روابط عمومی صدا و سیمای استان بوشهر خبرداد؛

پخش برنامه تلویزیونی شونشینی

نگاهی به برنامه گفت‌وگومحور «امروز هنوز تموم نشده» به بهانه یک سالگی‌اش

صندلی داغ یا میز عسلی؛ مساله این است

«امروز هنوز تموم نشده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احسان ارغوانی، برنامه‌ای است ترکیبی و گفت‌وگومحور که بیشتر قشر جوان را مخاطب هدف خودش قرار داده است. این برنامه که از شنبه تا پنجشنبه به طور زنده ساعت 16 روی آنتن شبکه اول سیما می‌‌رود، چندی پیش تولد یک سالگی‌اش را جشن گرفت.
کد خبر: ۷۱۹۲۸۱
صندلی داغ یا میز عسلی؛ مساله این است
مهمانان برنامه از میان چهره‌های محبوب و جوان‌پسند انتخاب می‌شوند و هر روز درباره موضوع تعیین شده صحبت می‌کنند. خوانندگان مشهور هم ترانه‌هایشان را اجرا می‌کنند و سعی در پررنگ‌تر کردن جنبه مفرح برنامه دارند. هر روز یک موضوع تعیین می‌شود و مردم با ارسال پیامک، خاطرات و تجربیاتشان را در چارچوب مشخص شده مطرح می‌کنند. ازجمله مهمانان بازیگر برنامه می‌توان به عبدالرضا و پندار اکبری (پدر و پسر)، نیما شاهرخ‌شاهی و محمدرضا فروتن اشاره کرد. پدر و پسر هنرمند درباره جوانی و جوانی کردن اظهارنظر کردند و نیما شاهرخ‌شاهی هم با موضوع نشاط و شادابی در جوان‌ها با مردم هم صحبت شد. علی مرادی و پدرام کریمی (مجریان برنامه) در این مدت سراغ موضوعاتی چون صداقت، رفاقت، فخرفروشی، اوقات فراغت، ازدواج، زیرآب زنی و... رفته و در این رابطه با بینندگان و مهمانان بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

عنوان خیام‌وار برنامه

در نگاه اول عنوان متفاوت امروز هنوز تموم نشده این برنامه را نسبت به دیگر کارهای تلویزیونی متمایز می‌کند. در این عنوان از زبان محاوره‌ای استفاده شده (تموم به جای تمام و نشده به جای نشده است) که در مقایسه با زبان رسمی برای جوان‌ها جذابیت بیشتری دارد. مضمون پیام نیز حس امید را در دل‌ها زنده و شنونده را تشویق به زندگی کردن در لحظه «امروز» می‌کند. این عنوان بیش از هر چیز یادآور اشعار خیام است که معتقد بود آدمی نباید غم جهان گذران را بخورد و بهتر است همیشه امروزش را قدر بداند. در یکی از رباعیات خیام نیشابوری آمده است: «امروز تو را دسترس فردا نیست‌‌/‌‌ و اندیشه فردات بجز سودا نیست‌‌/‌‌ ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست‌‌/‌‌ کاین باقی عمر را بها پیدا نیست.»

اگرچه این برنامه یک مجله تصویری موضوع‌محور است، ولی بعضا به اتفاقات روز هم می‌پردازد و همچون یک مجله خبری مردم را در جریان آخرین تحولات اجتماعی و ورزشی و هنری قرار می‌دهد. با توجه به این‌که برنامه به صورت زنده روی آنتن می‌رود، این قابلیت را دارد که سریع‌تر از دیگر برنامه‌ها نسبت به اخبار واکنش نشان بدهد. مهمان‌هایی که به استودیو می‌آیند علاوه بر این‌که سابقه پرباری در حوزه خودشان دارند، درگیر اتفاقات تازه‌ای هم هستند و به همین دلیل می‌توانند منبع خبری خوبی برای بیان تحولات جدید باشند. به‌عنوان مثال چند روز پیش بهروز منتقمی، سرپرست باشگاه پرسپولیس به برنامه آمد و درباره دلایل برکناری علی دایی و حال و روز باشگاه پرسپولیس پس از تغییرات صورت گرفته صحبت کرد. برنامه‌های ورزشی مثل نود و ورزش و مردم پخش شبانه دارند و بعضا از اخبار روزانه جا می‌مانند، اما برنامه امروز هنوز تموم نشده باتوجه به این که ارتباط روزانه (یا حداکثر دو روز یک‌بار) با مردم دارد، می‌تواند به سرعت ماموریت خبررسانی‌اش را انجام دهد.

هنرمندانی که با دست پر می‌آیند

معمولا هنرمندان وقتی با دست پر به برنامه می‌روند، روی آنتن جدیدترین فعالیت‌هایشان را اعلام می‌کنند. مثلا بابک جهانبخش با حضور در این برنامه از انتشار آلبوم جدیدش با عنوان «مدار بی‌قراری» خبر داد.

در پرونده‌ای دیگر، برنامه امروز هنوز تموم نشده، محمدرضا فروتن را به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون روی صندلی مهمان نشاند. البته بهانه حضور او در برنامه فقط فعالیت‌های هنری گذشته‌اش نبود. همان‌طور که می‌دانید چند سالی است فروتن به دلیل تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی کم‌کار شده و کمتر در قاب تصویر ظاهر می‌شود. او چند هفته پیش داوری بخش ویژه فیلم کوتاه و مستند جشنواره امام رضا(ع) را پذیرفت و به همین بهانه مهمان این برنامه شد. فروتن در این برنامه درباره نحوه داوری‌اش در جشنواره‌ها و کیفیت آثار رسیده توضیح داد و مردم را با جزئیات جشنواره‌ای که به نام امام هشتم مزین شده آشنا کرد.

افشین یداللهی، ترانه‌سرا نیز یکی دیگر از مهمانان برنامه بود که او نیز به بهانه حضور در هیات داوری جشنواره فیلم امام رضا(ع) مهمان برنامه شده بود. مجری برنامه از افشین یداللهی درباره ارتباط ترانه‌سرایی و سینما پرسید که او در این رابطه توضیحاتی را بیان کرد. نکته جالب در صحبت‌های این ترانه‌سرا اشاره به این ماجرا بود که او تا به حال در پروژه‌های سینمایی زیادی به‌عنوان مشاور کارگردان حضور داشته است و حتی یک‌بار هم به‌عنوان بازیگر در نقش روان‌شناس جلوی دوربین رفته است.

مجری و مهمان برنامه در یک چارچوب موضوعی مشخص باهم گفت‌وگو می‌کنند و خیلی وارد مسائل تخصصی حوزه‌های مختلف نمی‌شوند. مثلا جنس حرف‌هایی که محمدرضا فروتن در برنامه اجتماعی امروز هنوز تموم نشده می‌زند با حرف‌های او در برنامه سینمایی «هفت» متفاوت است. او در این برنامه درباره لذت بردن از زندگی و مفید بودن برای دیگران صحبت کرد و گفت: «این روزها شعر مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک‌‌/‌‌ چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم را زیاد مرور می‌کنم. عمر تمام می‌شود اما باید در لحظه‌هایی که می‌گذرد بیاموزیم زیبا زندگی کنیم. هر چقدر شمار لحظه‌هایی که مفید و زیبا زندگی می‌کنیم بیشتر شود، بهتر زندگی کرده‌ایم.» همچنین درباره آلبوم موسیقی‌اش صحبت کرد و این‌که چه زمانی این آلبوم را روانه بازار می‌کند. مسلما اگر فروتن به برنامه هفت می‌رود به نقش‌های سینمایی‌اش می‌پردازد و این‌که از هر کارگردانی چه چیزهایی آموخته است و سینمای ایران هم‌اکنون چه وضعیت و جایگاهی دارد.

مهمانی که سردبیر شد

گرایش خبری این برنامه منحصر به یک حوزه خاص نمی‌شود و دست‌اندرکارانش سعی می‌کنند و به همه حوزه‌های مورد علاقه جوانان مثل اجتماع، ورزش، فرهنگ و هنر و... سرک بکشند. ردپای این گرایش را در سوالات پیامکی برنامه هم می‌توان مشاهده کرد. به‌عنوان مثال در یکی از برنامه‌ها سوال پیامکی این بود: عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات جام‌جهانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در هفته‌های بعدی سوالاتی درباره ازدواج و رفاقت مطرح شد که شباهتی با سوالات دیگر قسمت‌ها نداشت.

یزدان فتوحی را بینندگان تلویزیون با نقش‌های بامزه‌اش در مجموعه «خنده بازار» می‌شناسند. او که در آن مجموعه نویسندگی متن‌ها را هم به عهده داشت از چندی پیش در مقام سردبیر همکاری‌اش را با برنامه امروز هنوز تموم نشده آغاز کرده است.چگونگی اضافه شدن یزدان فتوحی به امروز هنوز تموم نشده ماجرای جالبی دارد. او می‌گوید: «یکی دو بار به‌عنوان بازیگر خنده بازار مهمان برنامه شدم. قرار بود با مجری بگو و بخندی داشته باشم؛ ولی بحث‌مان جدی شد. موضوع برنامه درباره ازدواج بود و من با توجه به این که در رشته روان‌شناسی درس خوانده‌ام نظرات خودم را بیان کردم. عوامل برنامه در نهایت از ایده‌های من خوششان آمد و پیشنهاد دادند به‌عنوان سردبیر در کنار گروه باشم.

فتوحی می‌گوید: از زمانی که خودم به جمع برنامه اضافه شدم، موضوعات را هفتگی کردم. پیش از آمدن من موضوعات را در یک روز جمع می‌کردند، ولی من تصمیم گرفتم که بحث و تبادل‌نظر ما و مردم ادامه‌دار باشد. مردم در پیامک‌هایشان راهکار می‌دهند و خاطراتشان را درباره موضوع بیان می‌کنند. در گفت‌وگو با مهمان برنامه‌ها هم در چارچوب موضوع صحبت می‌کنیم.

پیامک معیار نیست

سردبیر این برنامه درباره انتخاب موضوعات تاکید می‌کند: سعی کردم سراغ موضوعاتی بروم که مردم با آنها درگیر هستند. به نظر من معیار موفقیت نباید بالا رفتن تعداد پیامک‌ها باشد. این که ما بتوانیم با صحبت کردن درباره صداقت یک نفر را به راستگویی تشویق کنیم خودش کلی ارزش دارد و در این صورت برنامه کار خودش را کرده است. قرار نیست فقط کمیت را بالا ببریم، خدا را شکر الان پیامک زیاد داریم. البته در تلویزیون شما اگر یک دیوار خالی را هم نشان بدهید کلی پیامک دریافت می‌کنید. همه پیامک می‌زنند و می‌پرسند «این چیه» یا این‌که نظرشان را می‌گویند ولی جا افتادن یک اثر تلویزیونی اهمیت بیشتری دارد. مثلا وقتی مردم تکیه‌کلام‌های یک سریال را تکرار می‌کنند، معلوم است که آن کار بین مردم گل کرده است. من روایات و احادیث را بررسی می‌کنم و می‌بینم درباره آن موضوع چه جملاتی گفته شده است. این جملات را در متن برنامه می‌نوشتم و از مجری می‌خواستم که بخواند.

مهمان‌هایی که با صداقت صحبت نمی‌کنند

از فتوحی می‌پرسم برنامه‌تان را یک کار ترکیبی می‌دانید یا گفت‌وگومحور که پاسخ می‌دهد: اصطلاح گفت‌وگومحور، برنامه را خیلی جدی می‌کند. کار ما بیشتر ترکیبی و شاد است. چون مخاطبانمان نوجوان هستند باید برنامه شادی را روی آنتن بفرستیم.

او درباره بخش‌های جذاب برنامه توضیح می‌دهد: مردم مهمان‌ها را دوست دارند و ترانه‌هایی هم که پخش می‌شود برایشان جذاب است. ما خوانندگانی را به استودیو دعوت می‌کنیم که محبوب مردم هستند. تهیه‌کننده برنامه می‌خواهد کل کشور را درگیر امروز هنوز تموم نشده کند. الان پیامک‌هایی که به دست ما می‌رسد بیشتر از شهرستان‌هاست.فتوحی درباره حضور چهره‌های مشهور در برنامه می‌گوید: خوشبختانه یا متاسفانه حضور مهمان‌ها برای مردم جذابیت دارد. من خودم سعی می‌کنم به‌عنوان بازیگر و نویسنده خنده بازار کمتر به برنامه‌های مختلف بروم، چون حرف‌هایم تکراری شده است. برای مخاطب چه جذابیتی دارد که من مدام درباره کارهای قبلی و بعدی‌ام حرف بزنم. نکته دیگر این است که برخی مهمان‌ها با صداقت صحبت نمی‌کنند. مثلا طرف خودش دیپلم است و با اما و اگر وارد حوزه بازیگری شده، ولی جوان‌ها را نصیحت می‌کند که حتما بروید درس بخوانید و بعد بازیگر شوید! برخی آدم‌های مشهور خودشان در زندگی شخصی‌شان مشکل دارند، ولی می‌آیند درباره ازدواج موفق صحبت می‌کنند. البته ما در برنامه‌مان خواننده‌ای را آوردیم که صادقانه رمز موفقیتش را گفت. او توضیح داد که چطوری خواننده شده و به جوان‌ها هم توصیه کرد که همین راه را بروند. (احسان رحیم‌زاده/ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها