بازپرسی از هشت‌پا

آژیر خطر و تعقیب‌وگریز، نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. نمایش این لحظات هیجان‌انگیز در قاب تصویر مخاطبان را با خود همراه می‌کند تا تجربه‌ای از تماشای روایتی اکشن داشته باشند.سریال‌هایی که این فضا را دستمایه قرار می‌دهند،هم کارشان سخت است و هم آسان. سهل‌وممتنع بودن این کار را می‌توان در بسترهیجان‌انگیز و دشوار به‌تصویرکشیدن این لحظات دانست.
کد خبر: ۱۴۷۷۸۷۰
نویسنده هانیه نیابتی - از اهالی قلم
 
احمد معظمی یکی از کارگردانانی است که درسال‌های اخیر درمسیر روایت این‌دست قصه‌ها ثابت‌قدم بوده وآثاری را راهی آنتن کرده که برای مخاطبان تماشایی شده و نظر منتقدان را هم جلب نموده است. در ادامه به بهانه پخش سریال هشت‌پا نگاهی به آثار این کارگردان در ژانر مذکور و با حال‌وهوای اکشن و هیجان داشتیم.

پله‌پله تا کارگردانی 
معظمی‌‌، زاده سال۱۳۵۹در تهران است که مسیرحرفه‌ای را قدم‌به‌قدم طی کرده وبه مرورخودرابه مقام کارگردانی رسانده است. همین راهی که او پیموده باعث می‌شود با چند و چون کار و رگ خواب مخاطبان تلویزیون بیشتر آشنا باشد. 
 
یک داستان سایبری
یکی ازنخستین آثار احمد معظمی در جایگاه کارگردان درگونه هیجان‌انگیز به سریال «سایبر»بازمی‌گردد. سریال سایبر به مسائل مختلف در زمینه کلاهبرداری اینترنتی ومشابه آن می‌پردازد.درهرقسمت یکی از مسائل روزمرتبط با جرائم سایبری مطرح شده و به ضرورت نقش ناجا و پلیس فتا در پیگیری آنها اشاره می‌شود. فیلمنامه سریال سایبر را علیرضا آل‌یمین نوشته و در نگارش آن از پرونده‌های واقعی بهره‌برداری شده است. این سریال آموزشی است و به کلاهبرداری‌هایی می‌پردازد که اغلب آدم‌های معمولی با آنها مواجه می‌شوند‌. مثلا شیوه‌های کلاهبرداری توسط کارت‌بانکی افراد را به نمایش گذاشته‌ایم. همچنین نویسنده سریال تعداد زیادی از پرونده‌های پلیس فتا را مطالعه کرده و بعد فیلمنامه را براساس آنها نوشته است. به عبارتی می‌توان گفت ۸۰درصد اتفاقاتی که در این سریال به تصویر کشیده می‌شود، واقعی است. سریال سال ۱۳۹۵ تولید شد و با توجه به فضای پلیسی و پرهیجانی که داشت مخاطبان را با خود همراه کرد. 
 
سارق روح در تلویزیون

پس ازساخت سریال «دیوار شیشه‌ای» در ژانری متفاوت، معظمی دوباره سراغ سوژه‌ای هیجان‌انگیز رفت. او در سریال «سارق روح» که سال ۱۳۹۶ ساخت و از شبکه تهران روی آنتن رفت با چهره‌هایی همچون محمود پاک‌نیت، دانیال حکیمی، نگین معتضدی، ویدا جوان و...قصه‌ای معماگونه را روایت کرد. این سریال به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری در ژانر معمایی و برگرفته از یک ایده پژوهش‌محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. محور اصلی سریال تلاش‌های دستگاه امنیتی برای بررسی علمی و مقابله با پدیده گروه‌های شبه‌عرفانی و حلقه‌های شبه‌دینی جدید است. 
در این سریال دیدیم: نادر عابدی، استاد دانشگاه و بازنشسته وزارت اطلاعات است که نگاهش به پدیده‌های اجتماعی نگاه پژوهشی و علت و معلولی است. به‌همین‌خاطر دوباره به محل کارخود بازمی‌گردد و بررسی پرونده‌هایی رامی‌پذیرد. دراین میان اعضای تیمی که وی را در این مأموریت‌ها همراهی می‌کنند،دانشجویان خودش هستند ونگاه موشکافانه‌ای به پرونده‌ها دارد.او به همراه تیم خود موضوع گروه‌ها و حلقه‌های شبه‌عرفانی جدید را انتخاب کرده و سعی دارد به بررسی همه‌جانبه این موضوع و علل گرایش افراد به چنین فرقه‌هایی بپردازد. آنها یکی از اعضای گروه به نام وحید (علیرام نورایی) را به شکل نفوذی وارد حلقه می‌کنند تا به اسرار داخلی این گروه پی ببرند. سریال سرنوشت چند نفر از فریب‌خورده‌ها را پیگیری می‌کند و... .
 
ماجراهای ترور خاموش 
سریال دیگری که این کارگردان سال ۱۳۹۸ سراغ ساختش رفت، «ترور خاموش» بود. این سریال از شبکه یک سیما پخش شد و وجوه تازه‌ای از توانایی وی را به رخ کشید. در این سریال زنده‌یاد سعید راد، حضوری پرجلوه داشت. راد در سریال «ترور خاموش» نقش استاد دانشگاه را بازی کرده است. او در گفت‌وگویی که با روزنامه جام‌جم داشت، درباره این نقش گفت: این استاد دانشگاه تزهای خاصی دارد و معتقد است اگر خانواده‌ها بچه‌هایشان را بغل کنند، هرگز هیچ قاچاقچی‌ای نمی‌تواند مواد در دست او بگذارد. مردم می‌توانند به تز این استاد دانشگاه تکیه کنند. خدا کند سریال ترور خاموش تأثیر زیادی روی خانواده‌ها بگذارد تا بیشتر مراقب بچه‌هایشان باشند. در همه جای دنیا هیچ سیستم بزرگ امنیتی ــ ‌اطلاعاتی نمی‌تواند با قاچاقچی مبارزه کند و این مساله ثابت شده است. ما سال‌هاست با قاچاق مبارزه می‌کنیم اما موفق نبوده‌ایم. امیدوارم ما با این سریال‌ها بتوانیم تأثیر کمی بگذاریم.همچنین احمد معظمی در پاسخ به این پرسش که چطور شد سعید راد را برای این نقش انتخاب کردید، توضیح داده بود: همیشه برای کارهای اکشن سراغ آقای راد رفته‌ایم و او را با نقش‌های عصیانگرش می‌شناسیم. او همیشه نقش قهرمانان را در کارهای اکشن به زیبایی بازی کرده است اما می‌خواستیم مردم این‌بار او را در یک قالب دیگر ببینند و او در سریال ترور خاموش به زیبایی نقش یک استاد دانشگاه را خلق کرده است. البته او بعد از هشت سال به تلویزیون بازگشت و آخرین بار هم در تله‌فیلم خودم با نام «ساعت به وقت صفر» بازی کرده بود. آقای راد هر نقشی را نمی‌پذیرد، مگر آن‌که جنس کار را دوست داشته باشد. خوشبختانه فیلمنامه ترور خاموش را دوست داشت و از فضا و جنس کار خوشش آمد و الحق هم خیلی انرژی برای کار گذاشت. مطمئن هستم مخاطبان کار را دوست دارند و سعید راد را با یک نقش متفاوت می‌بینند. 
 
زندگی در خانه امن
مجموعه «خانه امن» سال۱۳۹۹ازشبکه یک پخش شد و بسیاری آن را پس ازسارق روح و ترور خاموش، تکمیل‌کننده سه‌گانه احمد معظمی و ابوالفضل صفری می‌دانند. این آثار با محوریت پرونده‌های امنیتی که مسائل مختلف سال‌های اخیر ایران ازجمله اهداف تشکیل داعش و فعالیت‌های تروریستی آنها در خاک ایران را در برمی‌گیرد ساخته شده‌است.سریال که دست روی موضوعی حساس گذاشته بود، در زمان پخش نظرهای مثبت بسیاری را به خود جلب کرد. 
 
خط التهاب در «سرجوخه»
سریال «سرجوخه» درسال۱۴۰۰ازهمین کارگردان روی آنتن رفت. سریالی که آن‌هم سوژه‌ای ملتهب وبه‌روز رادستمایه فیلمنامه قرار داده بود. سرجوخه با روایت دو قصه دو‌ فرد در دو جبهه سیاسی یکی طرفدار نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگری جاسوسی سایبری بریتانیا، به زندگی دو شخصیت غلامرضا و کیان که از دو طبقه اجتماعی مختلف با انگیزه‌ها و کشمکش‌های متفاوت هستند پرداخت که هردو در راه رسیدن به عشق موانع و اتفاقات زیادی سر راه‌شان قرار می‌گیرد و روند رسیدن را کندتر و جذابیت قصه را بیشتر می‌کند. در این سریال چهره‌های جوانی همچون آرش آصفی، سامان صفاری، حمیدرضا محمدی و...کنار بازیگران کهنه‌کاری نظیر حبیب دهقان‌نسب، علیرضا اوسیوند و...حضور داشتند. 
 
بازپرس قهرمان 
معظمی در سال ۱۴۰۲ نیز سراغ سوژه‌ای رفت که می‌توان آن را هم‌فضا با سریال‌های نام‌برده دانست. او قصه یک بازپرس را در سریالی به همین نام به تصویر کشید. سریال در ژانر حقوقی – قضایی درباره بازپرسی به نام صدرا است که در جریان یک قاچاق اقتصادی بزرگ قرار گرفته و به دنبال سرنخ‌های این پرونده به یک آقازاده و یک تهیه‌کننده رانت‌خوار می‌رسد و چند ماجرای دیگر به دنبال این آن اتفاق می‌افتد. محسن قصابیان در این مجموعه نمایشی نقش بازپرس را بر‌عهده داست. 
 
مقابله با هشت‌پای فساد 
این شب‌ها سریال دیگری از این کارگردان راهی آنتن شده که در فضایی هیجانی و اکشن، قصه‌ای پلیسی را در خصوص مبارزه با فساد به ویژه مواد مخدر به نمایش گذاشته است.سریال هشت‌پا به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که در سریال بازپرس هم با معظمی همکاری داشت، توانسته ضرباهنگ یک قصه پلیسی ــ جنایی را به‌خوبی تصویر کند. بازیگرانی همچون سعید چنگیزیان، رضا اکبرپور، افسانه چهره‌آزاد، ایرج نوذری، محمد صادقی، علیرضا جلالی‌تبار، سودابه بیضایی، هلیا امامی، احمد نجفی، نسرین نکیسا و...  از چهره‌های حاضر در سریال هستند. 
 
سفر به دنیاهای دیگر
این‌که احمد معظمی بیشتر به کارگردانی برای ساخت آثاری با فضای اکشن و تعقیب‌وگریز شناخته شده است، به این معنی نیست که ژانرهای دیگر را تجربه نکرده. برخی اپیزودهای سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، جاده چالوس، دیوار شیشه‌ای، ملکاوان، مسافران شهر و... نام تعدادی از آثار این کارگردان در حال‌وهواهای دیگر است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها