ستاره سرشناس سینما و سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد، فیلم مستند «زندگی در مرز» به کارگردانی هشت کودک جنگ‌زده کوبانی و سنجار را در جهان معرفی می‌کند.
کد خبر: ۸۱۸۶۵۳
آنجلینا جولی مستند کودکان کوبانی را جهانی می‌کند

آنجلینا جولی بازیگر سرشناس سینمای هالیوود و سفیر حسن نیت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فیلم مستند «زندگی در مرز» را در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و محافل هنری و دیپلماتیک جهان معرفی و مورد حمایت خود قرار می‌دهد که به کارگردانی هشت کودک از شهرهای کوبانی و شنگال (سنجار) در کمپ‌ها و همچنین در کوبانی پس از آزادسازی این شهر از دست گروه تروریستی داعش توسط این کودکان ساخته شده است.

جولی که به مناسبت ۲۰ ژوئن، روز جهانی پناهندگان و به منظور دیدار با پناهندگان عراقی و سوریه‌ای به ترکیه سفر کرده بود؛ در مرز سوریه و ترکیه با چند تن از کارگردانان کودک فیلم مستند «زندگی در مرز» دیدار کرد و این فیلم را در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و محافل هنری و دیپلماتیک معرفی و مورد حمایت قرار می‌دهد.

در این پروژه، شش فیلم‌ساز با سفر به اقلیم کردستان عراق و ترکیه در کنار بچه‌های جنگ‌زده‌ای قرار گرفتند که ساکن اردوگاه‌های آواره‌های جنگ داعش هستند و به مدت دو ماه، اصول و قواعد ساده‌ سینمایی و فیلم‌برداری را به کودکان جنگ‌زده آموزش دادند که در تیم‌های شش تا هشت نفره سازمان‌دهی شدند؛ تا بتوانند خاطرات، رنج‌ها و امیدهایشان را در قالب فیلم‌های کوتاهی به تصویر بکشند. این کودکان در هر تیم، یک یا دو فیلم با کارگردانی و تصویربرداری خودشان و همچنین با همکاری بقیه اعضای تیم به عنوان عوامل دیگر، چندین فیلم ساختند.

هدف اولیه و اصلی‌ راه‌اندازی پروژه فیلم مستند «زندگی در مرز»، آموزش به کودکان و نوجوانانی است که در این مناطق زیر فشار مستقیم جنگ با داعش بودند و آنچه برسرشان آمده را دوربین رسانه‌های مختلف جهان به تصویر کشیده‌اند؛ اما هیچوقت از نگاه خودشان به این اتفاقات نگاه نشده است و بسیاری از لایه‌های پنهان این فاجعه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است و هدف این فیلم، نشان‌دادن این نادیده‌ها از زاویه دید این کودکان جنگ‌زده است.

این آموزش‌ها گرچه ساده و در سطح درک این کودکان بود؛ اما هدف آن، بیشتر از این جهت بود تا این کودکان بتوانند روایتگر این فاجعه از منظر خود باشند و در صورت تکرار، این بار خود بتوانند روایتگر مستقیم آن باشند و به این منظور، به هر تیم از این کودکان دو دوربین و تجهیزات ساده سینمایی داده شد تا جرقه‌ای برای کارهای بعدی‌شان باشد تا بتوانند از دریچه دوربین‌هایشان دنیا را به دیدن تجربیات و رویدادهای پیرامونشان دعوت کنند.

این مستند بلند 73 دقیقه‌ای که شامل هشت مستند کوتاه است و اوایل امسال در شهر کوبانی و همچنین در کمپ‌های آوارگان شنگال (سنجار) در اقلیم کردستان توسط این کودکان فیلمبرداری شده است؛ در نخستین نمایش بین‌المللی خود در برنامه‌ای ویژه، توسط تلویزیون جهانی «ان.اچ.کی» NHK ژاپن معرفی و برای بینندگان این کانال در سراسر جهان پخش شد.(خبرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها