معمولا نیمه آخرین فصل سال، خانوادهها برای تهیه و خرید خوراک و پوشاک سال نو به جنب و جوشی میافتند که سبب رونق بازار میوه و شیرینی و تنقلات و در مرحلهٔ بعدی پوشاک میشود اما گویا امسال همه چیز برعکس شده و انتظار کاهش قیمتها بازار پوشاک را راکد کرده است.
جام جم سرا: هر ساله از اواسط بهمنماه خریدهای شب عید آغاز میشود که به گفتهٔ فعالان صنف پوشاک، اسفندماه اوج فروش تک است و تامین خرید پوشاک از سوی مغازهداران از عمدهفروشان در بهمنماه صورت میگیرد. همچنین در ماههای مهر و آبان تامین پوشاک زمستانه صورت میگیرد که شهریورماه محصولات پاییزه تامین میشود.
به گفته تولیدکنندگان پوشاک، دیماه هیچ خرید و فروشی به صورت عمده انجام نمیشود، اما تولید در حال حرکت و انجام کار است. در این باره یک تولیدکننده تاکید کرد: در حال حاضر خرید عمده از سوی فعالان بزرگ بازار آغاز نشده است و بازار وضع مناسبی ندارد.
وی ادامه داد: بازار و اصناف مانند یک زنجیر به هم پیوستهاند و اگر یک حلقه دارای رکود باشد، باعث افت تقاضا در دیگر صنوف میشود. وقتی بهطور مثال گوشتفروشان و مرغفروشان بازار راکد و بدون درآمدی داشته باشند، اولویت برای خرید پوشاک نخواهند داشت و هزینهای برای تامین پوشاک صرف نخواهند کرد و این موضوع باعث افت تقاضا در بازار پوشاک خواهد شد و کاهش درآمد اعضای صنف پوشاک باعث کاهش خرید در حوزه دیگر میشود و ادامهٔ خرابی زنجیره را در پی دارد. مردم در انتظار کاهش قیمتها هستند و همه روزه در اخبار از کاهش قیمتها سخن به میان میآید، اما تاثیر این موضوع در بازار دیده نمیشود.
مظلومزاده گفت: تاثیر کاهش قیمت در بازار دیده نمیشود و انتظار مردم و رکود بازار طولانیتر میشود.
این تولیدکننده پوشاک در پایان تاکید کرد: در گذشته به دلیل ترس از افزایش قیمتها خرید در بازار انجام میشد، اما با جو روانی فعلی همه منتظر کاهش قیمت هستند و هیچ خریدی انجام نمیدهند. |ایسنا|