روشهای آماده کردن فرزند اول برای ورود فرزند دوم

نو که اومد به بازار...

فرزند اول نیازمند دنیایی از توجه و علاقه است تا اطمینان پیدا کند که بچه دوم و جدید، جایگزین او نخواهد شد. آیا میدانید وقتی فرزند دومتان به دنیا میآید، چگونه باید فرزند اولتان را آماده ورود او کنید؟
کد خبر: ۵۵۱۱۹۰

 

با ده شیوه مفید و سودمند میتوانید براحتی فرزند اولتان را برای ورود بچه دوم آماده سازید:


۱- برنامه ای ترتیب دهید که فرزند اولتان اوقات زیادی را با پدرش تنها باشد.
باید بدانید که اختلاف سنی خیلی کم بین بچه‌ها، همیشه میتواند باعث به وجود آمدن برخوردها و اختلافاتی بین آنها شود، چرا که هر دو نیاز شدید و فراوانی به توجه والدین دارند. پس، در صورتی که اختلاف سن بین فرزند اولتان با فرزند دوم کمتر از سه سال است، مطمئن شوید وقت کافی در اختیار بچه اول قرار میدهید تا او احساس کمبود پیدا نکند. بخصوص، او نیاز خواهد داشت که اوقات زیادی را با پدرش بتنهایی به سر ببرد.

۲- کتابهایی درباره اطفال شیرخوار و کوچک برای فرزندتان بخوانید.
حتی زمانی که باردارید و در انتظار ورود فرزند دوم، توجه، عشق و علاقه کامل و صددرصد خود را معطوف به فرزند اولتان کنید. همین کار به او کمک میکند خودش را با موقعیت جدید منطبق و سازگار سازد. کتابهایی را برایش بخوانید که با به دنیا آمدن بچه‌های کوچک و اضافه شدن آنها به جمع خانواده مرتبط هستند و در مورد طفل داخل شکمتان با او صحبت کنید. گرچه، ممکن است فرزند اولتان، به طور کامل صحبتهای شما را درک نکند ولی به این شکل، اطلاعات لازم را کسب میکند و در رابطه با ورود بچه جدید به خانواده توجیه و آماده میشود.

۳- زمان تغییر را به طور متناوب تنظیم کنید.
اگر لازم میدانید که تخت یا اتاق جدیدی را برای ورود فرزند دومتان تهیه کنید، این تغییرات را دست کم چهار تا شش هفته قبل از به دنیا آمدنش صورت دهید. به این ترتیب، احتمالش خیلی کم خواهد بود که فرزند اولتان در رابطه با این تغییر و تحولات احساس ناراحتی پیدا کند و حس حسادتش تحریک شود. به هر صورت، هر گونه تغییر و تحولی را که لازم میدانید صورت دهید اما دقت کنید که به هیچ وجه این تحولات نباید همزمان با به دنیا آمدن بچه جدید انجام شود.

۴- فرزند اولتان را تشویق کنید که رابطه ملایم و خوبی با بچه جدید برقرار کند.
به او مفهوم ملایمت در نوازش طفل شیرخواره را یاد بدهید و قبل از به دنیا آمدن بچه دوم، این اعمال ملایم را با او تمرین کنید. به این ترتیب، قبل از آن که خواهر یا برادر بزرگ یک بچه شود، مفهوم برقراری یک ارتباط ملایم را میفهمد.

۵- بگذارید فرزند اولتان بچه بماند و دوران خوش و خاطره‌انگیز خردسالی‌اش حفظ شود.
اگرچه فرزند اولتان تبدیل به خواهر یا برادر بزرگتر میشود، او را از فعالیتهای مختص دوران خردسالی‌اش محروم نکنید و نشاط و سرخوشی مختص آن زمان را از او نگیرید. تصور نکنید که با به دنیا آمدن بچه جدید، فرزند اولتان مجبور است به جای خوابیدن در گهواره‌اش، روی یک تخت دیگر بخوابد، بخصوص اگر احساس میکنید که از خوابیدن در گهواره‌اش، هنوز لذت میبرد و در آن راحت است. اگر هنوز از پوشک استفاده میکند، بگذارید اوضاع به همان روال پیش برود و اگر به او شیر میدهید آنرا قطع نکنید. چرا که او هنوز خودش بچه است و نیازهای خاص خودش را دارد. انتظار این را داشته باشید که او دوست داشته باشد مثل سابق در آغوش گرفته شود و از گرمای تن شما و زمزمه‌ها و راز و نیازهایی که زیر گوشش نجوا میکردید، برخوردار شود.

۶- برای مواجهه با بداخلاقیها، تندخوییها، بیحوصلگی و ترشرویی او آماده شوید.
اگرفرزند اولتان نق‌نقوتر، بداخلاقتر و وابسته‌تر از همیشه به نظر رسید، غافلگیر و شوکه نشوید. او نیاز دارد که ابراز وجود کند و اطمینان یابد که جایش در خانواده هنوز امن است. با گذشت زمان و ملاحظات خاص شما، فرزند اولتان به جای حسادت نشان دادن از خودش، در رابطه با نقش جدیدش در خانواده، حس تسلط و کنترل پیدا میکند و خودش را با وضعیت جدید سازگار و منطبق میسازد.

۷- به او یادآوری کنید که زمانی خودش هم طفلی شیرخواره و کوچک بوده.
به او عکسهای دوران نوزادی‌اش را نشان دهید. علاقه و توجهتان را به او به یادش بیاورید و از نیازهای اطفال کوچک با او صحبت کنید.

۸- چند اسباب‌بازی ویژه و مخصوص برایش بخرید.
خریدن اسباب‌بازیهای جدید برای فرزند اولتان هم مفید و سودمند خواهد شد. چرا که وقتی فرزند دومتان به دنیا میآید و دنیای توجه و هدایا معطوف به او می شود، فرزند اولتان چیزهایی برای خودش خواهد داشت که سرش با آنها گرم باشد و به خواهر یا برادر کوچکش حسادت نکند.

۹- پیشاپیش، فرزند اولتان را تشویق کنید که بعد از به دنیا آمدن بچه دوم، کمکتان کند.
این عمل به او حس توانایی، کاردانی، شایستگی، لیاقت و توانمندی میبخشد. وقتی بچه جدید به دنیا میآید، فرزند اولتان میتواند با آوردن پوشک برای مادرش یا تکان دادن یک اسباب‌بازی مقابل بچه، کمک سودمندی ارائه دهد.

۱۰- به او مزایای خواهر یا برادر بزرگتر بودن را نشان دهید.
فرزند اولتان را درگیر فعالیتهایی کنید که قادر به انجامشان است و میتواند او را از بچه تازه متولد شده مجزا کند. به این ترتیب، این پیام را به او برسانید که میتواند کارهای خاصی را خودش انجام دهد. او را در آغوش بگیرید، درحالی که برایش کتاب میخوانید عکسهایش را به او نشان دهید، یک جدول یا معمای ساده را با هم حل کنید و دیگر فعالیتهایی را با او انجام دهید که لازمه و متناسب با سن و رشدش هستند. از این راه، شور و شوق او به سبب بزرگ شدنش، و انجام کارهایی ادامه پیدا می کند که وقتی نوزاد بود قادر به انجامشان نبود، ولی حالا از توانایی انجام آن برخوردار است.

>> سلامت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها