jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۷۳۲۹۰۳   ۰۷ آبان ۱۳۹۳  |  ۰۹:۰۹

تقویت عوامل آرامش‌بخش به ما کمک می‌کند از زندگی‌مان بهره بیشتری ببریم زیرا مشکلات همانقدر که ما را آزار می‌دهند می‌توانند به رشد ما هم کمک کنند برای قوی‌تر کردن قوای روحی و جسمی ما.

آرامشم کو؟

جام جم سرا به نقل از همشهری: مشکلات بخش جدانشدنی زندگی ما هستند و زنده بودن حقیقی ما یعنی روبه‌رو شدن و گذشتن از آنها. اگر این طور به آنها نگاه کنیم از دیدنشان جا نمی‌خوریم، به هم نمی‌ریزیم، دست و پای خود را گم نمی‌کنیم و برایمان حکم مصیبت پیدا نمی‌کنند. این هم نسخه آرامش‌‌بخش شما.


نظم هم آرامش می‌دهد

بسیاری از منابع استرس ما زمانی تبدیل به منابع آرامش می‌شوند که کمی جلو‌تر از خودمان را ببینیم و با نظم برایشان برنامه‌ریزی کنیم. نظم در فکر، عمل و زندگی یک منبع عظیم آرامش است؛ دقیقا مانند حسی که یک اتاق منظم به آدم می‌دهد.


همیشه در دسترس بودن را ترک کنید

همیشه در دسترس بودن همیشه هم خوب نیست. دوستی داریم که همه می‌دانند از ساعت 9 شب به بعد تلفن همراهش خاموش یا سایلنت است. تعریفی که او ناگفته برای اطرافیان کرده باعث شده دیگران خود را با او تنظیم کنند و کاملا بپذیرند که از این ساعت به بعد وقت او متعلق به خانواده و امور شخصی اوست. جالب است که آمار تماس با او هم از این ساعت به بعد بسیار کمتر از دیگرانی است که با پاسخگو بودن در هر ساعت به دیگران می‌گویند من ساعت آرامش ندارم، اگر خواستی 2نیمه شب هم زنگ بزن.


تکنولوژی برای شماست نه شما برای تکنولوژی

یادتان نرود تکنولوژی‌ها و ابزارهای ارتباطی هر روز و هر ساعت پیشرفته‌تر می‌شوند اما بیشتر از همه همین نقض‌غرض عجیب گیجمان می‌کند که انگار هر چه راه‌های ارتباطی آدم‌ها قوی‌تر می‌شوند آدم‌ها دارند ناخودآگاه ازهم دورتر و دورتر می‌شوند. در خانه دور هم می‌نشینیم اما هرکس مشغول تلفن همراه خودش است. اعتیاد به اینها آرامش را از روز و شب ما گرفته. روز موبایل خاموش داشته باشید. اسیر دائمی وایبر و ای‌میل و پیامک‌تان نباشید. سعی کنید وقفه‌ای هفتگی در احضار دائمی‌تان به محضر تکنولوژی ایجاد کنید.


از کپی‌کردن زندگی دیگران دست بردارید

هرکسی سبک و سیاق خودش را برای زندگی دارد. از چشم و هم‌چشمی دست بردارید چون همه فلان چیز را می‌خرند یا فلان‌طور زندگی می‌کنند خود و آسایشتان را فدای مقایسه کردن و مسابقه دادن با آنها نکنید. ضررش برایتان خیلی بیشتر است. از این مسابقه کور و بی‌برنده کنار بکشید تا آرامشی عمیق را تجربه کنید.


خوب بخوابید

خواب مناسب از مهم‌ترین عوامل جسمی مؤثر دربه‌دست آوردن آرامش است. به خوابتان سر و سامان دهید. خواب کافی توصیه متخصصین و بزرگان دین بوده و هست. خواب به‌موقع و سحرخیزی تلفیق فوق‌العاده‌ای هستند.


سبک زندگی خود را عوض کنید

اول از همه ترمز دستی زندگی را برای لحظاتی بکشید. بایستید ببینید کجای کارید. برای چه دارید اینطور می‌دوید؟ نگاهی کنیم به زندگی امروزمان:
از خروسخوان تا بوق بوق می‌دویم به‌دنبال تأمین معاش، یک زندگی بهتر یا پیشرفتی به سمت بالا. قسمتی از این دویدن‌ها واقعا اجتناب‌ناپذیرند؛ دخل و خرجی که با هم نمی‌خوانند هزینه‌های سرسام‌آور، گرانی، مشکلات همه و همه به‌جای خود. یک‌جا باید بایستیم و ببینیم ‌جز آنچه واقعا نیاز حقیقی زندگی و تأمین معاش ماست این تلاش کشنده صرف مسیر درستی می‌شود یا نه، به نقطه مشخصی می‌رسیم یا این تلاش کشنده واقعا برای تأمین حداقل‌ها و برآمدن از پس زندگی و هزینه‌های ضروری است، یا اینکه چیزهایی بیش از نیاز حقیقی ما را به این آب و آتش‌زدن وامی‌دارند. در هر دو صورت ما برای تغییر جای کار داریم.

از خود بپرسیم روش کار کردنمان، پول درآوردنمان با چیزهایی که از دست می‌دهیم تناسب دارند یا نه؛ مثلا بعضی مردم سلامتی خود را می‌دهند تا پول به‌دست بیاورند و بعد پول می‌دهند تا سلامتی از دست رفته را به‌دست آورند.


در عین تلاش ازقناعت لذت ببرید

قناعت یکی از کلیدهای طلایی آرامش است. قناعت یعنی رضایت به حد کفاف و پرهیز کردن از اسراف و زیاده خواهی.
وقتی آدم داشته‌های خود را دریابد، از آنها لذت می‌برد. حرص و زیاده خواهی آتشی است که اگر دامن آدم را بگیرد تا دم مرگ حسرت خنکی را به دل می‌گذارد. پس آنچه دارید را دوباره ببینید و از آنها بهره ببرید. قناعت، غنی بودن می‌آورد و غنی بودن، آرامش.


اشک و لبخند هر دو لازمند

خداوند چیزی را بی‌دلیل نیافریده. اگر چه خنده و آثار نشاط بخش آن انکارناپذیر است. باید به شادی، نشاط، شوخ طبعی و به‌طور کلی خندیدن به‌عنوان یک درمان نگاه کنید. اما جالب است بدانیم اشک و لبخند هر دو برای رسیدن به یک تعادل که همان نقطه آرامش ماست لازمند. پس هر وقت دلتان گرفت بدون اینکه احساس بدبختی کنید یک دل سیر گریه کنید اما بعدش لبخند زدن را فراموش نکنید.


به نظافت، آراستگی و طراوت اهمیت ویژه بدهید

نظافت، آراستگی و طراوت، اینها بی‌برو برگرد در همه‌جا پیام آور آرامشند. در محیط زندگی‌تان، در اتاق کارتان، در ظاهر خودتان هیچ وقت فراموش‌شان نکنید به‌خصوص زمانی که سخت درگیر مشکلاتید چون قطعا به کسب روحیه بهتر برای حل مشکلات کمک می‌کنند.

استفاده از گل و گیاه و رنگ‌های شاد مثل صورتی و سبز را در محیط اطرافتان از یاد نبرید. در هرجا هستید و به هر جا که می‌روید بر زیبایی آنجا بیفزایید یا در زیبایی آنجا سهیم باشید.


عادات آرامش‌بخش را در برنامه روزمره خود قراردهید

از لیست زیر برای عادات آرامش‌بخش استفاده کنید:
*برنامه منظمی برای ورزش در طول هفته خود داشته باشید؛ به‌خصوص ورزش‌های آبی.
*قسمتی از وقت‌تان را صرف امور خیریه و به‌طور خاص ایتام کنید.
*از قبول مسئولیت‌های خارج از توانتان به هر دلیل پرهیز کنید.
*در برنامه‌ریزی‌های خود واقع گرا و منطقی باشید.
*خوش خلق باشید و با گذشت.
*زندگی را سخت نگیرید.
*جزئیات جذاب هر لحظه را دریابید و از هر صدا و بوی خوش و رنگ نشاط آور شادمان شوید.
*آرام وآرامش بخش باشید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چالش ایجاد شغل برای نخبگان

چالش ایجاد شغل برای نخبگان

مسائل مربوط به نخبگان از سال‌ها قبل مورد توجه من بود، به طوری که از سال ۱۳۸۰ به صورت جدی وارد این بحث شدم و دغدغه‌هایم را پیگیری کردم. علت اصلی‌اش هم این بود که در نمایشگاهی مطلع شدم از۱۵۰ دانش‌آموز المپیادی کشور، حدود ۹۰ نفرشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. این موضوع باعث شد تا من نظریه مهاجرت ژن‌ها را مطرح کنم و در مقاله‌ای به آن بپردازم.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها