مدیر سرمایه انسانی گوگل می‌گوید پرداخت شما به نیروی انسانی باید به اندازه ارزشی باشد که هر کدام برای شرکت دارد، نه بر اساس کاری که آنها انجام می‌دهند. گوگل پس از عرضه عمومی سهام خود در سال 2004، به دنبال راهی بود تا به رشد چشمگیر خود بدون از دست دادن نیروی انسانی ارزشمند شرکت در رقابت با رقبای جدیدی مانند فیسبوک و توئیتر ادامه دهد.
کد خبر: ۷۸۷۷۴۴
پرداخت ناعادلانه دستمزد، ابزار گوگل در جنگ استعدادها

به گزارش بیزینس اینسایدر، لازلو باک در کتاب جدید خود با عنوان «مقررات کار» می‌نویسد او و دیگر مدیران گوگل، سال‌ها زمان صرف کردند تا به بهترین روش برای حفظ نیروی انسانی بااستعداد و توانمند خود دست پیدا کنند. نتیجه بررسی‌های آنها به یک راهبرد به ظاهر غیرمنطقی منتهی شد: «پرداخت ناعادلانه.»

باک می‌گوید: ما در گوگل با شرایطی مواجهیم که در آن دو نفر با وجود آن که یک کار مشابه را انجام می‌دهند، اما اثرگذاری آنها ممکن است صدها برابر و البته پاداش آنها نیز به همین میزان با هم متفاوت باشد. برای مثال، در برخی برهه‌ها شرایطی پیش آمده است که یک نفر پاداش ده هزار دلاری و فرد دیگری که در همان حوزه کار می‌کرده، پاداش یک میلیون دلاری دریافت کرده است. البته این موارد زیاد اتفاق نمی‌افتد، اما دامنه پاداش‌ها در تمام سطوح برای افراد مختلفی که کار یکسانی انجام می‌دهند بین 300 تا 500 درصد تفاوت دارد. ما موارد فراوانی داریم که در آن کارشناسان تازه‌کار عملکردی بسیار فراتر از میانگین عملکرد کارشناسان خبره گوگل از خود بر جای می‌گذارند.

باک اذعان می‌کند که سیاست «پرداخت ناعادلانه» قدری تحریک‌آمیز است و باید به جای آن از عبارت «پرداخت نابرابر» استفاده شود. از نظر او پرداخت بسیار بیشتر به کارمندی که عملکرد برتری دارد در مقایسه با کارمندی که کارکرد ضعیف‌تری داشته است، به عدالت خیلی نزدیک‌تر است.

او به نتایج تحقیقات دانشگاه‌های ایندیانا و لانگوود اشاره می‌کند که بر اساس آن 10 درصد تولید تمام مجموعه‌ها مرهون عملکرد یک درصد نیروی برتر آنهاست و 26 درصد تولید توسط 5 درصد نیروی کار برتر شرکت‌ها انجام می‌گیرد.

این نتایج نشان می‌دهد که یک درصد نیروی برتر ده برابر میانگین تولید کرده‌اند و 5 درصد برتر نیز بیش از چهار برابر میانگین.

مدیر منابع انسانی گوگل می‌گوید: مدیران شرکت‌ها باید از خود بپرسند که برای چشم‌پوشی از بهترین کارمند خود حاضرید چند نیروی انسانی دریافت کنید؟ اگر این تعداد بیشتر از پنج نفر باشد، شما به بهترین نیروی خود حقوق مناسبی پرداخت نمی‌کنید. غول‌های بزرگ فناوری در دره سیلیکون آمریکا رقابت بسیار سختی برای جذب استعدادهای برتر دارند. در این میان گوگل در جنگ استعدادها برتر از بقیه شرکت‌ها عمل کرده است. این شرکت با درآمد میلیارد دلاری خود براحتی می‌تواند ارزشمندترین استعدادها را جذب کند. به گونه‌ای که رقبای این شرکت می‌گویند بدترین روش برای جذب نخبگان گوگل استفاده از پول است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها