گفت‌وگو با محمدصادق باطنی، مدیر شبکه‌های پویا و امید

نسل‌شگفت‌انگیز در باشگاه‌نهال

می​خواستیم تماشاگران را به فضاهای تازه ببریم

گفت‌وگو با کارگردانان انیمیشن «ابری با بارش کوفته قلقلی 2»

انیمیشن «ابری با بارش کوفته قلقلی 2» قسمت دوم یک انیمیشن کمدی خانوادگی با حال و هوای اکشن و ماجراجویانه‌ است.
کد خبر: ۶۸۱۴۷۸
گفت‌وگو با کارگردانان انیمیشن «ابری با بارش کوفته قلقلی 2»
این فیلم توسط تیم دو نفره کودی‌کامرون و کریس پرن کارگردانی شده است. پس از موفقیت نسخه اصلی در سال 2009، معلوم بود قسمت دوم آن هم در دستور کار تولید قرار خواهد گرفت.
شخصیت اصلی قصه این کمدی ماجراجویانه جوانی به نام فلینت است که موفق به اختراع ماشینی عجیب و غریب می‌شود. این ماشین توانایی خلق غذاهای مختلف را در سایزهای بزرگ دارد. بزودی اختراع فلینت وارد مراحل غلطی شده و غذاهای عظیم‌الجثه به صورت خطری بزرگ برای اهالی دهکده او درمی‌آید.
در قسمت دوم فیلم (که هفته قبل از شبکه پویا پخش شد)‌ فلینت راهی دانشگاه و یک شرکت بزرگ می‌شود تا تحقیقات خود را کامل کند، ولی خیلی زود او و دوستانش متوجه می‌شوند در دام یک ماجراجویی خطرناک افتاده‌اند و اختراع او قرار است دردسرهای جدیدی به وجود بیاورد. در گفت‌وگوی اینترنتی زیر دو کارگردان این مجموعه فیلم پرفروش درباره جنبه‌های مختلف ساخت آن صحبت می‌کنند.

کمتر کسی فکر می‌کرد چنین نامی برای یک فیلم سینمایی انتخاب شود!

کریس پرن: خود ما هم فکرش را نمی‌کردیم! در ابتدا تصورمان این بود که تماشاگران از چنین نامی برای یک فیلم انیمیشن استقبال نخواهند کرد، ولی پس از یکسری تحقیق احساس کردیم این نام مورد پسند عموم تماشاگران قرار خواهد گرفت.

خط اصلی قصه فیلم مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت. جلوه‌های صوتی و تصویری آنها هم خوب است و حال و هوای فیلم‌های سینمای فاجعه را دارد. طرح اصلی فیلم از کجا آمد؟

کودی کامرون: خب، من و کریس سال‌هاست در رشته انیمیشن فعال هستیم، وقتی قرار شد قسمت اول فیلم را بسازیم به این نکته توجه داشتیم که باید قصه‌‌ای تازه داشته باشیم و چیز متفاوتی ارائه دهیم. روی چند طرح متفاوت کار کردیم، ولی مورد پسندمان قرار نگرفت.

تعداد زیادی از فیلم‌های هیولایی و سینمای فاجعه را تماشا و پایان آنها را چند بار مرور کردیم. به خودمان گفتیم اگر آتشفشانی از موادغذایی داشته باشیم چه خواهد شد و شخصیت‌های اصلی قصه در چه موقعیتی قرار می‌گیرند؟ برای هر دوی ما خیلی جالب بود که شاهد حمله مرگبار مواد غذایی به اهالی یک دهکده باشیم و ببینیم اهالی آنجا برای مقابله با این حمله چه خواهند کرد.

در این فکر بودید که آن مواد غذایی به گروهی از شخصیت‌های قصه فیلم تبدیل شوند؟

کامرون: دقیقا. هر یک از آنها هویت مشخص و معینی دارند. شما در بین این مواد غذایی، حتی پرندگان را هم می‌بینید. ایده جالبی بود که هیولاهای قصه یکسری مواد غذایی خوشمزه باشند. اگر دقت کنید، می‌بینید که ما در فیلم چند دسته مختلف از مواد غذایی را داریم.

انیمیشن شما نوعی تقدیر از فیلم‌های سینمای فاجعه است؟

کامرون: هم بله و هم خیر. بیشتر یک جور ادای دین است. حقیقت امر را بگویم، زمان تولید آنها سخت تحت تاثیر جورج لوکاس، استیون اسپیلبرگ، جو دانته، ریچارد دانر و فیلم‌های دهه 80 میلادی آنها بودیم. حتی رگه‌هایی از ژول ورن و جزیره دکتر مورو را هم در این انیمیشن دو قسمتی می‌بینید. صحنه‌هایی از آنها یادآور «جنگ‌های ستاره‌ای» و «پارک ژوراسیک» و حتی «شکارچیان ارواح» است.

گـفتـــه‌اید بـرخی طـــرح‌هایتان در دو قسمت اول و دوم فیلم نیامده است. در قسمت سوم آنها را خواهیم دید؟

پرن:‌ حتما همین‌طور خواهد بود. قصه در قسمت سوم گسترش پیدا خواهد کرد و شخصیت‌های تازه‌ای به آنها اضافه خواهد شد، اما بحث اصلی ما این است که طرح‌ها و ایده‌های تازه‌‌مان را چگونه و در کجای قصه قسمت سوم قرار دهیم تا طبیعی و قابل باور به نظر برسد.

قصه سومین قسمت به کجا خواهد رفت؟

پرن: هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌ایم. در قسمت اول، کلینت شخصیت اصلی قصه یک دستگاه عجیب و غریب خلق کرد. در قسمت دوم، او درگیر مسائلی شد که در قصه نسخه اصلی خلق شده بود. حالا لازم است او و دوستانش وارد ماجراجویی‌های تازه‌ای شوند. البته طبیعی است که این ماجراجویی‌ها همچنان در ارتباط با آن اختراع مخرب باشد. من و کامرون در این فکر هستیم که چگونه می‌توان این ماجراجویی را وارد مرحله تازه و متفاوتی کرد. اگر چنین کاری نکنیم، بعید به نظر می‌رسد تماشاگران استقبالی از قسمت جدید فیلم کنند.

کامرون: نکته مهم این است که تماشاگران باور کنند این قصه کشش و گنجایش آن را دارد که گسترش پیدا کند و وارد مراحل تازه‌ای شود.

در قسمت دوم فیلم، شما یک موقعیت شناخته شده و تعدادی شخصیت آشنا داشتید. براساس آنها یک قصه تازه را خلق کردید؟

کامرون: در پایان قسمت اول، ما صحنه‌ای داشتیم که بعد آن را حذف کردیم. در آنجا، غذاها در حال بارش روی جزیره بودند و مثل زامبی‌ها در حال رفت و آمد در داخل دهکده هستند. شخصیت فلینت هم در حال مبارزه با یکی از همین غذاهای غول‌پیکر بود. زمانی که از ما دعوت شد قسمت دوم را بسازیم، واقعا می‌خواستیم که کلی شلوغ‌کاری کنیم و قصد نداشتیم در دل قسمت اول محصور بمانیم.

پرن: به همین دلیل تصمیم گرفتیم تمام ماجرا و شخصیت‌های آن را به سمت متفاوتی ببریم. همین نکته، ما را به این فکر انداخت که فلینت را راهی تحصیل و گرفتن مدرک کنیم. در این حالت، می‌شد چیزهای تازه‌ای به قصه اضافه کرد.

کارگردانی قسمت دوم فیلم چگونه بود؟

پرن: هم نفرین بود و هم دعا! وسوسه‌ای است که نمی‌توان خود را از آن رها کرد. شما به‌عنوان کارگردان، دنیا و شخصیت‌هایی خلق و با آنها آشنایی کامل پیدا کرده‌اید. حالا با این نکته مواجه هستید که چه تجربیات تازه‌ای می‌توانید در ارتباط با آن داشته باشید. این تجربیات چه تاثیراتی روی قصه‌تان خواهد گذاشت و چه فرصت‌هایی برایتان فراهم خواهند کرد؟ احساس می‌کنید دوست دارید این قصه را دنبال کنید و نمی‌خواهید از آن جدا شوید.

کامرون: می‌خواستیم به قصه وفادار و نزدیک بمانیم. قسمت دوم لحن و حال و هوای نسخه اصلی را داشت و در عین حال تلاش می‌‌کردیم تماشاگران را با آن به فضاها و مکان‌های تازه ببریم. احساس‌مان این بود که شخصیت‌های قصه باید رشد کنند و بدون آن‌که آنها را کاملا تغییر دهیم، کمکشان کنیم تبدیل به موجودات تازه‌ای شوند.

قسمت سوم فیلم چه زمانی وارد مرحله تولید می‌شود؟

کامرون: تهیه‌کنندگانش هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند. کار نگارش فیلمنامه هم در مراحل اولیه قرار دارد. فکر کنم سومین قسمت برای سال 2017 یا 2018 آماده اکران عمومی شود. (کریو آنلاین/ مترجم: کیکاووس زیاری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها