راه‌اندازی صدا و سیمای مراکز استان‌ها گام موثری در راستای تقویت هویت بومی و محلی ایرانیان بود؛ این مرکز تاکنون با تولید آثار مختلف توانسته بخشی از علایق، خواست‌های بومی و محلی مردم را پاسخ دهد.
کد خبر: ۴۷۹۶۴۳

شبکه‌های استانی، برای حفظ و صیانت از خرده‌فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اقصی نقاط کشور راه‌اندازی شده‌اند.

بر این اساس، در شبکه‌های استانی ویژگی‌های دینی، مذهبی، قومی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فقط در چارچوب و گستره بومی و محلی تعریف شده که همواره باید این ویژگی‌ها مورد توجه برنامه‌سازان قرار گیرد.

15 سال از تأسیس اولین شبکه استانی سیمای مراکز می‌گذرد و در این مدت این شبکه‌ها در وجوه مختلف همچون نیروی انسانی، تجهیزات، پوشش صدا و تصویر و... به ترازی رسیدند که نه‌تنها موجبات جذب و رضایت خاطر نسبی مخاطبان استانی را فراهم کرده‌اند بلکه از حیث تولید برنامه‌های کیفی نیز به کمیتی دست یافتند که شبکه‌های سراسری سیما مجالی برای نمایش تمامی این تولیدات ندارند.

بنابراین در پاسخ به این ظرفیت کمی و کیفی از خرداد سال گذشته بتدریج ساعات پخش برنامه‌های شبکه‌های استانی سیما در بیش از 20 مرکز از هشت ساعت به 24 ساعت افزایش یافت و در ادامه با راه‌اندازی شبکه شما زمینه نمایش تولیدات مراکز استان بیشتر از پیش مهیا شد؛ شبکه‌ای که فقط از تولیدات مراکز استان تغذیه می‌شود.

اما با گذشت نزدیک به یک سال از راه‌اندازی شبکه شما و مرور عملکرد آن، به رغم ظرفیت‌های ذاتی این شبکه که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد، به نظر می‌رسد هرچه از زمان و عمر آن می‌گذرد از مزیت‌ها و جذابیت‌های آن کاسته می‌شود.

اگر چه این آفت به نوعی گریبانگیر اغلب شبکه‌های دیجیتال شده است، اما شبکه شما به دلیل آن‌که آبشخور تأمین برنامه‌هایش از 33 شبکه استانی است، باید کمتر دچار تکرار شود و هر روز باید برنامه‌هایش طراوت و تازگی بیشتری داشته باشد اما با نگاهی به برنامه‌های شبکه شما می‌توان به این نتیجه رسید که در روزهای آغازین راه‌اندازی این شبکه برنامه‌های مستند، انیمیشن، موسیقی ـ تصویر، فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند و... جدول پخش برنامه‌های شبکه شما را جذاب و دیدنی کرده بود، اما اکنون پخش میزگردهای گفت‌وگو محور در ایام عادی یا مناسبت‌ها که در شبکه‌های دیگر با دکور و کارشناسان مختلف به وفور برگزار می‌شود، ضرباهنگ جدول پخش این شبکه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

در تمامی شبکه‌های سراسری مخاطبان در حصار استودیو‌ها محصور هستند، بنابراین استودیوگریزی می‌بایست به عنوان یک اصل در برنامه‌های ترکیبی شبکه شما مورد توجه قرار گیرد؛ این روش هم باعث معرفی نقاط بکر و دیدنی استان‌ها می‌شود و هم ضعف آنان را در تأمین بودجه مناسب برای تهیه و ساخت دکورهای آنچنانی جبران می‌کند.

انعکاس زنده آیین‌ها و مراسم مختلف بومی و محلی همچون مراسم قالیشویان، طشت گذاری، برف چال، نخل‌برداری و... می‌تواند برگ برنده شبکه شما باشد که البته تاکنون کمتر این آیین‌ها و مراسم از این شبکه پخش شده‌اند.

از دیگر برنامه‌های مغفول سیمای مراکز استان‌ها می‌توان به کم‌توجهی برنامه‌سازان به آشپزی محلی، بازی‌های بومی، رسوم محلی و... اشاره کرد.

اطلاع‌رسانی بموقع از مواردی همچون وضعیت جاده‌ها، آب و هوا، ساعت حرکت قطارها، هواپیماها و سایر وسایل نقلیه بین شهری که مورد نیاز بسیاری از مخاطبان شبکه شماست هم می‌تواند بخشی از برنامه‌های این شبکه را تامین کند.

چنین برنامه‌هایی جذابیت این شبکه را افزایش می‌دهد و مخاطبان آن را بیشتر می‌کند و کلام آخر این‌که شبکه شما اگر هوشمندانه و با برنامه‌ریزی بهتر از ظرفیت‌های برنامه‌سازی خود -که به وسعت ایران است- استفاده کند، می‌تواند به جایگاه بهتری بین مخاطبان دست یابد.

فرشید شکیبا - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها