درباره کتابی که رنگ تصویر می‌گیرد

قصه یک مرد ابدی

حسن طهرانی‌مقدم سال ۱۳۶۴و پس از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب و سال ۱۳۸۵ رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.وی توانست در دوران فرماندهی خود در صنعت موشکی با همیاری همکاران پاسدارش تحول ویژه‌ای در این عرصه ایجاد کند اما این نیروی ارزشمند پس ازمجاهدت‌های فراوان در۲۱آبان ۱۳۹۰ در آستانه عید غدیر وقتی برای انجام آزمایش موشکی به پادگان امیرالمومنین(ع) ملارد رفته بود بر اثر انفجار زاغه مهمات به جمع یاران شهید خود پیوست.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۲۴
نویسنده آرمیتا علی‌رضایی‌ - اهل کتاب و رسانه
 
زندگی شهید طهرانی‌مقدم در کتاب «مرد ابدی» ثبت شد و خبرهایی درباره ساخت سریال از زندگی این شخصیت شنیده می‌شود. در ادامه نگاهی به این کتاب و همچنین اثری که به صورت اقتباس آزاد از روی آن نگارش می‌شود، انداخته‌ایم.

برگ اول
روایت پدر صنعت موشکی ایران
نگارش سریالی با محوریت زندگی سردار شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران پس از دو سال تحقیق و پژوهش و با اقتباس آزاد از کتاب «مرد ابدی» به نویسندگی معصومه سپهری که به تازگی در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد، درحال انجام است. نویسندگی این سریال را مسعود کرمی برعهده دارد و قرار است حسین تراب‌نژاد به عنوان مشاور فیلمنامه و حمیدرضا مقدم‌فر به عنوان مشاور محتوایی با گروه تولید اثر، همکاری کنند. گفته می‌شود جواد افشار گزینه کارگردانی این سریال است که در صورت توافق، این سریال به کارگردانی وی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی توسط موسسه فرهنگی هنری وصف صبا تولید خواهد شد اما هنوز این جزئیات قطعی نیست. 

برگ دوم
طهرانی مقدم که بود؟
سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدر صنعت موشکی ایران سال۱۳۳۸درمحله سرچشمه تهران به دنیا آمد. وی در دوران نوجوانی خود در مسجد حضرت زینب کبری(س) فعالیت می‌کرد. تهرانی مقدم بااوج‌گیری فعالیت‌های انقلابی به صف انقلابیون پیوست. گفته می‌شود اودرشب۲۲بهمن۱۳۵۷با پرتاب یک نارنجک دستی خودروی متعلق به ارتش را مصادره کردوسرهنگ ارتش شاهنشاهی را به اسارت درآورد. شهید طهرانی‌مقدم درسال۱۳۵۸ دررشته مهندسی صنایع پذیرفته شد ودرهمین رشته نیز مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد. وی سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. درنهایت به سمت فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. 

برگ سوم
پای خاطرات مردان گمنام
جامع‌ترین کتاب با محوریت زندگی شهیدحسن طهرانی‌مقدم،فرمانده پرآوازه سپاه رااثرسه جلدی«مرد ابدی» می‌دانند. این کتاب روایتی مستند و حاصل قریب به ۱۲سال مصاحبه و معاشرت با اصلی‌ترین افراد زندگی شهیدطهرانی‌مقدم است. اثری مکتوب که هفت ماه بعد از شهادت او،ازخانه‌اش آغاز شد وبا جست‌وجو وسفر در خاطرات،اسناد، تصاویرومکان‌هایی که شاهد حیات و شهادت او بودند، تکه‌تکه تکمیل شد. مرد ابدی حاصل گفت‌وگو با خانواده شهیدوسفر درگذشته اوست. این کتاب حاصل نشستن پای خاطرات مردان گمنام فرماندهی موشکی ایران در سخت‌ترین سال‌های دفاع‌مقدس است. 

برگ چهارم
مردی از لشکر خوبان 
سپهری که پیش از این با آثاری چون «لشکر خوبان» و«نورالدین پسر ایران» میان مخاطبان شناخته شده است، دراثرجدید خود ضمن روایت زندگی شهیدطهرانی‌مقدم،به مجاهدت‌های این دانشمند برجسته درحوزه فناوری‌های هوافضا وابتکارات اودر پایه‌گذاری صنعت موشکی درایران وطراحی موشک‌های مختلف پرداخته است. نگاه جامع نویسنده به بخش‌های مختلف زندگی شهید طهرانی‌مقدم سبب شده است مرد ابدی ازوجوه مختلف نظامی،اجتماعی وفرهنگی برای مخاطب و به‌ویژه نسل جوان، اثری خواندنی و کاربردی باشد. اثر تازه این نویسنده نمونه‌ای جدید از خاطره‌نگاری دوران دفاع‌مقدس است. 

برگ پنجم
دلبسته عناوین نبوده
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: نوای صلوات در تالار پیچیده بود که حسن آخرین جملاتش را با لبخندی آشنا برای دوستانش بر زبان آورد، جمله‌ای که آن روز درهیاهوی وداع ناشنیده ماند:«یه جمله هم تو ادبیات خودم می‌گم به عنوان نماینده نیروی هوایی: احمد! دوسِت داریم! این جمله همیشه همراه شما باشه، ما هیچ وقت از تو جدا نخواهیم شد،ان‌شاءا...تابهشت با توهستیم!» تا آن روز، بیست‌ویک سال بود که حسن مقدم به عنوان فرماندهی موشکی کار کرده بود اما وقتی سردارعلی زاهدی به عنوان فرمانده نیروی هوایی درمجموعه مستقر شدیکی ازاولین کار‌هایش، پیشنهاد جانشینی نیروی هوایی به حسن مقدم بود.این اتفاق، از نظر کاری،برای حاج حسن پیشرفت بوداما اوهرگز دل‌بسته عناوین نبودوخیلی سعی کردازپذیرش این مسئولیت سرباز زند، اما نتوانست!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها