لغو یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های تاریخ

شکست پروژه نظارت 24 ساعته بر مردم

تیم‌های فعال در پروژه شناسایی چهره در طول انجام کارهای روزانه ، پیش از ریشه گرفتن این پروژه به مشکل برخورد کرده و با یکدیگر قطع همکاری کردند.
کد خبر: ۸۰۸۹۹۶
شکست پروژه نظارت 24 ساعته بر مردم

جام جم کلیک: از دیرباز یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های بشر از فناوری و آینده انسان‌ها این بوده است که عده‌ای از مردم به واسطه فناوری کنترل کامل بر روی تمامی رفتار‌های انسان‌ها داشته باشند. این ایده دستمایه نوشته شدن کتاب‌های متعدد و ساخت فیلم‌هایی فراوان شده است ولی هنوز سران کشورهای پیشرفته این فرایند را پیاده سازی نکرده‌اند.

در این میان کشور آمریکا چندی پیش یک پروژه بسیار جنجالی را معرفی کرده بود که بر اساس آن قرار بود حتی در محیط‌های عمومی نیز شناسایی افراد از روی چهره ممکن شود. فرض کنید که در یک خیابان در حال راه رفتن هستید، در صورت اجرای این پروژه، دوربینی که بر روی یک میله بلند در پیاده رو نصب شده می‌تواند با شناسایی چهره شما، اطلاعات فردی شما را از یک پایگاه داده استخراج کرده و در اختیار کنترل‌کنندگان دستگاه مربوطه بگذارد که این امر عملا به معنای عدم حس استقلال و آزادی فردی خواهد بود.

البته نیازی نیست که نگران باشید زیرا این پروژه پیش از شروع، با شکست روبرو شد. مسئولان شرکت‌های مختلفی که قراربود این پروژه را با مشارکت یکدیگر به اجرا دربیاورند در یک نشست طولانی با یکدگر به مذاکره پرداخته و در نهایت به این نتیجه رسیدند که تفاهم لازم برای ساخت این ساختار را ندارند.

یکی از افراد فعال دراین پروژه گفت که مردم علاقه‌ای ندارند که حس کنند فناوری برای کنترل 24 ساعته آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل هم شرکت‌های مختلف با اجرای این پروژه مخالفت کردند و به نظر نمی‌رسد که به زودی درباره انجام این کار توافقی حاصل شود که البته این امر یک مورد بسیار مثبت و امیدوارکننده است که نشان می‌دهد هنوز، پول و سود حرف اول را در میان شرکت‌های فناوری نمی‌زند و احترام به حریم انسانی در این شرکت‌ها کاملا نابود نشده است.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها