یک روز با ویژه ‌برنامه افطار رادیو ایران

روی موج بی‌قراری

رادیو ایران در ماه مبارک رمضان با ویژه‌برنامه «قرار آسمانی» از صحن امامزاده‌های تهران، مهمان لحظه‌های افطار شنوندگان خود شده است. این برنامه با اجرای علیرضا جاویدنیا و امیرحسین مدرس از گروه اندیشه رادیو ایران هر روز از ساعت 19 پخش می‌شود.
کد خبر: ۴۹۴۵۸۲

محله چیذر با امامزاده علی‌اکبر و شهدایی که در آن آرام گرفته‌اند، معروف است. بخصوص دو شهید هسته‌ای، احمدی‌روشن و علی‌‌محمدی که بتازگی در این امامزاده به خاک سپرده شدند.

چیذر، محله‌ای مذهبی و آرام است. وقتی پس از آن همه ماندن در ترافیک به امامزاده علی‌اکبر چیذر می‌رسم، نسیم خنک عصرگاهی را احساس می کنم. سر وقت رسیده‌ام.

همکاران گروه اندیشه رادیو ایران سخت در تلاشند و مردم هم جمع شده‌اند تا شاهد اجرای یک برنامه رادیویی از نزدیک باشند. آرم برنامه با صدای سعید توکلی پخش می‌شود. وقتی فوادیان (تهیه‌کننده) آهنگی شاد پخش می‌کند علیرضا جاویدنیا ارتباط خود را با مخاطبان آغاز می‌کند.

جاوید‌نیا، ساده و بی‌تکلف سلام می‌کند و امیرحسین مدرس هم در جملاتی کوتاه سلام و عرض ادب خود را تقدیم شنوندگان می‌کند و قبولی طاعات را آرزومند است. آن‌گاه می‌گوید: خیلی سخت است از طلوع آفتاب سر پا ایستادن تا غروب آفتاب برای درو کردن.

جاویدنیا در جوابش می‌گوید: آیا هر کسی توانایی و تحمل این هوای گرم و کار سخت را دارد. این دو گوینده با بیان این جملات غیرمستقیم سعی دارند ذهن مخاطب خود را به مشاغل سخت هدایت کنند. سپس صدای رضا عسگرزاده، کشاورزی از خراسان شمالی پخش می‌شود که سلام امروز قرار آسمانی را به کشاورزان زحمتکش تقدیم می‌کند.

همین‌طور که صدای این کشاورز بجنوردی پخش می‌شود، معصومی (سردبیر) توضیح می‌دهد: هر روز در ابتدا کسانی همچون مرزداران، کشاورزان که کمتر در برنامه‌ها به آنها اشاره می‌شود، سلام می‌دهند تا مردم متوجه زحمات آنها در این گرمای تابستان باشند.

پاسداشت نعمت‌ها

وقتی از حسین معصومی، سردبیر برنامه قرار آسمانی می‌پرسم چه شد تصمیم گرفتید از صحن امامزاده‌ها برنامه افطار را اجرا کنید، توضیح می‌دهد: دوست داشتیم موقع افطار میان مردم باشیم. به همین دلیل استودیوی بیرونی را انتخاب کردیم و در فضای باز با مخاطب هستیم. بهترین جا برای ارتباط بیشتر با مردم همین امامزاده‌های واجب‌التعظیم تهران هستند.

او تاکید می‌کند: چون نمی‌توانستیم به شهرستان‌ها برویم با استان‌ها هماهنگ کردیم تا هر روز در برنامه به یک استان بپردازیم و از حال و هوای مردم و آداب و رسوم آنها در این ماه گزارش زنده داشته باشیم و گزارشگر استان نیز با حضور در یکی از امامزاده‌های شهر، برایمان گزارش می‌دهد.

سردبیر ویژه‌برنامه قرار آسمانی، محوریت برنامه را پرداختن به ویژگی‌های انسان موفق می‌داند و معتقد است: چون رادیو، رسانه امید و آگاهی است در بخشی که سمانه حیدرزاده به نام شهر محبت طراحی کرده، با افرادی گفت‌و‌گو می‌کنیم که از لحاظ شرایط جسمانی و توانایی ضعیف‌تر از دیگران هستند، اما با توکل به خدا و داشتن امید توانسته‌اند کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهند.

ارتباط زنده با نمایشگاه قرآن کریم با گزارش‌های تینا میرکریمی، گزارشگر مستقر در محل بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش دیگر برنامه است.

تاثیر فضای معنوی بر داستان

علی عابدی، گوینده «قصه ظهر جمعه» در این برنامه هر روز بخش وقف گلی از بوستان بهشت را که داستانی مرتبط با موضوع وقف است، اجرا می‌کند.

عابدی، قصه‌گویی این برنامه را متفاوت با قصه ظهر جمعه می‌داند و می‌گوید: چون این قصه‌ها هر دفعه در یک امامزاده پخش می‌شود، فضای معنوی آنجا بر قصه‌ها تاثیر‌گذار است و من سعی می‌کنم با انرژی بیشتری روی داستان تصویر‌سازی کنم.

صادقانه برخورد کرده‌ام

در فرصتی که احمدرضا صدر با همراهی گیتی معینی، مسابقه حضوری را اجرا می‌کنند، علیرضا جاوید‌نیا می‌گوید: خیلی راحت با مردم ارتباط برقرار می‌کنم. زیاد دنبال واژه‌هایی که با آن بازی کنم، نیستم، بنابراین ساده و بی‌آلایش با آنها صحبت می‌کنم. مردم هم چون ما را مثل اعضای خانواده خود پذیرفته‌اند، بی‌هیچ عذر و بهانه‌ای مسائلی را که با آنها در میان می‌گذاریم، می‌پذیرند.

جاوید‌نیا که سال‌هاست در رادیو و تلویزیون فعالیت دارد و تجربیات خوبی در این زمینه‌ها کسب کرده، می‌افزاید: طی این 20 سال و اندی که مشغول کار هستم، سعی کرده‌ام با مردم که مخاطبان اصلی ما هستند صادقانه برخورد کنم و شاید این صداقت باعث شده است آنها هم دوستم داشته باشند و کارهایم را دنبال کنند.

موسیقی برنامه، از محتوا جدا نیست

محمدرضا فوادیان ـ که تجربه تهیه‌کنندگی ویژه‌برنامه‌های افطار را در شبکه‌های رادیویی ایران، تهران و ورزش دارد ـ معتقد است: می توان گفت برنامه‌های اذانگاهی، برنامه‌های تمیزی هستند که بیشتر به بیان مسائل مذهبی اختصاص دارند؛ اما ویژه‌برنامه قرار آسمانی سعی دارد نکته‌هایی را با مخاطب خود در میان بگذارد و او را به قرارهای آسمانی خویش با خدا آشناتر کند.

او موسیقی برنامه را جدا از محتوای آن نمی‌داند و می‌گوید: فرم برنامه برایم مشخص می‌کند از چه نوع موسیقی‌ استفاده کنم. وقتی بخش شاد است، اقتضا می‌کند از موسیقی‌های شاد ایرانی استفاده کنم و وقتی مطلبی حزن‌آلود بیان می‌شود بالطبع من هم همان نوع موسیقی را برای رنگ‌آمیزی بیشتر برنامه به کار می‌گیرم.

رادیو و شوق زیارت

هر لحظه به جمعیت حضار که آمده‌اند تا از نزدیک تهیه و تولید یک برنامه رادیویی را ببینند، افزوده می‌شود.

بعد از آن که سیداحمد مقیمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم از امامزاده علی‌اکبر چیذر آیاتی از قرآن مجید را تلاوت می‌کند و اذان می‌گوید، از طرف تولیت آستان امامزاده، افطاری مختصری میان مردم و زائرانی که امروز شنونده برنامه افطار رادیو ایران بودند، توزیع می‌شود و برنامه معنویت خاصی به خود می‌گیرد.

برنامه موفق در گرو توانمندی مجری

امیرحسین مدرس را که همگان با عناوینی همچون گوینده، بازیگر، خواننده، شاعر و نویسنده می‌شناسند، یکی از مجریان ویژه برنامه افطار رادیو ایران است. او درباره برنامه قرار آسمانی و شیوه اجرایش می‌گوید: با این‌که فضای کلی برنامه شاد است، اما من در اجرای آن از بیان طنز استفاده نمی‌کنم، بلکه کاملا یک برنامه معارفی را با تلفیقی از تکنیک، حس و بهره‌گیری از درک لحظه اجرا می‌کنم.

او که از سال 65 تاکنون در سازمان صدا و سیما فعالیت دارد درخصوص ضرورت متن برای مجری می‌گوید: اگر گوینده یا مجری در یک حوزه یا حوزه‌های مختلف مطالعاتی داشته باشد به مراتب راحت‌تر است که خودش متن را بنویسد و آن را اجرا کند، ولی اگر کسی صرفا صدا یا صوت خوبی داشته باشد یا خیلی اهل مطالعه نباشد، برای او باید متن نوشته شود. در واقع این توانایی و مهارت‌های مجری است که شیوه اجرای برنامه را مشخص می‌کند.

مدرس معتقد است: در لحظات پایانی روزه حال و هوای خاصی وجود دارد که قابل بیان نیست. (جام جم - ضمیمه قاب کوچک)

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها