رئیس انجمن خدمات فنی صنعت ساختمان با بیان اینکه صنعتی سازی به رشد سرعت اجرای طرح ، کیفیت ، مقاومت و طول عمر ساختمان منجر می شود ، گفت:‌ هزینه تمام شده هم کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۷۹۷۲۹۸
هزینه تمام شده با صنعتی سازی مسکن کاهش می‌یابد

محمد اسکندری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت:‌ البته صنعتی سازی علاوه بر تولید مصالح سبک و استاندارد ، باید عرصه کافی هم برای تولید انبوه مسکن داشته باشد و صنعتی سازی در ساخت و سازه های انفرادی و تک واحدی استقبال نمی شود.

وی با بیان اینکه عمر ساختمان های در کشور 30 سال است که با صنعتی سازی تا 10 سال قابل افزایش است.

اسکندری خواستار تدوین آیین نامه های فنی و مهندسی صنعتی سازی مسکن شد و گفت : ‌در طرح مسکن مهر هم صنعتی سازی توجه شده است اما کافی نیست.

وی اصلی ترین عیب صنعتی سازی را فقر تنوع ساختمان ها دانست و گفت : چون طرح های صنعتی سازی در محدوده ای وسیع قابل اجراست و واحد ها با شکل یکسان ساخته می شود و البته این نوع صنعتی سازی در بافت های فرسوده امکان اجرایی ندارد.

اسکندری تاکید کرد : سالانه به بیش از یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم و با صنعتی سازی می توان با هزینه کمتری هم تامین کرد و برای تامین نیاز انباشته مسکن ، تشکیل خانواده های جدید و نوسازی و بهسازی منازل مسکونی و تحقق طرح جامع مسکن ، به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز است و این هدف جز با تغییر رویکرد سازندگان از روش های سنتی به روش های مدرن موثر نیست.

وی ساخت پروژه های ساختمانی با روش فناورانه را مهم دانست و افزود: زمان ساخت کمتر و کیفیت بالاتر در ساخت و ساز از اهدافی است که با بکارگیری روش های صنعتی سازی ساختمان حاصل می شود و باید صنعتی سازی و ساخت و ساز تخصصی در طرح های انفرادی هم الزامی و پیگیری شود و خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی هم به این سمت حرکت کرده است.

اسکندری گفت : با استفاده از فناوری های نوین و مصالح سبک و استاندارد زمان ساخت تا یک سوم نیز کاهش می یابد.

اسکندری تاکید کرد : سازه های سنتی جوابگوی ساخت و ساز نیست و ساختمان‌ها در کشور گران ساخته می‌شود و می‌توان ارزان ‌تر هم ساخت.

وی افزود: البته در صنعتی سازی هم نباید فقط به چند ماده ساختمانی توجه کرد و باید رنگ، گچ، سقف، کولر، بسته یا پکیج، بخاری، آسانسور و تمام اقلام در یک ساختمان هم مد نظر باشد.

ایران به نقشه راه و راهبرد آمایشی توسعه صنعتی نیاز دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طرح های توسعه صنعتی باید در چارچوب راهبرد آمایش سرزمینی و منطقه ای ، ساماندهی و اجرایی شود تا مسیر توسعه کشور با شاخص های مزیت نسبی ملی و بین المللی طراحی و طی شود.

حسین گروسی در مصاحبه با این رادیو اقتصاد اظهار داشت : بررسی های آماری نشان می دهد بخشی از واحد های صنعتی به ویژه در شهرک های صنعتی تعطیل شده است و بخش زیادی هم با ظرفیت پایین فعالیت می کند.

وی افزود : این بررسی های نشان می دهد استقرار و مکان یابی صنعتی با اصول اقتصادی منطبق نشده است.

گروسی با اشاره به طرح ویژه دولت برای احیای صنایع تعطیل و نیمه‌ تعطیل گفت : هدف دولت و مجلس کمک به رونق اقتصادی است و در بخش‌های مختلف صنعت اعم از فولاد، خودرو و لوازم خانگی، صنایع غذایی و پتروشیمی و کشاورزی باید مزیت های نسبی ، رشد ارزش افزوده ، ارتقای بهره وری و تولید ثروت پایدار مد نظر باشد.

وی اظهار داشت : به نقشه راه منظم و علمی مزیت محور برای توسعه صنعتی در همه زیرشاخه های معدنی ، نفت و گاز ، دانش بنیان ، کشاورزی و خدماتی نیاز داریم تا اثربخشی تلاش های اقتصادی و توسعه ای به حداکثر برسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد : باید این نقشه ، تهیه و در مجلس تصویب شود تا با تغییر دولت ها و مجلس ها ؛ اجرای طرح ها منحرف نشود.

وی درباره حمایت بانکی از واحدهای تولیدی هم گفت :‌با شبکه بانکی فرسوده نمی توان به توسعه صنعتی رسید و باید رویکردها و نظارت ها بیشتر شود و بخش تولید با نرخ سود 28 درصد به رونق نمی رسد و نمی توان با این هزینه ها به توسعه رسید.

گروسی گفت:‌ صندوق توسعه ملی هم در تحقق اهداف موفق نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها