جام جم سرا: به نظر شما باید در مورد لاستیک خودرو که ارتباط مستقیمی با زندگی شما دارد مسامحه به خرج داد؟
برای چه چیزی پول پرداخت میکنید؟
مت ادموندز معاون خرده فروشی آنلاین که به فروش انواع قطعات خودرو از ترمز و برف پاک کن مشغول است میگوید:اگر صادقانه بگویم ما کالای چینی نداریم زیرا سطح عملکردی که ما به آن نیاز داریم در آنها یافت نمیشود”.
به طور معمول لاستیکهای چینی با پایین ترین قیمت ممکن در حال رقابت با برترینهای بازار هستند که البته خوش آب ورنگتر نیز بوده وکافی است شما بدانید که در مواد اولیه این تایرها صرفه جویی شده و در ضمن هزینه پایین تری برای تحقیق وتوسعه آن صرف شده است”.
مقادیر زیادی از مهندسی در بحث تولید تایر است زیرا در این مقطع است که همه چیز ار نحوه تاثیرپذیری تایر در شرایط مختلف مورد تحقیق و بررسی انجام میگیرد .
او همچنین عقیده دارد که برخی از شرکتهای چینی به طور مستقیم از الگوهای آج دیگر سازندگان تایر شناخته شده استفاده میکنند که البته انها نیز شکایت میکنند ولی در کشور سازنده چندان به این شکایتها اهمیت داده نمیشود. این بدان معنی نیست که این کپی برداری به معنی کیفیت به همان اندازه خوب باشد زیرا مهندسی پیشرفته در لاستیک، برند تجاری و… فاصله بسیار زیادی با تایرهای کپی دارد.
ساخته شده در چین: بخریم یا نخریم؟
البته به خاطر اینکه چینیها کپی کار هستند تمام محصولات این کشور آشغال نیست و شرکتهای بزرگی هستند که تحت لایسنس آنان محصولات بسیار مرغوبی تولید میشود. از جمله این شرکتهای میتوان به اپل، سونی و… اشاره کرد.
به عنوان مثال برند درجه یک سازنده لاستیک یعنی بریجستون اقدام به تولید لاستیک در کشور چین با نام FUZION میکند که در همان کیفیت برتر بریجستون بوده و البته دارای قیمت و هزینه کمتری نیز به دلیل نیروی کار ارزان تر است. در این کارخانه کنترل مواد خام به خوبی صورت پذیرفته و همان مهندسی بریجستون نیز بر آن اعمال میشود و دیگر کمتر میتوان موارد تقلب را در آن یافت.
به هر حال خرید لاستیکهای چینی با قیمت ارزان یک خرید هوشمندانه نیست زیرا با مشکلاتی همچون کاهش کشش، آجهای سوال برانگیز و سر و صدای بالا از مجموعه لاستیکهای فوق العاده ارزان ممکن است خودرو شما از جاده خارج شده و یا بعد از شش ماه مجبور به خرید لاستیک جدید و این بار غیر چینی شوید.
برایان ملیکو مدیرعامل شرکت Dynamic Tire Corp در این مورد عقیده دارد که کیفیت در برخی نمونههای چینی نیز یافت میشود هر چند شرکت او متخصص واردات مارکهای مختلف تایر از چین است که نشانگر این است که برای شناخت لاستیک خوب چینی باید یک کاشناس خبره باشید و یا اینکه از یک شرکت معتبر خریداری کنید.
شرکت مذکور وارد کننده تایر برای خودروهای تجاری و همچنین کامیونهای معدنی است که در این میان میتوان به برندهایی همچون Sailun، Prime X، Triangle و Diamondback اشاره کرد که در این میان Sailun یکی از بزرگترین شرکتها در این کسب و کار است.
علاوه بر این صنعت چینی کاملا قادر به ساخت وسایل و قطعات درجه یکی نیز است هر چند به طور یقین برای این افزایش کیفیت باید مدیریت صحیحی بر آن صورت بگیرد و برای نمونه بسیاری از قطعات هواپیماهایی که در بالای سر ما در حال پروازند ، قطعات اپل آیپاد و تلویزیونهای صفحه تخت سونی نیز در این کشور و تحت لایسنس ساخته میشوند.
هر چند اگر تایر دارای مواد اولیه نامرغوب و مهندسی بدی باشد هر آن انتظار بروز فاجعه هست.
در حال حاضر شرکتهایی مانند میچلین، گودیر، یوکوهاما و کانتیننتال لاستیکهای خود را در چین میسازند و در ضمن پیرلی نیز بزرگترین شرکت لاستیک سازی در کشور چین است.
میلکو برای اثبات کیفیت لاستیکهای چینی مدنظر خود از یک رویداد خاص سخن میگوید که در آن مشتریان، فروشندگان و روزنامه نگاران خودرو دعوت به بررسی نمونه لاستیکها و مقایسه پشت به پشت با مارکهای تجاری دیگر کرده است تا بیش از پیش بر کیفیت بالای لاستیکهای چینی وارداتی خود اصرار کند.
چگونه ممکن است هر لاستیک بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزانتر بوده و در ضمن مقرون به صرفه و در عین حال دارای قابلیت رقابت باشد؟ میلکو در این مورد میگوید: تیمهای مهندسی کوچکتر و به همان اندازه بازاریابی کم هزینه تر و البته نیروی کار ارزانتر باعث پایینتر بودن قیمت لاستیکهای مذبور در مقایسه با برندهای معتبر این صنعت شده است.
به هر حال بازار لاستیکهای چینی نیاز به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دارد تا در نهایت بتوانند محصولات رقابتی تری را روانه بازار کنند و ضمن گسترش بازار خود رقیبی جدی برای برندهای مطرح باشند ولی تا آن زمان و بالاتر رفتن کیفیت محصولات چینی، توصیه اکید به شما میکنیم که گول مقرون به صرفه بودن این لاستیکها و قیمت ارزان آن را نخورید و با جان خود و البته دیگران بازی نکنید.(خودروسازی)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم:
ممنون.