رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: اکثریت ساخت و سازها در بیشتر مناطق کشور توسط افراد غیر صلاحیت دار ساخته می شود که باید جلوی این افراد در ساخت و ساز گرفته شود.
کد خبر: ۹۹۶۲۷۴
اکثریت ساخت و سازها توسط افراد غیر صلاحیت دار ساخته می شود

به گزارش جام جم آنلاین، حسن قربان‌خانی در نشست خبری گفت : در حال حاضر در کشور از نظر تعداد مهندسین در رده سود جهانی هستیم اما متاسفانه از این پتانسیل استفاده نمی شود و بیشتر خانه ها توسط افراد غیر صلاحیت دار ساخته می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها از بین می‌رود اظهار داشت : عمر مفید ساختمانها در ایران نهایتاً 30 سال است، این درصورتی است که به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها 4 هزار میلیارد تومان می‌توانستیم صرفه‌جویی کنیم،اما متأسفانه ورود سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط باعث شده تا عمر مفید ساختمان در ایران کاهش یابد و ثروت کشور از بین برود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم آماری از میزان هدررفت ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها ارائه کنیم باید گفت در سال 92 حدود 100 میلیون متر مربع در تهران ساخت و ساز صورت گرفته است که اگر هزینه یک متر مربع را تقسیم بر 30 سال کنیم به ازای هر سال 4 هزار میلیارد تومان ثروت کشور از بین رفته است و یا به عبارتی در این سال‌ها 120 هزار میلیارد تومان سرمایه کشور به باد رفته است.

رییس سازمان نظام مهندسی اظهار داشت 68 درصد ساختمانهای تهران با متراژ کمتر از 1500 متر است که متاسفانه از نظارت رعایت مبحث انرژی خارج است و مقررات ملی در رابطع با بحث انریی درآنها رعایت نمی شود.

به گفته وی تنها راه ایمن سازی و مقاوم سازی نظارت و همکاری تمامی دستگاههای متولی ساخت و سازدرکشور است.

وی افزود: بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان در اختیار سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط پرداخت کنند.و بیمه های نیز در هنگام صدور بیمه نامه به رعایت بحث استاندارد سازی و رعایت مقررات ملی توجه داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی در رابطه با نهاد های متولی نظارت بر ساخت و ساز و افزایش عمر ساختمانها گفت: سازمان نظام مهندسی بخشی از این موضوع است،پس برای اینکه عمر مفید ساختمان‌ها بالا برود باید فرایند سازندگان صاحبان صلاحیت و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز گسترش یابد.

قربان‌خانی با اشاره به اینکه مراجع صدور پروانه مثل شهرداری‌ها مسئولیت مستقیم در ساخت و ساز دارند،‌ گفت: چرا باید در تهران که شرایط خاصی دارد ساختمان‌هایی توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته شود. بنابراین از امروز باید تلاش کنیم تا تقصیرها را به گردن دیگران نیندازیم، باید گذشته را جبران کنیم تا مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در سال 69 زلزله مهیبی در رودبار رخ داد که 35 هزار نفر کشته شدند، گفت: بعد از این حادثه دو نهاد سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران تشکیل شد که در آنجا به این نقطه رسیدیم که شرایط ساختمان‌سازی برای اینکه مقاوم باشد باید چه کنیم. بنابراین در اینجا قانون نظام مهندسی به صورت آزمایشی و در سال 74 به صورت قطعی تصویب شد که هدف از آن اجرای مقررات ملی ساختمان بود.

وی اضافه کرد: برای تمام افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان لازم‌الاجرا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها