با اهدای جایزه به بیش از 130 نفر از صاحبان برنامه‌های برتر و پژوهشگران رادیو، پرونده دوازدهمین جشنواره رادیو در زیباکنار بسته شد.
کد خبر: ۴۷۴۵۸۹

اختتامیه این جشنواره در دو مرحله برگزار شد. به این ترتیب که در روز چهارشنبه 77 نفر از برگزیدگان، جوایز بخش‌های داخلی را تصاحب کردند و در شامگاه پنجشنبه برگزیدگان بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره رادیو و چهارمین اجلاس جهانی صدا، تندیس‌های خود را از دست مدیران رسانه ملی گرفتند.

این جشنواره همچنین فرصتی را برای تقدیر و قدردانی از صاحبان صداهای ماندگار فراهم کرد. چهارشنبه شب و در بخش مراسم اختتامیه بخش داخلی، مریم نشیبا برای سال‌ها فعالیت قصه‌گویی کودکان در رادیو مورد تقدیر قرار گرفت.

این هنرمند همچنین برای برنامه‌های شب به خیر کوچولو از رادیو ایران و «آی قصه قصه قصه» از شبکه جهانی صدای آشنا نیز برگزیده شد.

«ژاله علو» بازیگر پیشکسوت رادیو و تلویزیون نیز به پاس تقدیر از نیم قرن فعالیت هنری وی مورد تقدیر دست‌اندرکاران این جشنواره قرار گرفت. البته وی در این مراسم حضور نداشت.

در این بخش خسرو والی‌زاده برای برنامه صبح و ورزش از شبکه ورزش برگزیده شد.

بهروز رضوی برای گویندگی برنامه «صحت آب گرم» از رادیو البرز از دیگر رقیبانش پیشی گرفت.

ژاله صادقیان برای برنامه پلاک 5 از رادیو ایران و «مهران دوستی» برای برنامه کافه رادیو از رادیو جوان نیز جوایزی را دریافت کردند.

تجلی بیشتر رادیو در دهه آینده

اجرای مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل را احسان کرمی و فاطمه صداقتی به عهده داشتند. این مراسم با حضور 27 مهمان خارجی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، معاون صدای رسانه ملی و جمعی از مدیران و برنامه‌سازان رادیو در تالار جام‌جم مجتمع آموزشی زیباکنار برگزار شد.

علیرضا افتخاری خواننده پیشکسوت نیز که از جمله مهمانان مراسم اختتامیه بود ، با اجرای ترانه‌ای قدیمی با مطلع بردی از یادم شور و حال خاصی به جلسه بخشید.

قائم مقام سازمان صداوسیما در این مراسم ضمن تقدیر از مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره به تشریح اهداف رادیو در جامعه امروز پرداخت و گفت: سرمایه‌های معنوی و مهمی که در شبکه‌های رادیویی کشورمان وجود دارد، جایگاه این رادیوها را در جهان از دیگر رسانه‌ها مهم‌تر کرده‌ است.

موسوی مقدم با بیان این‌که رادیو باید همسو با توسعه و پیشرفت کشور به جلو گام بردارد، اظهار کرد: برنامه‌سازان رادیو باید با شناخت ذائقه‌های مخاطبان خود و با هدف توسعه کشور برنامه‌ تولید کنند.

قائم مقام رسانه ملی خطاب به برنامه‌سازان رادیو گفت: از آنجایی که دشمن سعی می‌کند از صداقت ما در جهان رسانه‌ای سوء استفاده کند پس مراقب باشید بهانه‌ای به دست آنها ندهید.وی نوآوری و ارائه ایده‌های جدید در برنامه‌سازی رادیو را از مهم‌ترین ویژگی‌های رادیو برشمرد و تاکید کرد: امروز همه دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی باید در کارهای خود نوآوری داشته ‌باشند و رادیو نیز از این قاعده مستثنی نیست و همواره باید در خود بازنگری کند تا به لایه‌های مختلف فکر و جان مخاطب نفوذ کند.

موسوی‌مقدم با بیان این مطلب که تحولات باید به مقتضیات رسانه‌ای انجام شود، گفت: رادیو ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مستند، طنز، اجتماعی، اقتصادی و ... دارد و باید تلاش کند در همه این زمینه‌ها نوآوری و ایده‌پردازی کند.

محمدحسین صوفی، معاون صدای رسانه ملی در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل با اشاره به اهداف جشنواره گفت: ارزیابی عملکرد برنامه‌سازان، رسیدن به رسانه مطلوب، بررسی نقاط ضعف و قوت رادیو و ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه تولید و تئوری تعدادی از محورهایی هستند که جشنواره آن را دنبال می‌کند.

معاون صدا هدف دوم برگزاری جشنواره را ابلاغ سیاست‌ها و راهکارهای یک ساله رادیو خواند و گفت: سال 90 زمان خوبی برای رادیو بود.

بخشی از برنامه‌ریزی‌های ما اجرا شد و با تدوین اصول و خط‌مشی‌ها توانستیم جامعه مخاطب و میزان رضایتمندی آنها را افزایش دهیم.

صوفی مقطع زمانی 1391 تا 1400 را دهه تحول و دیده شدن رادیو معرفی و اظهارداشت: در این دهه تجلی بیشتر رادیو در صحنه‌های اجتماعی را شاهد خواهیم بود. همین‌طور 13 جشنواره برگزار می‌کنیم که این جشنواره بین‌المللی همراه جشنواره اذان و ابتهال، مسابقه بین‌المللی اقرأ یا تلاوت من، جشنواره جوانه و... از جمله آن هستند.

اهدای جایزه به برگزیدگان بخش بین‌الملل

نفرات اول بخش بین‌الملل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ یک و نیم میلیون تومان وجه نقد دریافت کردند. جوایز نفرات دوم و سوم نیز شامل یک میلیون تومان و 700 هزار تومان وجه نقد بود.

در بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو‌ جایزه اول بخش سردبیری به منصوره توحیدلو برای برنامه به‌افق ماه از رادیو البرز رسید. مجید خسرواَنجُم برای برنامه صبح تهران از رادیو تهران نیز جایزه دوم را دریافت کرد.

هیات داوران جایزه اول بخش تهیه‌کنندگی را به رضا ساکی از رادیو تهران برای برنامه صبح تهران اهدا کرد. جایزه دوم نیز به انسیه سمیع‌پور برای تهیه‌کنندگی برنامه شب‌نشینی از شبکه جهانی صدای آشنا رسید.

منصوره توحیدلو برای برنامه مهارت‌العمارت از رادیو البرز جایزه اول بخش نویسندگی را تصاحب کرد و لیلا یارعلی برای نویسندگی برنامه نیمه پنهان‌ماه از شبکه ایران صدا برگزیده دوم این بخش شد.

هیات داوران فاطمه آل‌عباس را برای برنامه «رادیو، رادیوست» از رادیو ایران شایسته کسب جایزه اول دانست و جایزه دوم این بخش را به احسان کرمی برای برنامه مکث 94 از رادیو تهران اهدا کرد.

کاشت درخت یادگاری توسط مهمانان خارجی

برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع رادیو، کاشت درخت یادگاری توسط مهمانان خارجی، دیدار معاون صدا با شنوندگان شبکه‌های رادیویی از اتفاقات مهم دو روز پایانی جشنواره بود.

در سومین و واپسین روز از دوازدهمین جشنواره رادیو مهمانان خارجی این جشنواره هر یک درختی به یادگار در مجتمع فرهنگی رفاهی سازمان صدا و سیما در زیباکنار کاشتند.

در این مراسم 40 درخت به یاد 40 مهمان خارجی جشنواره صدا و اجلاس رادیو کاشته شد.از دیگر برنامه‌های جنبی روز پایانی جشنواره بین‌المللی رادیو، برگزاری نشستی میان معاون صدا با شنوندگان شبکه‌های رادیویی بود.

16 شنونده که طی سال‌های گذشته تعامل مستمر با شبکه‌های رادیویی داشتند در این جلسه نظرات خود را با معاون صدا در میان گذاشتند.

محمدحسین صوفی، معاون صدا مخاطب را سرمایه اصلی شبکه‌های رادیویی دانست و گفت: استودیو گریزی و حضور بیشتر در میان مردم از اقدامات همکاران رادیویی در سال 90 بود.

صوفی به برنامه‌های معاونت صدا برای تعامل هر چه بیشتر با مخاطبان اشاره کرد و با بیان این‌که جشنواره جوانه یکی از راه‌های تعامل دوسویه مخاطبان با این رسانه است، گفت: سال گذشته نخستین دوره جشنواره جوانه به همت رادیو جوان برگزار شد و امسال نیز با مشارکت فعال مخاطبان در آبان ماه برگزار می‌شود.

معاون صدا افزود: قصد داریم تعامل شبکه‌های رادیویی را با مخاطبان بیشتر از گذشته کنیم و پوشش جمعیتی و جاده‌ای شبکه‌های رادیویی افزایش یابد.

احسان رحیم‌زاده -‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها