جام جم سرا:‌ لابراتوارها پس از ترغیب مشتری‌ها به خرید محصولات خود برای زیبایی مو و پوست سراغ مکمل‌های غذایی می‌روند. تولیدکننده‌ها متعهد می‌شوند که می‌‌توانند روند پیری را کنترل کنند، از این رو افراد بسیاری به سوی محصولات آنها گرایش پیدا می‌‌کنند. اما آیا می‌‌توان به چنین مکمل‌هایی اعتماد کرد؟
کد خبر: ۷۶۴۴۰۵
آیا مکمل‌های غذایی در روند پیری اثرگذارند؟

وقتی از افراد مختلف درباره مکمل‌های غذایی سوال می‌شود، بدون تردید پاسخ می‌‌دهند بهترین محصول، فرآورده‌ای است که بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خواسته ما را برآورده کند! اما این پاسخ قطعا منطقی نیست. بی‌شک ریزمغذی‌ها برای سلامت مفید هستند، اما هیچ‌ چیز نمی‌‌تواند جایگزین تغذیه‌ای سالم و متعادل شود. فقط در مواردی که کمبودی در تغذیه وجود داشته باشد، می‌‌توان سراغ مکمل‌های تغذیه‌ای رفت.

اریک کازناو، مدیر یکی از بزرگ‌ترین لابراتوارهای تولید‌کننده مکمل‌های غذایی فرانسه، می‌گوید: «کمبودهای غذایی مرتب در حال افزایش هستند. ما بیشتر و بیشتر از محصولات صنعتی و آماده استفاده می‌کنیم. پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاحی که در این غذاها وجود دارند، کمتر قابلیت جذب توسط بدن را دارند و این امر به برخی کمبودها [در بدن] منتهی می‌شود. فایده برخی ریزمغذی‌ها در کاهش آثار پیری به اثبات رسیده است. ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن باید در وهله اول از طریق تغذیه‌ای سرشار از میوه، سبزیجات و فرآورده‌های تصفیه‌شده و در مراحل بعد از راه دریافت مکمل‌های دارویی تامین شود. این مکمل‌ها به شکل کپسول، آمپول و قرص در دسترس هستند، البته برای مصرف آنها باید یک سری نکات احتیاطی را نیز در نظر داشت، در این میان بهره‌مندی از نظر پزشک اهمیت زیادی دارد.»

اما برخی از پزشکان مانند دکتر ژاک بلاشر، متخصص قلب، درباره اثربخشی مکمل‌های غذایی تردید دارند و نبودِ مطالعات علمی متقن را مهم‌ترین نقص مکمل‌ها برمی‌شمارند. از سوی دیگر برخی پزشکان نیز مصرف آنها را بلامانع و در برخی موارد مفید می‌‌دانند.

دکتر کریستوفر ژاژر نیاز به مکمل‌ها را موردی می‌داند. وی معتقد است: «همه ما نیازهای یکسانی نداریم؛ بنابراین توصیه مکمل‌های یکسان برای همه افراد بی‌منطق به نظر می‌‌رسد. اگر فردی بنا بر ویژگی‌های جسمی و محیطی دچار کمبود خاصی باشد، مکمل مناسب برای او تجویز خواهد شد.»

این متخصص می‌گوید: «پیشنهادهای متعددی در بازارها ارائه می‌‌شود، اما موضوع این است که به احتمال قوی بسیاری از این پیشنهادها بیشتر از این‌که مفید باشند، جنبه تجاری و بازرگانی دارند. مهم‌ترین نکته مدیریت سن‌ و سال در زمان مقتضی است. حفظ روحیه، بانشاط و سر حال‌ماندن، دقت به سوخت‌وساز بدن و متعادل نگه‌داشتن دریافت و مصرف انرژی، از مهم‌ترین نکات به منظورپیشگیری از پیری به شمار می‌آیند. ورزش و فعالیت‌های جسمی نقش بسیار مهمی در تعادل دریافت و مصرف انرژی دارد.»

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها