دست اندرکاران طب سنتی تجویزهایی برای روزده داران دارند. آن‌ها معتقدند کم شدن و جابجایی وعده‌های غذایی در ماه رمضان باعث می‌شود که عامه مردم در وعده‌های غذایی خود تغییرات عمده‌ای را ایجاد کنند در حالی که برنامه غذایی در این ماه نباید نسبت به قبل تغییر زیادی داشته باشد؛ فقط بهتر است در صورت امکان ساده باشد و طوری هم تنظیم شود که بر وزن طبیعی اثر زیادی نداشته باشد.
کد خبر: ۶۹۰۸۱۸

جام جم سرا: این فعالان عرصه طب سنتی معتقدند برای حفظ سلامت بدن در ماه رمضان باید به نکات زیر توجه و عمل کنید:

- با توجه به اینکه معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد ولی روده در طی خواب به فعالیت خود ادامه می‌دهد بنابراین هیچ‌گاه با شکم پر نباید خوابید؛ چرا که این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح می‌گردد. این مسأله در خوردن افطار و سحری باید مورد توجه قرار بگیرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.

- اگر آب و نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلیترین موارد رعایت شده است. آب باید بدون کلر و مواد افزودنی باشد مانند آب باران، آب چشمه، آب قنات، آب چاه عمیق. فرق روغن خوب و بد هم این است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی‌گیرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی‌چسبد. بنابراین روغن‌های خوب و سالم عبارتند: روغن کنجد، روغن زیتون، روغن محلی. درباره نمک نیز نوعی از آن مورد تائید پزشکان طب سنتی به شمار می‌رود که به صورت طبیعی در طبیعت یافت می‌شود.

- در ماه رمضانی که با گرمای طاقت فرسا روبرو باشیم رعایت این امور اجباری است: عدم پرخوری در سحر، عدم مصرف مواد غذایی خیلی شیرین یا تند یا شور، استفاده از مواد غذایی تفه (بیمزه) مانند کدو، کلم و امثالهم.

- هرگز مواد خوراکی پخته شده را همراه مواد غذایی خام مصرف نکنید وسعی کنید دور از افطار تا قبل سحر، از مواد خام و میوه‌ها و تنقلات مفید بهره‌مند شوید.

- افراد لاغر در این ایام از چیزهایی که حرارت بدنشان را افزایش می‌دهد بپرهیزند. با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می‌شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً ۸ ساعت در دستگاه گوارش می‌مانند، در حالیکه غذاهای زود هضم فقط۳ تا۴ ساعت در معده باقی می‌مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد. این غذاهای دیر هضم عبارتند از حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد، ‌ غلات برنج با پوست و غیره (که کربوهیدرات‌ها نامیده می‌شوند). غذاهای سریع الهضم هم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربو هیدراتهای تصفیه شده گفته می‌شود). همچنین از غذاهای فیبردار نیز به این موارد می‌توان اشاره کرد: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزی‌ها مانند لوبیای سبز، نخود، ‌ ذرت، ‌ اسفناج، برگ چغندر، میوه‌های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، ‌ آلو خشک، بادام و غیره.

-از این غذا‌ها بپرهیزید: غذاهای سرخ کردنی و چرب، غذاهای حاوی قند زیاد، چای (چای به دلیل ادرارآور بودن، نمک‌های معدنی موردن نیاز بدن در طول روز و همچنین آب بدن را دفع می‌کند).

مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می‌شوند و باعث می‌شوند که شما کمتر گرسنه شوید. حلیم یک منبع عالی پروتئین و از غذاهای دیر هضم است. خرما یک منبع عالی قند، ‌ فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم می‌باشد. مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می‌باشد. موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربو هیدرات می‌باشد. مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می‌شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها