رسانه‌ملی چگونه به حل مشکلات مردم در جامعه کمک می‌کند؟

برنامه‌ای برای عدالت

فراری؛ داستان شهید ابراهیم هادی نیست

فراری اخیرا  به جدول پخش شبکه یک اضافه شده و در قالب دو فصل هرشب ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه در تابستان، مهمان خانه‌های ایرانی‌ها است، برخلاف برخی گمانه زنی‌ها، این مجموعه، داستان زندگی شهید ابراهیم هادی نیست. در ابتدای تیتراژ، نام  شهید ابراهیم هادی و زنده یاد علی شیروانی آورده می‌شود که نشان می‌دهد نویسندگان فیلمنامه در نگارش آن، نیم نگاهی به زندگی و منش این دو شخصیت داشته‌اند. اما به گفته تهیه کننده این سریال، داستانی اقتباسی برگرفته از زندگی و شخصیت شهید مصطفی صدرزاده است.  
کد خبر: ۱۴۶۶۳۳۶
نویسنده مهدی نیک پور، کارشناس رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، کارگردانی این سریال در فضای درام و اجتماعی بر عهده امیر داسارگر بوده و هنرمندانی نام آشنا نظیر شهرام قائدی، نسرین بابایی، هدایت هاشمی، حسین رفیعی، جواد خواجوی و همچنین برخی بازیگران جدید در آن ایفای نقش می‌کنند. امیر داسارگر در کارنامه خود آثار دیگری با محتوای ملی دارد که از جمله می‌توان به منطقه پرواز ممنوع برای مخاطب نوجوان اشاره کرد. امیر وزیری پور، تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی سریال پرمخاطب و موفق آمرلی را در کارنامه خود دارد. وی همچنین در رسانه ملی، مجموعه «مینو» را در کارنامه کاری خود دارد. به گفته وزیری پور، تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی قرار است فاز دوم مربوط به نمایی از زندگی هادی، قهرمان داستان به عنوان مدافع حرم، به زودی در سوریه تصویربرداری شود. 
فراری، روایتی اقتباسی و جذاب از نوجوانی تا بزرگسالی یک شهید مدافع حرم به نام هادی در مقطع زمانی سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ است. هادی قصد دارد وارد تیم ملی کشتی شده و عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد و برای دستیابی به این هدف شبانه روز تلاش می‌کند؛ اما در این مسیر، رویداد‌هایی اتفاق می‌افتد که او را به سمت و سویی دیگر سوق می‌دهد. 
یکی از ویژگی‌های متمایز این مجموعه تلویزیونی، توجه به مخاطب نوجوان و گنجاندن آن‌ها در متن داستان است. قهرمانی از نگاه یک نوجوان و بازتولید معنای هویت ملی در این مجموعه تلویزیونی کاملا مشهود است. تحول در نگاه فردی به قهرمان تا نگاه ملی از تلاش برای قهرمانی در تیم کشتی به عنوان نگاه فردی تا سوق پیدا کردن به یک مدافع حرم به عنوان نگاهی ملی و انسانی جهان شمول پیامی است که در روند این مجموعه داستانی به مخاطب منتقل می‌شود. نویسنده در این مجموعه تلویزیونی توانسته است ابعاد شخصیتی نسل جدید ایرانی با طغیان‌ها و تلاطم‌های روحی و شخصیتی آن‌ها را به تصویر بکشد. نوجوانی که در این برهه از زندگی خود با آزمون، خطا و شیطنت روبروست و در عین حال، یک معصومیت ذاتی عاری از گناه و آلودگی دارد که به تدریج در اجتماع شکل گرفته و مسیر و راهش مشخص می‌شود. از آنجا که به گفته کارگردان، نوجوانانی که در این مجموعه تلویزیونی نقش آفرینی می‌کنند، اکثرا از مساجد، هیئت‌ها و گروه‌های سرود انقلابی انتخاب شده اند، فضای ذهنی آن‌ها با فضای ذهنی قصه نزدیک است. 
مجموعه تلویزیونی فراری، مبتنی بر بند ۸ سند تحول رسانه ملی، یعنی نشان دادن جوان مؤمن انقلابی است. متاسفانه در یک دهه اخیر با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، کاراکترسازی مناسبی از نوجوانان و جوانان تراز انقلابی انجام نشده است. جامعه نیاز به سوژه‌هایی دارد که قدرت الهام بخشی داشته باشند و باعث ایجاد هویت و همبستگی ملی شوند. پرداختن به خط نیروی جوان جهادی، راهبردی امیدبخش و بن بست شکن است. نشان دادن شخصیت قهرمانان ملی چه به صورت زندگینامه و مستند یا در قالب‌های فیلم و سریال‌های اقتباسی و ارائه شخصیت‌های تراز مبتنی بر هویت ملی می‌تواند برای جوانان الگوی مطلوب را معرفی کند.
 بر این اساس، لازم است فیلمنامه‌هایی درباره قهرمانان نوجوان و جوان بدون مرکزگرایی نوشته شود؛ چرا که توجه به نوجوانان و جوانان سراسر کشور می‌تواند روحیه و انگیزه بیشتری برای این گروه سنی در تعیین درست مسیر آینده ایجاد کند و شهروندانی مطلوب نظام اسلامی تربیت کند. 
 فراری، با به تصویر کشیدن برشی از زندگی یک نوجوان لاهیجانی که به دنبال دستیابی به آرزوهایش از جمله قهرمانی کشتی است، می‌تواند نمونه‌ای از این تلاش‌ها باشد و هر چند نقد‌هایی به این مجموعه از نویسندگی تا تولید و حتی زمان پخش آن وجود دارد، اما می‌توان آن را یک اقدام ارزنده در راستای بازتولید هویت نسل جوان انقلابی در قاب رسانه ملی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها