جام‌جم گزارش می‌دهد

بسیج در قاب تلویزیون

با اندکی تامل می‌توان دریافت که امروزه جنگ ما، جنگ نرم است، جنگی پیچیده‌تر از جنگ سخت. اگر دیروز بسیج در طول هشت سال دفاع مقدس وظیفه دفاع از میهن اسلامی را به‌عهده داشت، امروز نیز بسیج همان وظیفه را نه در میدان جنگ با دشمن بلکه در عرصه رسانه‌ای و جنگ نرم به‌عهده دارد.
کد خبر: ۸۵۹۴۱۳
بسیج در قاب تلویزیون

در هفته بسیج فرصتی شد تا نگاهی هرچند مختصر به سنگر بسیج رسانه ملی انداخته و با تولیدات رادیویی و تلویزیونی این بخش متعهد و متخصص آشنا شویم.

ترّنم بسیج با آلبوم‌های فاخر

محسن ابراهیم، مدیرگروه رادیویی و تولیدات موسیقی و سرود بسیج صدا و سیما به خبرنگار جام‌جم گفت: در سه سال گذشته تولیدات رادیویی، موسیقایی و سرود مرکز بسیج صداوسیما قوت دوچندانی گرفته است. تاکنون بیش از 150 نمایش رادیویی تولید شده و می‌شود، هر برنامه به صورت داستان‌های نمایشی 5 تا 30 قسمتی با مدت زمان 30 دقیقه بوده و بیشتر در طبقه (الف) نمایش رادیویی تولید می‌شوند.

وی افزود: حداقل 5000 دقیقه برنامه رادیویی ترکیبی طبقه (ب) با موضوعات دفاع مقدس، راهیان نور، آسیب‌های اجتماعی، ماهواره و... تولید شده است.

توفیق بیشتر در موسیقی و سرود

ابراهیم تصریح کرد: این گروه در بخش موسیقی و سرود از توفیقات بیشتری برخوردار است. در ساخت آلبوم‌ها و نماآهنگ‌های موسیقی از آهنگسازان، شاعران و تدوینگران نامی کشور استفاده شده است. تاکنون هفت آلبوم موسیقی که هرکدام حاوی چند نماآهنگ است، در مرکز بسیج صداوسیما تولید شده است. آلبوم‌ها عبارت است از: «رمز پیروزی» شامل نماآهنگ‌های انقلابی و دهه فجر، آلبوم «اندیشه پاک» شامل نماآهنگ‌هایی برگرفته از کلام امام راحل(ره)، آلبوم «فرهنگ عاشورا» شامل نماآهنگ‌های ماه محرم، آلبوم«رحمت للعالمین» شامل نماآهنگ‌های مربوط به ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، آلبوم «شجره طیبه» شامل نماآهنگ‌هایی با محوریت بسیج و ولایت‌مداری، آلبوم «افلاکیان خاک» شامل نماآهنگ‌های مرتبط با دفاع مقدس و آلبوم «ما مرد نبردیم» شامل نماآهنگ‌هایی با صدای حاج صادق آهنگران با اشعاری جدید.

مدیر گروه رادیویی و تولیدات موسیقی و سرود بسیج صداوسیما افزود: این گروه به منظور وحدت بیشتر اقوام، ساخت سرود و موسیقی مقاومت با لهجه اقوام و ملیت‌های کشورهای همسایه و موسیقی نواحی با زبان و لهجه اقوام ایرانی را در دستور کار دارد.

رسالت تصویر با دوربین بسیج

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا رستگاران، مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صداوسیما نیز درباره تولیدات این گروه گفت: در چند سال گذشته بخش تولیدات تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیما با عنایت ویژه مهندس ضرغامی و سپس دکتر سرافراز ـ  روسای قبلی و فعلی سازمان ـ  به طور چشمگیری رشد داشته و کیفی‌سازی محتوای تولیدات از اهداف اصلی این گروه بوده و هست. لذا برای این منظور از فیلمنامه‌نویس، تصویربردار، کارگردان و عوامل مجرب تهیه برنامه‌های تلویزیونی بهره برده می‌شود. رستگاران تصریح کرد: برنامه‌های تولیدی گروه تلویزیونی بسیج عبارت است از:

برنامه « قرارگاه بی‌قرار» که شامل مستند بازسازی شده از تصاویر بکر و کمتر دیده شده از دفاع مقدس است. در این مستند، نقش صداوسیما در دوران جنگ در 52 قسمت 30دقیقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود. در این مستند از عکس‌ها، فیلم‌ها و خاطرات مدیران، گویندگان، خبرنگاران و کارکنان رسانه ملی و بازسازی خاطرات استفاده شده است.

تله‌فیلم «استاندار» که به معرفی شهید علی انصاری استاندار استان گیلان می‌پردازد که توسط منافقین ترور شد. مراحل نگارش فیلمنامه این تله‌فیلم تمام شده و آماده تولید است. شهید انصاری، فارغ‌التحصیل آمریکا و استاد دانشگاه بود و با آن‌که استاندار بود ولی زندگی بسیار ساده و بی‌آلایشی داشت که می‌تواند نمونه کاملی از سبک زندگی اسلامی باشد.

مستندی برای نسل جدید

ویژه‌برنامه «حماسه» با هدف معرفی زوایای مختلف دفاع مقدس و ابعاد دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در 52 قسمت 60 دقیقه‌ای و در ساختار مستند گزارشی آماده تولید و پخش است. این برنامه برای جوانانی که زمان دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

برنامه ترکیبی نمایشی با نام «فیروزه» با هدف معرفی شهدا و بسیجیان نوجوان در30 قسمت 35 دقیقه‌ای در مرحله اصلاح متون و آماده‌سازی برای تولید است. این برنامه قصد دارد نوجوانان جامعه را با اخلاق و منش همسن و سالان خود در دوره دفاع مقدس آشنا کند.

ویژه‌برنامه معرفی «شهدای آماد» و پشتیبانی سپاه در سراسر کشور که در110 قسمت 10دقیقه‌ای آماده پخش است. تله‌فیلم «روایت مادر» با هدف معرفی نقش و جایگاه مادران رزمندگان دردفاع مقدس است که آماده پیش تولید است.

سریال «هبوط» با هدف تبیین اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای مراحل نگارش و اصلاح فیلمنامه را طی می‌کند.

تله‌فیلم «دشت ارغوان» با هدف ارتباط معنوی شهدا با جوانان علاقه‌مند ارزش‌های معنوی در راهیان نور می‌پردازد.

مینی سریال «ششمین روز» با هدف معرفی و تبیین نقش و جایگاه بسیجیان در حفظ امنیت جامعه اسلامی ایران که در شش قسمت 40 دقیقه‌ای در مرحله نگارش قرار دارد.

سه تله فیلم «زنان حماسه‌ساز» با هدف معرفی نقش و جایگاه زنان دردفاع مقدس مراحل پایانی نگارش راپشت‌سر می‌گذارد.

فیلم سینمایی «کیمیای خاک» با هدف معرفی مقاومت مردم خرمشهر و زنان غیور این مرزو بوم در مرحله نگارش قرار دارد. مجموعه هشــت قسمتــی «اندیشه‌هـای سیاه»، سریال‌های داستانی نوشـدارو، بال‌های خیس، بیدار باش و ... از تولیدات مرکز بسیج رسانه است.

محمدزندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها