نگاهی به تاثیر و نقش موسیقی در روند برنامه‌سازی

داستان موسیقی و رسانه

یک: می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست.اگر این گفته حقیقت داشته باشد ـ که ظاهرا دارد ـ باید گفت امسال، تلویزیون، سال متفاوتی را تجربه خواهد کرد؛ چون همه نشانه‌ها حکایت از این دارد که عزمی در این رسانه وجود دارد تا برای مخاطبانش بهترین‌ها را به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۶۶۲۲۳۲
نشانه های یک رسانه پویا

همین که مهران مدیری به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالان عرصه طنز پس از سال‌ها غیبت در یک برنامه نوروزی اعلام می‌کند قصد دارد بزودی کاری را با تلویزیون آغاز کند نشان می‌دهد بادها خبر از تغییر فصل‌ها می‌دهند و قرار است اتفاقات خوبی ـ دست‌کم در حوزه برنامه‌های نمایشی ـ بیفتد که در این سال‌ها یا رخ نداده یا کمتر اتفاق افتاده است. این رخدادها و اتفاق‌های مشابه را به فال‌نیک بگیریم و امیدوار باشیم امسال تلویزیون با دست پر به خانه‌ها بیاید.

دو: برنامه‌های نوروزی تلویزیون نشان داد این رسانه هنوز در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارد. دربرگیری، تنوع و گستردگی مخاطبان این رسانه آنچنان زیاد است که در کشور ما ـ باوجود رشد رسانه‌های دیگر ـ همچنان حرف اول را می‌زند. تلویزیون در میان عامه به عنوان یک رسانه معتمد و عضوی از خانواده خودشان پذیرفته شده و جایگاه ویژه‌ای میان آنها دارد. تا آنجا که براحتی می‌شود تاثیر و نفوذ این رسانه را در بین آنها رصد کرد. در میان خواص هم باوجود همه نقطه‌نظرات، بازهم برآیند نگاه آنها را می‌توان به این رسانه مهم دید. برای مثال وقتی آخرین قسمت پایتخت 3 در ایام نوروزاز تلویزیون پخش شد صفحات اجتماعی شبکه‌های مجازی از نظرات مختلف کاربران اینترنتی اشباع شد. این موضوع نشان می‌دهد برخلاف نظرات موجود، تلویزیون هنوز پایگاه اجتماعی ویژه‌ای در میان این دسته از مخاطبان دارد.

سه: بحث سریال «پایتخت» شد و ضرورت یادآوری این نکته کلیشه‌ای و بارها گفته شده که مخاطب امروز سیما به هزارویک دلیل نیازمند کمدی و طنز از نوع آبرومندش است؛ طنزی که برای مخاطب تازگی داشته باشد، جذاب باشد، سلیقه‌اش را تنزل ندهد و در حد و اندازه خودش به او پیامی درخور هم بدهد. حقیقتش را بخواهید برای رسیدن به این مهم باید یک نهضت تمام عیار در رسانه و بخصوص در این زمینه راه بیفتد. اگر چه حرکت‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما به نظر می‌رسد دراین مورد بخصوص باید بیش از اینها به چهره‌ها و استعدادهای جوان و آینده‌دار میدان داد و ـ دست‌کم ـ فضای سالم رقابتی به‌وجود آورد. در حال حاضر خیلی از کسانی که زمانی در حوزه طنز شناخته شده بودند دیگر مانند قدیم در اوج نیستند (برخلاف برخی چهره‌های طنز که همچنان روزهای اوج را می‌گذرانند) که طبیعی است و درعوض چهره‌هایی در میان علاقه‌مندان این رشته هنری دیده می‌شوند که می‌توانند با کمی توجه به پشتوانه‌های رسانه در این حوزه تبدیل شوند.

چهار: رادیو در ایام نوروز مانند اغلب روزهای سال، برنامه‌های جذابی به آنتن سپرد که بسیاری از آنها جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رسانه بودند. هنوز برای بخش قابل توجهی از مردم جامعه ما رادیو و برنامه‌هایش جایگاه ویژه‌ای دارد که حاضر نیستند آن را با چیز دیگری عوض کنند. هنوز هم بخشی از برنامه‌های رادیو جزو خاطرات جدانشدنی مردم ما هستند که نشان می‌دهد این رسانه تا چه اندازه در خاطره جمعی مردم ما حضوری تعیین‌کننده و مانا دارد. (مهدی غلامحیدری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها