داعش و حال و هوای بغداد

پس از یک هفته از آغاز ماه رمضان و با گذشت روزهای ترس و نگرانی از ورود داعش به بغداد، زندگی طبیعی، کم کم در حال بازگشت به پایتخت عراق است؛ شرایطی که باعث شد اهالی بغداد در خانه های خود باقی بمانند و مغازه ها تعطیل شوند.
کد خبر: ۶۹۳۵۰۷
داعش و حال و هوای بغداد

به گزارش عصر ایران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی از بغداد، به حال و هوای این شهر پرداخت. در این گزارش آمده است:

پس از یک هفته از آغاز ماه رمضان و با گذشت روزهای ترس و نگرانی از ورود داعش به بغداد، زندگی طبیعی، کم کم در حال بازگشت به پایتخت عراق است؛ شرایطی که باعث شد اهالی بغداد در خانه های خود باقی بمانند و مغازه ها تعطیل شوند.

همراه با ازسرگیری زندگی طبیعی در بغداد، شلوغی خیابان ها نیز در میان تدابیر شدید امنیتی برگشته است.

هم اکنون، هر ناظری در بغداد متوجه می شود اهالی بغداد شوک سقوط چند ساعته شهرهای بزرگ مانند موصل و تکریت به دست داعش را پشت سر گذاشته اند.

منطقه کراده در مرکز بغداد را می توان به عنوان شاخص بازگشت زندگی عادی به پایتخت دانست. کسی که امروز در بازارها و خیابان های منطقه کراده قدم بزند نمی تواند قبول کند که این همان منطقه دو هفته پیش است. در آن زمان، ترس باعث شد مغازه داران پس از غروب آفتاب، مغازه ها و فروشگاه ها را تعطیل کنند. علاوه بر این دیگر خبری از دست فروشان نبود.

قهوه خانه ها دیگر مکان هایی هستند که مشتریان خود را برای پیگیری و تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال برزیل بازیافته اند. آن کس که در این قهوه خانه ها صندلی را برای تماشای جام جهانی پیدا کند خوش شانس خواهد بود.

دولت روحانی«پوپولیستی» است

زمزمه‌های جدایی اصلاح‌طلبان از دولت بعضا در گوشه و کنار این جریان سیاسی شنیده می‌شود و گاها شخصیت‌های مطرح این جریان حرف‌های ناامید کننده ای در این زمینه به زبان می‌آورند. موضوعی که بیش از هر چیز دیگری در این سخنان بدان تاکید می شود عدم پایبندی دولت به آرمان‌های لیبرالی اصلاح‌طلبان است و از این نظر اصلاح‌طلبان سعی کرده‌اند که رابطه دوستی و انتقاد داشته باشند.

به گزارش «فردا»؛اصلاح‌طلبان در سودای تصاحب قدرت نامزده انتخاباتی خود را کنار زدند و با حسن روحانی بیعت کردند اما در این میان دریافتند که نمی‌توانند به این دولت دلخوش باشند و بایستی برای احیاء خود اقدام کنند. شاید از این جهت است که مشاور خاتمی از «نواصلاح‌گرایی»‌ سخن می گوید.

از این باب محمدرضا تاجیک، مشاور خاتمی در دوران ریاستش‌ در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب آرمان گفته است:می‌توان از گفتمانی به نام گفتمان اعتدال سخن گفت. ما در دوران پیشاتولد یا پیشاتدوین این گفتمان به‌سر می‌بریم. حتی اگر بتوان از «گفتمانی در راه» به نام گفتمان اعتدال سخن گفت، تردیدی نباید داشت که این گفتمان اکنون در مرحله‌ جنینی خود است و هنوز برای تشخیص دختر یا پسر بودن، سالم یا ناقص بودن، سفید یا سیاه بودن، زنده یا مرده، و طبیعی یا سزارینی به دنیا آمدنِ آن، خیلی زود است.

وی افزود:دولت آقای روحانی دولت گرفتاری است، گرفتار خود و دیگران و زندگی روزمره مردم و آمریکا و مساله هسته‌ای و مسائل حاشیه‌ای و گذشته. از این منظر، دولت کنونی را با وجود تمایزاتش با دولت قبلی، دولتی پوپولیستی می‌دانم که بیش و پیش از آنکه دل‌آشوبه‌ ذهن مردم را داشته باشد دلمشغول جسم آنان است، و بیش و پیش از آنکه به گشودن درهای بسته «مدنی» بیندیشد، به گشودن درهای نیمه‌بسته‌ «بدنی» می‌اندیشد، و بیش و پیش از آنکه دغدغه‌«تحزب» داشته باشد، دغدغه‌ »تزاحم» دارد، بیش و پیش از آنکه دل‌مشغول «آزادی و دموکراسی» باشد، دلمشغول «نان و یارانه» است، و نیز بیش و پیش از آنکه واهمه‌ رضامندی احزاب و نهادهای مدنی را داشته باشد، دل نگران رضامندی کانون‌های قدرت در جامعه است.

رابطه خلیفه داعش با سی آی ای

معاون مدیر مرکز مطالعات راهبردی دمشق "ابوبکر بغدادی" سرکرده گروه تروریست داعش را "بن لادن جدید" توصیف کرد و از سرنخ هایی درباره ارتباط او با سازمان جاسوسی آمریکا پرده برداشت.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "طالب ابراهیم" گفت: ابوبکر بغدادی در زندان "بوکا" در عراق زندانی آمریکایی‌ها بود، و هنگام آزادی به آنها گفت که به زودی در آمریکا همدیگر را ملاقات می کنند.

وی در مصاحبه با رادیو صدای روسیه افزود: صد در صد اطمینان دارم که در دوران زندانی بودن ابوبکر بغدادی نزد آمریکایی‌ها در عراق، سازمان جاسوسی امریکا (سی آی ای) با وی ارتباط برقرار کرد، و او را برای کارکردن در سی آی ای مأمور کرد.

طالب ابراهیم تأکید کرد: منابع آگاه در آمریکا گفته‌اند، آنچه که در عراق و سوریه روی می دهد، از سوی سی آی ای طراحی شده است؛ و سازمان جاسوسی آمریکا شیوه قدیمی جنگ خود ضد اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را دوباره در منطقه از سرگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها