هشدار رئیس انجمن علمی روانشناسی به والدین

مراقب باشید کنکور بچه هایتان را از شما نگیرد

رئیس انجمن علمی روانشناسی با انتقاد از برخی والدین برای قرار دادن فرزندان در شرایط سخت، خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا را در نوجوانانی که کنکور در پیش دارند و تحت فشار روانی ناشی از آن هستند، جدی دانست و به والدین هشدار داد .
کد خبر: ۶۸۰۸۳۹
مراقب باشید کنکور بچه هایتان را از شما نگیرد

جام جم سرا:

شیوا دولت‌آبادی با اشاره به انواع اختلالات شبه اسکیزوفرنیا اظهار داشت: در کودکی با عوارضی شبیه اسکیزوفرنیا مواجه هستیم که تحت عنوان اختلالات دیگری نامگذاری می‌شوند. یکی از این اختلالات اوتیسم یا درخودماندگی است که عملا ناکارآمدی ارتباطی محسوب می‌شود.

وی افزود: موارد شدید درخودماندگی نیاز به شناسایی دارد زیرا می‌توان برای آن کارهای مهمی مانند بازتوانی انجام داد اما در عین حال باید مراقب این باشیم که با حساسیت‌‌هایی که به خانواده‌ها می‌دهیم آنها را نگران نکنیم زیرا این موضوع می‌تواند علاوه بر نگرانی آنها موجب شود تا فرزندشان را به دیده بیمارگونه نگاه کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره نحوه تشخیص اوتیسم گفت:‌ بعد از مشاهده تفاوت‌های فراوان بین فرزندمان و فرزندان دیگر باید به متخصص حوزه بهداشت روان که روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان هستند مراجعه کنیم. البته این دید نباید وسواس‌گونه باشد چرا که موجب می‌شود تفاوت‌های جزئی را نیز که ناشی از تفاوت‌های فردی و طبیعی است با وسواس بیشتری تعبیر شود.

دولت‌آبادی با بیان اینکه اسکیزوفرنیا اختلال دوران جوانی است، اظهار داشت:‌ این اختلال در جوانی آشکار می‌شود و توهم، هزیان و تغییرات خلقی آشکار جزو نشانه‌های آن است. برای این اختلال می‌توان مداخلات خوبی داشت از طرفی باید امیدوار بود که مبتلایان کاندیداهای خوبی برای سلامت روان هستند.

وی افزود: بسیاری از نشانه‌های اسکیزوفرنیا با درمان‌های دارویی خوب می‌شوند و بازتوانی، روان‌درمانی و کاردرمانی نیز به آنها کمک می‌کند تا در جامعه زندگی خود را ادامه دهند.

دولت‌آبادی تأکید کرد: در صورتی که خدمات بهداشت روان همه‌جانبه و به موقع ارائه شود این اختلال را که به زعم برخی بیماری صعب‌العلاجی تلقی می‌شود خوش‌خیم می‌کند و مبتلایان به مسیر عادی زندگی خود برمی‌گردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: والدین اگر شاهد تغییرات آشکار در گفتار، ‌عقاید، هیجانات و بیان دلبستگی‌های فرزندان‌شان نسبت به آینده باشند باید به روانپزشک مراجعه کنند. اگر این تغییرات آشکار باشند با فرآیندی جدی در مغز مواجهیم که با نگاه روانپزشک قابل تشخیص است.

وی با انتقاد از برخی والدین برای قرار دادن فرزندان در شرایط سخت افزود:‌ اغلب فرزندان خود را تحت فشارهایی می‌گذاریم که فراتر از انتظارات آنها است. یک مثال خوب در این رابطه کنکور است. در این هنگام ممکن است نوجوان به صورت موقت تغییرات خلقی مانند عصبانیت‌های شدید، پرخاشگری و به هم ریختگی‌های وسواس‌گونه به دلیل فشار روانی ناشی از کنکور را نشان دهد که در آینده به اختلالات روانی شدیدتری منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این رابطه باید توانایی‌های فرزندان خود را بشناسیم و آنها را در معرض فشار روانی بیشتری قرار ندهیم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها