیرگذاری مثل «عشق به سبک دیکتاتور» در واقع ارزش افزوده‌ای است که مخاطب را مشتاق به همراهی می‌کند. خصوصا وقتی کارشناس برنامه به مدد سال‌ها پژوهش و تحقیق صحبت‌های دست اولی از وقایع پشت پرده شخصیت‌های مستند ارائه می‌دهد که خود از عوامل جذابیت برنامه محسوب می‌شود.

ب: اگرچه ما در حوزه آثار داستانی و سینمایی برنامه‌های مختلفی در گذشته داشته‌ایم که در کنار نمایش فیلم به نقد و تحلیل آن پرداخته‌اند، اما در حوزه آثار مستند این کار کمتر اتفاق افتاده یا اصلا نیفتاده است.

برنامه‌هایی مانند به اضافه مستند به خاطر ماهیت‌شان و این‌که تلاش می‌کنند سلیقه‌سازی کنند و از برآیند آن به افکار مخاطبان خود جهت بدهند برنامه پرمخاطبی است که می‌توان امیدوار بود با ادامه همین روند و حفظ کیفیت آثار پخش شده و البته سطح مهمانان دعوت شده به برنامه جریان‌سازی در سطح رسانه تبدیل شود.

برنامه به اضافه مستند در بازخوانی آثار مستندی که در حوزه‌های مختلف ساخته شده‌ و امکان پخش نیافته‌اند می‌تواند یک برنامه مثال‌زدنی باشد.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها