ایده برگزاری ربوکاپ را برای اولین بار سال 1371/ 1992 پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا در مقاله‌ای با عنوان ربات‌های بینا مطرح کرد. سپس در سال 1372/ 1993 گروهی از محققان ژاپنی به بررسی امکان‌پذیری برگزاری مسابقه فوتبال ربات‌ها پرداختند که این بررسی‌ها منجر به ایجاد رقابت‌های ربوکاپ (RoboCup) شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۰۶
رقابت در سرزمین ربات‌ها

استادانی مانند دکتر مینورو آسادا، یاسو کنیوشی و هیرواکی کیتانو از آغاز‌کنندگان این رقابت‌ها هستند. رقابت‌های ربوکاپ سال 1375/ 1996 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این مسابقات هرساله در کشورهای مختلف برگزار شده و رقابت‌های امسال آن در ژاپن برگزار می‌شود. تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی کشورمان از سال 1382/ 2003 در این رقابت‌ها حضور موفقی داشته‌اند. مسابقات ربوکاپ امسال از پنجشنبه پنجم تا یکشنبه هشتم مرداد در شهر ناگویای ژاپن که به سرزمین ربات‌ها معروف است، برگزار خواهد شد. در این مسابقات بیش از 3500 محقق و توسعه‌دهنده از 40 کشور جهان حضور خواهند داشت. تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانند در بخش‌هایی مانند فوتبال، صنعتی، امدادی، خانگی و دانش‌آموزی شرکت کنند.

گفتنی است در این تقسیم‌بندی، بخش فوتبال مسابقات شامل زیرمجموعه رقابت‌های ربات‌های اندازه کوچک، اندازه متوسط، پلتفرم استاندارد، انسان‌نما و شبیه‌سازی است. بخش صنعتی این مسابقات در دو حوزه لجستیک (Logistics) و کاری(@Work) برگزار می‌شود. بخش امدادی که به استفاده از ربات‌ها هنگام حوادث (زلزله، آتش‌سوزی و‌...) مربوط است شامل زیرمجموعه‌های ربات‌های امدادگر و شبیه‌سازی امداد است.

بخش خانگی (@Home) همان طور که از نامش پیداست به استفاده و کاربرد رباتیک در امور خانه مربوط است. نهایتا رقابت‌های بخش دانش‌آموزی که برای تحریک کنجکاوی دانش‌آموزان و دادن انگیزه به آنان برای طراحی و ساخت ربات ایجاد شده هم در چند بخش از جمله فوتبال و امداد برگزار می‌شود.

در این دوره از رقابت‌ها، تیم‌هایی از دانشگاه‌های امیرکبیر، خواجه نصیر‌الدین طوسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و... همراه تیم‌هایی از مدارس مختلف سراسر کشور در قالب کاروان رباتیک جمهوری اسلامی ایران در مسابقه‌ها شرکت دارند و در برابر رقیبان قدرتمندی از ژاپن، آلمان، تایلند، ایالات متحده، چین و‌... دفاع خواهند کرد.

آریا صبوری

پژوهشگر رباتیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها