آب‌هویج در جعبه دنده خودرو

شاید هنگام رانندگی و تعویض دنده صدای ناهنجاری شبیه دستگاه آبمیوه‌گیری به گوش‌تان رسیده باشد. این صدا که بیشتر در حین دنده عقب گرفتن، شنیده می‌شود چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود؟
کد خبر: ۶۸۶۰۰۷
آب‌هویج در جعبه دنده خودرو

جام جم سرا: در واقع سیستم‌های انتقال قدرت دستی بیشتر از دنده‌های مارپیچ استفاده می‌کنند؛ اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده‌ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف هستند. دنده‌هایی که نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ایجاد می‌کنند همه مارپیچ هستند (دنده ۱و۲و۳). دندانه‌های چرخ دنده‌های مارپیچ به صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی که ۲ دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر می شوند، تماس دندانه‌ها در پایان یک دندانه شروع می‌شود و این تماس به صورت تدریجی باعث چرخاندن ۲ چرخدنده می‌شود تا زمانی که ۲ دندانه به صورت کامل در حال درگیری هستند. این درگیری تدریجی باعث می‌شود که چرخ‌دنده‌های مارپیچ ملایم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل کنند. به دلیل وجود زاویه در دندانه‌های دنده‌های مارپیچ، بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده با هم درگیر هستند که این نوع درگیری باعث می شود این نوع چرخ دنده‌ها قدرت بیشتر و تنش کمتری داشته باشند. تنها مشکل درباره چرخ دنده‌های مارپیچ این است که آنها به سختی در کنار هم و در خارج از درگیری با هم می‌لغزند. در یک سیستم تعویض دنده های دستی دنده‌ای جلو در حالت در‌گیری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دکمه تعویض دنده کنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می کنند. دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد. زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش داشته باشیم، چرخ‌دنده ساده بزرگ در سمت راست می‌لغزد و با ۲ چرخ‌دنده ساده دیگر درگیر می‌شود. بیشتر چرخ‌دنده‌های به کار رفته در سیستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند. ۳ چرخ‌دنده که برای دنده عقب هستند از نوع دندانه‌های ساده هستند. چرخ‌دنده ساده بزرگ سمت راست در برای دنده عقب است. دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقیم لغزش بیشتری نسبت به هم در مقایسه با چرخ دنده‌های مارپیچ دارند. هر زمانی که دندانه‌های چرخ‌دنده با یک چرخ دنده ساده درگیرند، دندانه‌ها با هم تصادم می‌کنند؛ به جای اینکه به آرامی لغزش داشته باشند.
این حقیقت باعث ایجاد مقداری سر و صدا و نیز افزایش تنش روی دندانه‌ها می‌شود. وقتی شما صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده‌ها می‌شنوید، آن صدای دنده عقب‌ خودروتان است. صدایی که می‌شنوید صدای برخورد و درگیری دنده‌های ساده عقب با یکدیگر است.(کسب و کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها