پرداخت به عروسک‌گردانی و عروسک‌گردان‌ها بدون یادی از مرحوم «کامبیز صمیمی مفخم»، یک کنش ابتر و دور از انصاف خواهد بود، بی‌گمان.
کد خبر: ۸۸۶۴۸۶
صمیمی با عروسک‌ها

مرحوم صمیمی مفخم در عمر نه‌چندان بلند 45 ساله‌اش بیش از 100 عروسک را طراحی و ساخت و در بسیاری از آثار عروسکی، عروسک گرداند و صداپیشگی کرد. همه فعالیت‌های هنری و حرفه‌ای این هنرمند فقید به نوعی به عروسک بازمی‌گشت طراحی عروسک، عروسک‌سازی، عروسک‌گردانی و کارگردانی کارهای عروسکی. همه چیز برای او در عروسک‌هایش و دنیای بی‌غل و غش آنها خلاصه می‌شد.

رونق سینمای کودک

در سال‌های رونق سینمای کودک و در دورانی که عروسک‌ها در آثار سینمایی و تلویزیونی برای خودشان بیا و برویی داشتند، صمیمی مفخم و امثال او فرصت داشتند تا بخشی از هنر و تخصص خود را به منصه ظهور برسانند. مدرسه موش‌ها، شهر موش‌ها، پاتال و آرزوهای کوچک، الو الو من جوجوام و گلنار از جمله آثاری هستند که او در آنها مسئولیت‌هایی مانند عروسک‌گردانی و البته طراحی صحنه و لباس را بر عهده داشته است.

شاید وقوف به این نکته خالی از لطف نباشد که مرحوم صمیمی مفخم طراح لباس و صحنه دو فیلم بلند سینمایی مرحوم رسول ملاقلی‌پور یعنی «پناهنده» و «مجنون» هم بوده است. این هنرمند فقید در دهه 70 مجموعه «السون و ولسون» را در قالب 29 قسمت کارگردانی و به روی آنتن برد.

آموزش به کودکان

السون و ولسون شاید یکی از نوستالژی‌های دهه شصتی‌ها باشد، که هست. دو برادر به نام‌های السون و ولسون به شکل ممتد و بی‌وقفه در معرض تحریک‌ها و وسوسه‌های عروسکی به نام «دون دون» بودند که از آنها می‌خواست مسواک نزنند و فندق و پسته را با دندان بشکنند و خلاصه که بهداشت دهان و دندان را یکسره به پشت گوش بیندازند و بی‌خیالش شوند.

مرحوم صمیمی مفخم این مجموعه عروسکی را با هدف ترویج و آموزش مراقبت از دندان‌ها طراحی کرده و ساخته بود.

مزاح با همکاران

بد نیست یادآوری سکانسی از فیلم الو الو من جوجوام که این هنرمند فقید در آن هنرنمایی می‌کرد، آن‌جا که مهدی هاشمی ملول از پاره شدن عروسک جوجه، حسن دادشکر را متهم می‌کرد به بزرگی و حجیم بودن دست و در این میان، مرحوم مفخم با دیگر همکارانش به این نزاع می‌خندید و سر به سر دادشکر و هاشمی، توامان می‌گذاشت.

کامبیز صمیمی مفخم خیلی زود از میان ما رفت؛ در سال 1376 و در سن 45 سالگی. او همسر هنگامه مفید بود و آخرین عروسکی هم که طراحی کرد و ساخت «آقای مبادا» نام داشت.

محسن محمدی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها