در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

آکنه هیچ ارتباطی با مشکلات کبدی ندارد

جام جم سرا- به گفته یک متخصص پوست و مو، ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در دوره‌ای از زندگی خود دچار یک یا چند حمله کهیری می‌شوند و متعاقب آن پوستشان دچار خارش، تورم و قرمزی می‌شود. کهیر آفتابی یکی از همین بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۹۴۷۲۹
یک بیماری پوستی که کودک و بزرگسال نمی‌شناسد!

کهیر آفتابی، بیماری شایعی است که به علت تابش اشعه الکترومغناطیسی بروز می‌کند و چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تابش به پوست مشاهده می‌شود.
دکتر امیرهوشنگ احسانی با اشاره به اینکه واکنش آلرژیک حاد یا مزمن است که اغلب بر اثر واکنش بدن در برابر مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می‌آید، گفت: کهیر نوعی تورم قرمز رنگ، با حدود مشخص و خارش‌دار است که اندازه ضایعات از چند میلی‌متر تا چندین سانتی‌متر متفاوت است. اغلب ضایعات به صورت گرد یا بیضی شکل است، اما ممکن است به هم متصل باشند و پلاک‌هایی با حاشیه نامنظم ایجاد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه «کهیر آفتابی» گاهی بسیار شدید بروز می‌کند و فرد را از خارج شدن از خانه بازمی‌دارد، افزود: اگر از شروع حمله حاد ضایعه کمتر از شش هفته گذشته باشد، کهیر از نوع حاد است و در مواردی که بیشتر از شش هفته به طول انجامد، به عنوان کهیر مزمن شناخته می‌شوند. کهیر حاد اغلب در اثر تماس با مواد آلرژن، دارو‌ها، غذا‌ها، مواد شیمیایی، گرده گیاهان و عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه از خصوصیات مهم کهیر خارش است، خاطرنشان کرد: تشخیص کهیر اغلب از روی معاینه فیزیکی است، اما گرفتن شرح حال کامل، بسیار مهم است. کهیر حاد بیشتر در کودکان و نوجوانان و کهیر مزمن در افراد میانسال یا پیر دیده می‌شود.

وی افزود: ضایعات کهیری اغلب خارش دارند و به طور طبیعی کمتر از ۲۴ ساعت باقی می‌مانند اما در مواردی که کهیر به صورت مزمن بروز می‌کند، تست‌های آزمایشگاهی تکمیلی ضروری است.

احسانی با بیان اینکه درمان کهیر وابسته به حذف عواملی است که در ایجاد آن موثرند، گفت: در درمان کهیر حذف آسپرین و داروهای مسکن غیراستروئیدی ضروری است و لوسیون‌های ضد خارش و کمپرس سرد سبب تسکین موقت می‌شوند.

این متخصص پوست و مو در پایان یادآور شد: در موارد نادر و شدید وجود کهیر، تجویز کورتون ضروری است، اما در موارد کهیر مزمن باید علت با آزمایش‌های خون و ایمنی مختلف مشخص و درمان شود تا عفونت‌های مزمن کامل ریشه‌کن شوند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها