نگاهی به سریال لوپن که هر شب از شبکه تماشا پخش می‌شود

روایت امروزی از آرسن لوپن

به‌دنبال هویتی مجهول

صنعت تلویزیون استرالیا برای کسب موفقیت‌های بیشتربرای جذب همزمان تماشاگران داخلی وبین‌المللی،معمولا دست به تولید محصولات مشترکی بابقیه کشورهای انگلیسی‌زبان می‌زند.سریال تماشایی «توریست» هم یکی از این نوع تولیدات است‌که با استقبال‌بالای تماشاگران هم دراسترالیا و انگلستان وهم دربقیه کشورهای‌جهان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۲۱
نویسنده ​​​​​​​مهکامه درودی - گروه رسانه
 
این علاقه به تولید محصولات مشترک درحالی است که استرالیا از لوکیشن‌های بدیع وجذابی برخوردار است که سالانه گروه‌های زیادی از اهالی هر دوصنعت سینما و تلویزیون بین‌المللی راجذب خود کرده وهنرمندان برای ساخت آثارشان راهی این کشورو قاره دوردست و کشف نشده می‌شوند. توریست هم استفاده بسیارخوبی ازاین لوکیشن‌های بکر و دست‌نخورده کرده و سکانس‌هایی چشم‌نواز را در مقابل دید تماشاگران تلویزیون قرار می‌دهد.
 
معمای هویت
با وجود این، آنچه این سریال اکشن معمایی و هیجان‌انگیز را در بین تماشاگران محبوب کرده، نه لوکیشن‌های بکر و جذاب که داستان بسیار تاثیر‌گذار آن است که بیننده را وادار به پیگیری ماجراها تا پایان آن می‌کند. بحران هویت و رویارویی با کاراکتری که گذشته خودش را فراموش کرده و در دایره‌ای از اتفاقات پیش‌بینی نشده گیرمی‌افتد، ازجمله سوژه‌هایی است که بسیار مورد توجه عموم مردم بوده و قبل از این تعدادی اثر خوب و قابل‌تامل سینمایی و تلویزیونی براساس آن تهیه و تولید شده است. یکی از بهترین نمونه‌ها در این ژانر، مجموعه فیلم پرفروش‌و‌موفق «هویت بورن» با بازی مت دیمون در دو دهه اخیر است. بسیاری از منتقدان هنری، توریست را با این مجموعه فیلم مقایسه کرده و به آن امتیازهای بالایی داده‌اند.
 
در جست‌و‌جوی گمشده
خط اصلی داستان توریست بسیار ساده و سرراست است: مردی ایرلندی یک روز صبح خودش را درحالی در تخت یک بیمارستان در استرالیا می‌بیند که هیچ خاطره‌ای از گذشته ندارد و دچار فراموشی شده است. این اتفاق بعد از آن رخ داده که او تصادفی مرموز در جاده داشته است. زن جوانی به کمک این مرد فراموشکار می‌آید تااوبتواند حافظه و خاطراتش را به یاد آورده و آنها را بازگرداند. جمی دورنان، بازیگر ایرلندی‌تبار و مشهور سینما در توریست در قالب شخصیت مرد فراموشکار ظاهر می‌شود.او سه نام در سریال دارد:مرد، الیوت استنلی و یوگن کسیدی.اما این که او چرانام‌های متعدد داردوهریک ازاین نام‌ها بیان‌کننده چه چیزی است وچه وجهی از شخصیت درونی اورا برملا می‌کند، نکته مهمی است که تماشاگران با دیدن این سریال معمایی جذاب و دلهره‌آور باید کشف کنند.
 
تضاد در عین تعادل
ازنکات جالب و مهم سریال این است که درعین دلهره‌آور و پررمزورازبودن، حال‌و‌هوایی کمدی سیاه هم دارد.همین نکته بر جذابیت مجموعه واپیزودهای آن اثرمی‌گذارد وآن راتاحد زیادی ازنمونه‌های موفق مشابه متفاوت وجدامی‌کند.توریست دردو فصل و به‌صورت مینی‌سریال تولید شد که هر فصل آن درشش اپیزود داستان خود را تعریف می‌کنند. بحث تولید مجموعه اواخر سال ۲۰۲۰ مطرح شد.شبکه تلویزیونی استرالیایی استن پیشنهاد ساخت سریال را به مدیران شبکه بی‌بی‌سی داد که فیلمنامه‌اش توسط تیم دونفره هری و جک ویلیامز نوشته شده بود.برای کارگردانی سریال هم کریس سوینی انتخاب شد.باوجود ترکیب استرالیایی کارگردان و فیلمنامه‌نویس، تصمیم بر این گرفته شد که نقش کاراکتر اصلی ماجراها به بازیگری انگلیسی داده شود که از شهرت خوبی در سطح بین‌المللی برخوردار است. این اقدام با این نیت وهدف صورت گرفت که این چهره سرشناس بتواند تعداد بیشتری بیننده برای توریست فراهم کند. این تفکر نتیجه‌بخش بود و به گفته اهل‌فن، حضور دورنان کمک زیادی به بهتر دیده‌شدن سریال کرد. رسانه‌های گروهی در چند سال اخیر از دورنان به‌عنوان یکی ازگزینه‌های مقبول ایفای نقش ماموردوصفرهفت درقسمت جدیدمجموعه فیلم پرسروصدای جیمزباندسهم می‌برند واوبه همین دلیل، موردتوجه رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی و جماعت کثیری است که فیلم و سریال تماشا می‌کنند.
 
دو فصل متفاوت
اگر فصل اول سریال در مکان‌های مختلف استرالیا فیلمبرداری شدند، فصل دوم از لوکیشن‌هایی در انگلستان و ایرلند بهره گرفت. در حقیقت استقبال بالای عمومی از فصل اولتوریس، سازندگانش را به فکر تولید فصل دوم آن انداخت. کار فیلمبرداری فصل جدید آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد. به‌جز جمی دورنان ودانیله مکدانلد که در فصل اول حضور داشتندو در فصل دوم نقش‌هایشان را تکرار کردند، چند بازیگر و کاراکتر جدید به جمع هنرمندان دومین فصل این درام معمایی وهیجان‌انگیز پیوستند.داستان فصل دوم که ادامه‌ای بر ماجراهای فصل اول است،دو شخصیت اصلی داستان رابه انگلستان می‌کشاندتابتوانند به درک بهتری ازکاراکتر مرموز و فراموشکار دورنان پیدا کنند. شخصیت‌های اصلی اکنون به‌دنبال نشانه‌هایی جدید هستند تا به شناخت بیشتری از گذشته تاریک و وهم‌آمیز دورنان به‌دست بیاورند و این در حالی است که او باید قبل از له شدن در آنها، راهی برای فرار و رستگاری پیدا کند.
 
نظر مثبت منتقدان
نگاه منتقدان به توریست گرم و مثبت بود و عموم آنها سریال را اثری تماشایی و قابل‌تامل ارزیابی و معرفی کردند. ازجمله منتقد نشریه معروف گاردین از جمله نوشت: «با آن‌که توریست یک درام دلهره‌آور معمایی است، اما جنبه کمدی سیاه آن غالب است و اکثر سکانس‌ها را در اختیار خود گرفته است. به صورت طبیعی، خلق یک کمدی سیاه دردل داستانی معمایی و هیجان‌انگیز که قراراست دلهره‌آور هم باشد، کار چندان ساده‌ای نیست. ازاین نظرباید به سازندگان سریال تبریک گفت که با موفقیت توانسته‌اند چنین کار سختی را انجام دهند. چرخش‌های داستانی جذاب ودرجای درست خود قرار گرفته‌اند وباعث لذت بردن تماشاگران می‌شود که چشم به صفحه کوچک تلویزیون دوخته‌اند. سریال دارای سبک است وسطح بالا و کیفیت عالی آن هیچ‌وقت درمرحله سقوط قرار نمی‌گیرد. در عین حال، نمی‌توان از بازی یکدست و مقبول دورنان صحبت و تعریف نکرد. او بار سنگینی به دوش دارد که آن را یک‌تنه حمل می‌کند. بخش اصلی داستان توریست روی دوش او استوار بوده و بازیگر از عهده اجرای این نقش سنگین به‌خوبی برآمده است.»

آواهای آشنا
سریال «توریست» توسط ۳۹نفر ازگویندگان گفتار فیلم درواحد دوبلاژ اداره‌کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال مهسا عرفانی و صدابردار آن سهیل عابدی است. ارغوان افراسیاب، مهوش افشاری، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، محمد بهاریان، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، فریناز ثریا، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، امیر حکیمی، مریم رادپور، شیرین روستایی، شهریار ربانی،آرزو روشناس،نفیسه زاجکانیها،لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی،علیرضا شایگان، مینا شجاع، خشایار شمشیرگران،سعید شیخ‌زاده،فاطمه صبا،میلاد فتوحی، پویاوکوروش فهیمی،نرگس فولادوند،شروین قطعه‌ای،امیربهرام کاویانپور، امیرصالح کسروی، ابوالقاسم محمدطاهر، مریم مهماندوست،علی همت‌مومیوند، صنم نکواقبال، حسین نورعلی، منوچهر والی‌زاده، رزیتا یاراحمدی و مهسا عرفانی صداپیشه‌های این اثر هستند. این سریال به‌تازگی راهی آنتن شبکه تماشا شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها