از خواص بارز اسفناج وجود آهن 3 مثبت است که طی یک سری واکنش‌ها باید تبدیل به آهن 2 مثبت شود تا عملیات جذب در بدن انجام گیرد. اما ترکیب ماست با اسفناج و عدس پلو باعث تداخلات غذایی و دفع آهن از بدن می‌شود.
کد خبر: ۷۱۷۶۴۰

جام جم سرا: کلسیم موجود در ماست باعث دفع آهن اسفناج از بدن خواهد شد، بنابراین باید مصرف‌کنندگان که اکثراً اسفناج را با ماست مصرف می‌کنند توجه داشته باشند تداخل غذایی این دو ماده پراهمیت علاوه بر دفع آهن موجب از بین رفتن قسمتی از کلسیم نیز می‌شود.

در موادی همچون تخم‌مرغ و عدس نیز آهن 3 مثبت وجود دارد که برای اینکه جذب بدن شود نیازمند واکنش است در این حالت از مواد کلسیم‌دار نباید استفاده کرد. همچنین عدس پلو که حاوی آهن است نباید با ماست مصرف شود بهترین حالت مصرف سبزیجات با آن است.
بهتر است در هنگام مصرف اسفناج به جای ماست از آب‌لیمو استفاده کنید. (گلزار مولایی - مشاور تغذیه/ ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
فرناز
United Kingdom
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
۰
۰
پس چرا ماست و اسفناج رو با هم مخلوط می كنند و بورانی درست می كنند !!!!!!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
۰
۰
ای بابا ،باز یه بخور نخور دیگه. ما كه گیح شدیم بابا...
م. ابو بشرا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
۰
۰
معده ایرانی جماعت ضد ضربه شده . اگر ماست را با خرده شیشه هم بخوره ، خیالی نیست!
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
قرار شد از این به بعد نخوریم.
بی نام
United States
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
ببخشید چرا مطلبی رو كه در موردش اطلاعات كافی ندارید، انتشار می دید؟! باید بدونید كه اتفاقا مصرف ماست به همراه اسفناج باعث سهولت در آزاد سازی آهن موجود در اون میشه و اصلا مصرف اسفناج به تنهایی تأثیری در افزایش آهن بدن نداره و این دقیقا علت مخلوط كردن ماست و اسفناج در تهیه بورانیه و این كار بر اساس آموزه های طب سنتی انجام میشه. البته در مورد عدس حرفتون صحت داره.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
جالبه كه نظر من رو نگذاشتین تا مبادا اطلاعات صحیح به خوانندگان منتقل بشه. بنده دكتر داروساز هستم و مطلبی رو كه امروز براتون ارسال كردم كاملا علمی و مستدل بود ولی متأسفانه تو سایت نگذاشتید.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
با سلام. از بذل توجه شما به نظرات مخاطبان ممنونم. اینكه آهن موجود در اسفناج به صورت پیوند و در اتصال با یون اگزالات وجود دارد، صحیح است. اما باید دانست كه اسیدی بودن ماست باعث جابه جایی واكنش تشكیل اگزالات آهن در جهت عكس می شود و به بیان ساده تر سبب شكستن پیوند آهن و اگزالات و آزاد سازی آهن دو ظرفیتی می گردد. به همین خاطر در منابع علمی توصیه شده كه به همراه اسفناج از غذاهای اسیدی، به خصوص تركیبات حاوی ویتامین ث استفاده گردد. تشكیل سنگ كلیه در اثر مصرف تركیبات اگزالاتی، مبحث جداگانه ای است كه به جذب آهن ارتباطی ندارد.
بازهم از پیگیری و عنایت شما در ارائه پاسخ به نظر بنده سپاسگزارم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها