نگاهی به سریال «کتاب بوبا ‌فت» در شبکه تماشا

شکار انسان در کهکشان

درباره سریال جدید شبکه سلامت که به‌زودی روی آنتن خواهد رفت

رمز گشایی از کد سیاه

سریال «کد سیاه» در ژانر درام پزشکی تهیه و تولید شده و با نمایش وقایع مختلفی که در داخل یک بیمارستان رخ می‌دهد، به بررسی وضعیت کادر پزشکی و بیمارانی می‌پردازد که در محوطه این بیمارستان با دردسرها و درگیری‌های مختلف و متفاوتی روبه‌رو می‌شوند.
سریال «کد سیاه» در ژانر درام پزشکی تهیه و تولید شده و با نمایش وقایع مختلفی که در داخل یک بیمارستان رخ می‌دهد، به بررسی وضعیت کادر پزشکی و بیمارانی می‌پردازد که در محوطه این بیمارستان با دردسرها و درگیری‌های مختلف و متفاوتی روبه‌رو می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۸۲۳۶۳
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
این درام پزشکی تحسین‌شده که جوایزی هم برای خود کسب کرده،سال ۲۰۱۵ روی آنتن رفت و پخش آن تا سه فصل ادامه یافت. در مجموع ۴۷ اپیزود طی این سه فصل به نمایش درآمد که توانست تماشاگران خود را سرگرم کرده و آنها را با برخی از واقعیات و مشکلات کادر پزشکی آشنا و همراه کند. مایکل شیتزمن، برنامه‌ساز موفق آمریکایی خالق و نویسنده اصلی فیلمنامه کد سیاه است که برخی داستان‌های اپیزودهای مختلف سریال را براساس شنیده‌هایش از دوستان کادر درمانی خود نوشت. شبکه‌ سلامت، مسئولیت رصد این اثر را بر‌عهده داشته و پس از طی مراحل تأیید و روند‌های ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله این عنوان برای مخاطبان این شبکه پخش خواهد شد. 

سریال «کد سیاه» نگاهی هم به اقلیت‌های قومی و مذهبی در قاره آمریکا دارد و با انتخاب رضا جعفری به‌عنوان دومین کاراکتر مهم داستان، تلاش دارد به بررسی وضعیت زندگی و شغلی این اقلیت‌های مهاجر هم بپردازد

یک درام  پرتنش
مارسیا گای هاردن، بازیگر سرشناس سینما که نقش‌های متفاوت و غیرمتعارفی روی پرده سینما بازی کرده، بازیگر اصلی کد سیاه است. او در این درام پرتنش و هیجان‌انگیز در قالب کاراکتر دکتر لین روریش ظاهر می‌شود که وظیفه اصلی‌‌اش رسیدگی به بیمارانی است که به اتفاق مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند و در مرحله حساس و خطرناکی قرار دارند. این دکتر گذشته‌ای تلخ دارد که شامل مرگ همسر و دو فرزندش در یک حادثه تصادف اتومبیل می‌شود. راننده‌ای مست باعث این تصادف مرگبار شده و تأثیر بسیار بدی بر روحیه دکتر روریش گذاشته است. با این حال، او تلاش دارد وظیفه پزشکی‌‌اش را به نحو احسن انجام دهد و این در حالی است که آن حادثه تصادف، در تصمیم‌گیری‌های پزشکی‌‌اش بی‌تأثیر نیست. با جابه‌جایی دکتر روریش به بخش دیگری از بیمارستان، اتفاقات جدید و غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که بر هیجان ماجراهای بیمارستان می‌افزاید. آشنایی دکتر با یک بیمار یتیم هم خلق‌کننده اتفاقات و ماجرای دیگری است. 
   
نقش خاص و متفاوت
هاردن در رابطه با نقش خاص خود در کد سیاه می‌گوید: «دلیل اصلی قبول این نقش، متفاوت بودنش با نقش‌‌های مشابه در درام‌های پرتنش پزشکی بود. با فیلمنامه‌ای قوی روبه‌رو بودم که تحلیل موفقی از کاراکترهایش داشت و می‌دانست که این شخصیت‌ها باید دست به کارها و اقداماتی بزنند. دکتر روریش که من نقش آن را به عهده گرفتم، زنی مصمم است که در زندگی با ناملایمات متعددی روبه‌رو بوده و با این حال، توانسته از تندباد حوادث تلخ عبور کرده و به فعالیتش ادامه دهد. این در حالی است که گذشته تلخ این زن، تأثیر خودش را تا به امروز روی نگرش و کارهای او داشته و خانم دکتر نمی‌تواند از گذشته‌‌اش فرار کند. برای این دکتر، مهم‌ترین نکته و اصل این است که با استفاده از تمام تجربیات تلخ و شیرین گذشته خود، به بیمارانش کمک کند تا به فردایی بهتر و روشن‌تر بیندیشند و هیچ‌وقت امیدشان را از دست ندهند. جالب این‌که خود این دکتر در بسیاری لحظات تا مرز ناامیدی کامل پیش می‌رود و باید روحیه امیدبخش را به خودش هم منتقل و تزریق کند.»
   
نگاه اجتماعی به دنیای درمان
سریال کد سیاه نگاهی هم به اقلیت‌های قومی و مذهبی در قاره آمریکا دارد و با انتخاب رضا جعفری به‌عنوان دومین کاراکتر مهم داستان، تلاش دارد به بررسی وضعیت زندگی و شغلی این اقلیت‌های مهاجر هم بپردازد. این بازیگر در قالب شخصیت دکتر نیل هادسون، یک جراح انگلیسی هندی‌تبار است که اهمیت بسیار زیادی به بیماران بیمارستان می‌دهد و شاید جزو معدود افراد کادر پزشکی باشد که همواره نگران بهبود حال بیماران و مراجعه‌کنندگان است. بیمارستانی که او و دکتر روریش در آن مشغول کار هستند یک بیمارستان خیالی به نام «انجل مموریال» است که البته در عالم واقعیت موجودیت ندارد اما می‌تواند به‌عنوان هر بیمارستانی در خاک آمریکا در نظر گرفته شود. این دو کاراکتر در کنار رزیدنت‌هایی که مشغول گذران دوران تحصیلی خود هستند، باید با بیماران مختلفی روبه‌رو شوند که نیاز به تجهیزات پیشرفته پزشکی و درمانی دارند اما تجهیزات بیمارستان ناکافی و اندک است و این باعث می‌شود تا کادر پزشکی با بهره‌‌گیری از قوه تخیل خود، راه‌های مختلفی را برای مداوای بیماران پیدا کنند. 
   
خلق یک بیمارستان خیالی
پایلوت کد سیاه که به صورت یک فیلم سینمایی -تلویزیونی تولید و پخش شد، فیلمبرداری آن در یک بیمارستان واقعی بود اما تداخل کار گروه سازنده با فعالیت روزانه این بیمارستان، گروه سازنده را مجبور به استفاده از یک لوکیشن و دکور ساخته شده، کرد. طراح صحنه سریال عکس‌های زیادی از بیمارستان اصلی گرفت و به ساخت ماکت‌های بیمارستان اقدام کرد. به این ترتیب، گروه سازنده کد سیاه برای فیلمبرداری بقیه اپیزودهای سریال راهی مکانی شدند که در یکی از استودیوهای فیلمسازی به‌عنوان بیمارستان خلق شده بود.تلاش سازندگان مجموعه این بود که این مکان تا حد امکان واقعی به نظر برسد، تا تماشاگران قاب کوچک باور کنند مشغول تماشای داستان‌هایی هستند که واقعا در یک بیمارستان رخ می‌دهد. به گفته مایکل شیتزمن خالق سریال: «می‌دانستم که امکان فیلمبرداری تمام اپیزودهای کد سیاه را در یک بیمارستان واقعی نخواهیم داشت. شما نمی‌توانید در یک مکان در آن‌واحد هم فعالیت‌های واقعی پزشکی را داشته باشید و هم با گروهی از هنرمندان روبه‌رو باشید که مشغول فیلمبرداری یک درام پزشکی هستند. زمان فیلمبرداری پایلوت ما این امکان را داشتیم که از فضای کلی بیمارستان عکسبرداری کنیم و بعدا مکان‌های مختلف بیمارستان را در یک لوکیشن مستقل بازسازی و خلق کنیم.»
   
متفاوت از بقیه درام‌های پزشکی
برخورد منتقدان قاب کوچک با سریال عموما خوب و مثبت بود. تعداد بالای نقدهایی که برای سریال نوشته شد، حکایت از میزان محبوبیت و موفقیت آن می‌کند. روتن تومیتوز،‌ منتقد نوشت: «وقتی این سریال را تماشا می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید به آن امتیازی بالای متوسط بدهید و آن رااثری با‌کیفیت خوب ومقبول ارزیابی کنید.آنچه در این درام پزشکی جلب‌نظر می‌کند، تلاش سازندگانش برای بیان مشکلات مختلفی بوده که هر دوگروه کادرپزشکی و بیماران درجامعه امروز آمریکا با آنها دست به گریبان هستند و در تلاش است تا مشکلات مربوط به دنیای درمان را به نمایش بگذارد. ازاین منظرمی‌توان گفت کد سیاه تفاوت‌هایی عمده با بقیه درام‌های پزشکی موفق چند دهه اخیر دارد.»

صدای قصه
سریال کد سیاه به‌تازگی با توسط ۵۹ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره‌کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد.
مدیر دوبله این سریال رزیتا یاراحمدی و صدابرداری آن مهدی پاینده است. شیلا آژیر، رضا آفتابی، نسرین اسنجانی، بابک اشکبوس، ارغوان افراسیاب، مهوش افشاری، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، علیرضا باشکندی، فاطمه برزویی، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، مریم جلینی، ارسلان جولایی، امیر حکیمی، مونا خجسته، زویا خلیل‌آذر، مریم رادپور، شهریار ربانی، سیما رستگاران، مهرالملوک رفیعی‌طاری، شیرین روستایی، نفیسه زاجکانی‌ها، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، فاطمه صبا، سحر صحامیان، مرضیه صفی‌خانی، امیرمحمد صمصامی، مهسا عرفانی، بهروز علی‌محمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، نرگس فولادوند، شروین قطعه‌ای، امیربهرام کاویانپور، امیرصالح کسروی، نسرین کوچک‌خانی، مریم معینیان، ملیکا ملک‌نیا، علی منانی، امیر منوچهری، مریم مهماندوست، علی همت‌مومیوند، علیرضا ناصحی، صنم نکواقبال، رزیتا و آزیتا یاراحمدی و نازنین یاری صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها