کارگردان سریال «یادآوری»: برای نشان دادن صحنه اعدام خط قرمز نداشتیم

فرهاد قائمیان در نشست سریال «یادآوری» که عصر دوشنبه، 23 دی ماه با حضور عده‌ای از عوامل و بازیگران این سریال برگزار شد، گفت: اگر توانایی داشتم دلم می‌خواست به جای همه نقش‌های این سریال بازی کنم.
کد خبر: ۶۳۵۵۵۷
کارگردان سریال «یادآوری»: برای نشان دادن صحنه اعدام خط قرمز نداشتیم

 فرهاد قائمیان ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: «یادآوری» متن بسیار خوبی دارد و به ندرت اتفاق می‌افتد که یک بازیگر دلش بخواهد به جای همه‌ی شخصیت‌ها بازی کند. من اگر توانایی داشتم دلم می‌خواست این کار را انجام دهم.

او همچنین اظهار کرد: خوشحالم که بعد از کار «از شنبه تا پنج‌شنبه»ی آقای قاسم‌زاده اصل، در این سریال نیز با ایشان همکاری دارم. من همیشه از زمان مدرسه تا حالا در کنار ایشان بودم و افتخار داشتم که متن‌هایشان را بخوانم.

 

/Media/Image/1392/10/24/635252921132659085.jpg

 

*** پلیس «یادآوری» متفاوت است

این بازیگر درباره‌ی نقش خود نیز توضیح داد: اگرچه تاکنون حدود دو سه بار نقش پلیس را بازی کرده‌ام اما پلیس «یادآوری» متفاوت است و پلیسی است که در کارهای دیگر نبوده و نیست و این به خاطر بازی من نیست، به خاطر آن چیزی است که فیلمنامه به من داده است.

حجت قاسم‌زاده‌اصل، کارگردان «یادآوری» نیز در این نشست که در محل انتشارات سروش برگزار شد، بیان کرد: هدف یک فیلمساز، ساختن کار خوب است و هرکس ادعا کند برای مخاطب میلیونی فیلم می‌سازد این یک حرف گزاف است؛ چرا که مخاطب غافلگیرکننده است. هر کارگردانی امید دارد که کار خوب بسازد ولی اینکه بیننده خوشش بیاید یا نه فرمول ندارد و معلوم نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به صحنه‌ی اعدام در سریال بیان کرد: یکسری از خط قرمزها جعلی است و اینکه می‌گویند نشان دادن قصاص، خط قرمز است این‌طور نیست؛ ما این صحنه را نشان دادیم و کسی هم چیزی نگفت.

*** انتخاب اول هر ایرانی ماهواره نیست

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: انتخاب اول یک ایرانی، شبکه‌های ماهواره‌ای نیست، اگر باشد مشکل از ما سازندگان است؛ مدیران ما به سازندگان تحمیل می‌کنند آثارشان به گونه‌ای باشد که اگر بیننده از قسمت پنجم وارد شد چیزی را از دست ندهد.

او هم‌چنین درباره‌ی واکنش‌هایی که نسبت به این سریال شده بود مبنی بر این‌که یک عده معتقد بودند «یادآوری» با حرکت چکشی خود مخاطب را جذب کرده و یا از قصه‌ی تلخی برخوردار است و نباید از تلویزیون پخش شود، گفت: ما می‌دانستیم قصه سرراستی نداریم و شروعمان پر از غم است؛ یک نوع شارلاتانی پشت این حرف خوابیده که می‌گویند بیننده شادی می‌خواهد. اگر این‌طور بود کارهای طنز دیده می‌شد.

قاسم‌زاده اصل درباره‌ی اینکه تلویزیون برای پخش صحنه‌هایی نظیر اعدام مخالفت دارد، بیان کرد: هر چیزی که توجیه منطقی داشته باشد قابل پخش است. ما واقعیت را می‌سازیم و قرار نیست واقعیت را بازسازی کنیم و در این سریال نیز هدف ما طرح قصاص نبوده است.

کارگردان «یادآوری» در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه نمایش صحنه‌هایی نظیر اعدام و زنده شدن یکی از شخصیت‌های داستان برای گروه‌های سنی پایین مناسب نیست، عنوان کرد: در هنگام نشان دادن صحنه‌ی اعدام و زنده شدن شخصیت سریال اعلام کردیم که دیدن این بخش‌ها برای سنین پایین توصیه نمی‌شود. ما باید یاد بگیریم هشدارها را جدی بگیریم.

 

/Media/Image/1392/06/10/635136632691198530.jpg

 

*** آی‌فیلم مرکز فیلم و سریال‌ دارد

به گزارش ایسنا، احمد زالی - تهیه‌کننده سریال «یادآوری» - نیز که در این نشست حضور داشت، درباره‌ی این‌که «یادآوری» اولین سریال تولیدی شبکه آی‌فیلم است، توضیح داد: در ابتدا وظیفه‌ی اصلی این شبکه بازپخش سریال‌های آرشیوی بود، اما دو سال است که برای تولید فیلم و سریال در این شبکه برنامه‌ریزی شده و اکنون مرکز فیلم و سریال‌سازی در شبکه آی‌فیلم تشکیل شده است.

وی ادامه داد: شبکه آی‌فیلم در یک دوره‌ای در اوج قرار داشت ولی دورنمای صحیحی که معاونت این بخش با بخش برون‌مرزی صداوسیما داشتند این بود که پخش سریال‌های آرشیوی ممکن است باعث شود مخاطبان این شبکه کم شوند به همین دلیل به تولید روی آوردند.

این تهیه‌کننده درباره‌ی سریال «یادآوری» نیز توضیح داد: ما در روستاها و در همه‌ی سنین نیز مخاطب داشتیم و بر اساس آماری که خودمان به دست آوردیم، مخاطبمان نزدیک به 20 میلیون نفر بود. موفقیت هر پروژه ثمره تلاش تمام افراد است و ماحصل دیداری و شنیداری ما از یک پروژه، تلاش و زیبایی‌شناسی کارگردان است.

*** خط‌بطلان «یادآوری» روی اندیشه‌ای که امروز باب

زالی در ادامه‌ی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: سریال «یادآوری» دستاوردهای خیلی بزرگی برای تلویزیون داشت از جمله این‌که ثابت کرد فقط کار کمدی قابل دیدن نیست و اگر اثری جدی با فیلمنامه‌ی قوی و قصه‌های پی‌درپی ساخته شود قطعا مخاطب خواهد داشت. «یادآوری» خط بطلانی روی اندیشه‌ای بود که امروز باب شده و آن این است که الزاما کار کمدی آن هم سخیف ساخته شود تا مخاطب داشته باشد. همچنین «یادآوری» ثابت کرد که می‌شود بیشتر از سریال‌های ماهواره‌ای مخاطب جذب کرد. این سریال با همه‌ی خط قرمزهایی که وجود دارد نشان می‌دهد از سریال‌های ماهواره‌ای بالاتر است و می‌تواند سرآغاز تصمیم‌گیری جدید مدیریت‌های کلان صداوسیما باشد.

*** گله از قوه قضاییه

او خاطرنشان کرد: سریال «یادآوری» در بین کشورهای بحرین، لبنان، عراق و سوریه بیشترین مخاطبان را داشته است؛ ضمن این‌ که تمام بخش‌های «یادآوری» به وسیله‌ی دوبلورهای عرب زبان در لبنان دوبله شده است.

این تهیه‌کننده همچنین از عدم همکاری قوه قضاییه و دوندگی شش ماهه برای پیدا کردن مکانی برای زندان گله کرد.

زالی در پایان صحبت‌های خود خبر داد: معاونت استان‌ها برای بازپخش «یادآوری» از شبکه‌های استانی درخواست داده است.

 

/Media/Image/1392/10/24/635252920944242285.jpg

*** دیالوگ‌های «یادآوری» فیلسوفانه نیست

رویا غفاری نویسنده سریال «یادآوری» نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر فیلسوفانه بودن دیالوگ‌ها بیان کرد: دیالوگ‌ها فیلسوفانه نیست و در واقع عصاره وجودی‌شان را از زبانشان می‌شنویم. «یادآوری» پنج داستان دارد که به هم متصل می‌شوند و در پی آن ما تعلیقاتی را ایجاد کردیم تا بیننده را در بالاترین سطح هیجان نگه داریم و اکنون که سریال دارد تمام می‌شود باید این تعلیقات بسته شوند و بیننده به آرامش برسد، نه این‌که او را رها کنیم.

غفاری ادامه داد: اگر قرار باشد هر قسمت روی یک نمودار جلو برود، خسته‌کننده می‌شود. یک داستان باید فراز و فرود داشته باشد.

این نویسنده هم‌چنین خاطرنشان کرد: مخاطب طیف گسترده‌ای دارد و نشانه‌ی ما به سمت مخاطب فهیم بوده است؛ مخاطبی که از تکرار خسته شده و دوست ندارد آن‌چه را که در زندگی روزمره‌اش وجود ندارد ببیند. مخاطب دوست دارد خودش را ببیند.

او افزود: زمانی که ما می‌خواهیم یک اثر اجتماعی بسازیم باید تحقیقات را جدی بگیریم. من نیز برای «یادآوری» از منابع و تحقیقات زیادی استفاده کردم ضمن این‌که همیشه بخش بزرگی از یک کار به تخیل نویسنده برمی‌گردد.

*** با رغبت به سمت اعدام رفتم

متین ستوده دیگر بازیگر این سریال نیز بیان کرد: بخش اعظمی از کار خود را مدیون آقای قاسم‌زاده هستم. من سعی می‌کردم مجری خوبی باشم و با چاشنی بازیگری خودم نقشم را به خوبی ایفا کنم. همذات‌پنداری با شیوای قصه برای من خیلی سخت بود و فقط سعی کردم آن را خوب بازی کنم.

روزبه حصاری بازیگر کاراکتر علی اعلایی در «یادآوری» که برای اولین بار در این سریال جلوی دوربین رفت نیز گفت: مدیوم تصویر کاملا تکنیکال است و آن‌چه که ما از تلویزیون می‌بینیم را کارگردان مدیریت می‌کند.

او درباره‌ی چگونگی نزدیک شدن به کاراکتر خود خاطرنشان کرد: از منابع مختلف اینترنتی و همچنین کمک‌های نویسنده استفاده کردم و سعی کردم از نظر حالت‌های فیزیکی چیزی کم نگذارم و اگر قرار است به سمت اعدام بروم یا در سردخانه بخوابم با رغبت به سمتش بروم.  (ایسنا)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
سید
Singapore
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۳
۱
با دیدن وضعیت نامناسب پوشش و حجاب نویسنده سریال، تازه فهمیدم چرا با یك اثر نمایشی تلخ و بشدت سیاه و البته «ضد قصاص» دیگر مواجهیم! ظاهراً خانم نویسنده هم جزء قشر شبه روشنفكر جامعه هستند كه مطابق آنچه غربی ها معتقدند، حكم الهی قصاص را كه قرآن كریم آن را موجب حیات جامعه می داند، عملی مذموم و ناپسند به حساب می آورند و با نوشتن این داستان عذاب آور تلاش داشته اند مخاطب را از قصاص، منزجر و متنفر كرده و حتی خدا را هم مخالف اجرای آن نمایش دهند! (زنده شدن فرد اعدام شده و نتیجه گیری مادر مقتول مبنی بر اینكه «خدا هم راضی به اجرای حكم قصاص نبوده است!»)

نیازمندی ها