سردبیر روزنامه فرهیختگان در این برنامه درباره برنامههای شب یلدای امسال صداوسیما سخن گفت و بیش از نقد این برنامهها، سعی داشت نقدهایی درباره رویکرد تحولی این سازمان مطرح کند.
او همچنین درباره حضور چهرهها در تلویزیون، ریزش مخاطبان و... نکاتی را بیان کرد. محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، اما در این برنامه عنوان کرد: در این چند روز که مطالب را استفاده میکنیم خیلی برایمان سؤال بود که ابهام برای برخی در حوزه تحول، از کجاست؟ باورم نمیشود که کسی از یلدای امسال تصور بازگشت به سال قبل را داشته باشد. یلدای ۱۴۰۲ تفاوت ویژهای با سال قبل نداشت. امسال هم برای درنظرگرفتن ذائقه مردم تلاش کردیم و این برایمان مهم بود. این قاعده رسانه است. ما همواره در مناسبتهای مختلف این مسأله را در نظر داشتیم. چیزی جز بهتر شدن برنامهها را شاهد نبودیم. اینکه مخاطب خودش را بیشتر در فضای تلویزیون ببیند و همراهی بیشتری داشته باشد. آن چیزی که بهعنوان تحول نام میبریم، صحبت ریش و این چیزها نیست. تحولی که مد نظر برخی دوستان رسانهای مثل روزنامه فرهیختگان است، مدلی است که ما نمیشناسیم. تحول مجموعهای از اقدامات مفید برای تلویزیون است؛ اما چیزی که برخی از آن میگویند، هیبتی از تحول است که مدام به آن حمله کرده و درباره آن قضاوت میکنند. در کجای برنامههای یلدا مغایرت با تحول احساس میشود؟ کما اینکه در پیمایشهای صورتگرفته هم دیدهایم که مخاطب امسال نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ضمن اینکه کل رسانه تلویزیون در دنیا کاهش مخاطب را تجربه میکند، اما در مناسبتهای ویژه افزایش مخاطب را تجربه میکنیم. سؤال من باقی است که این یلدا چه مغایرتی با هدف ما در تحول دارد؟ شاید فهم برخی دوستان از تحول اشتباه است.
سلبریتی داریم تا سلبریتی
وی ادامه داد: ما تلاش میکنیم با استفاده از ظرفیت نخبگانی، چالشها را یکبهیک حل کنیم. رسانه کارش این است که برای جذابیت برنامه جدی و مستمر داشته باشد، اما من میخواهم دوستان درباره آنچه با عنوان دوربرگردان مطرح کردهاند، مصداقیتر صحبت کنند. اگر منظور سلبریتیسم است، کجای سازمان صحبت از حذف آنها شده است؟ بحث محور قرارگرفتن و میزان ضریبدادن و اختیار آنتن را به آنها دادن است که روی آن کار کردیم. باید چهرههای جدید را در کنار چهرههای خودمان داشته باشیم که این مسأله، یک ضرورت است. این دوره ضریبدادن به چهرهها را متناسب کرده است. من احساس میکنم نوعی از مغالطه پهلوانپنبهای در دو سال اخیر برای نقد سازمان صداوسیما صورت گرفته که روزنامه فرهیختگان هم تلاش کرده حجم قابلتوجهی از مطالبش را به این سمت اختصاص دهد. انگار هیبت مجازی از تحول ایجاد کردهاند تا به آن حمله کنند. درحالیکه تحول مجموعهای از اتفاقات خوب و حرفهای دل مردم و فرمانده بالادستی است. بحث من این است که تحول که حتما به نفع کشور است.
نقد رسانه ملی روی آنتن زنده؛ مصداق تحول
حاصلش این شده که شما اینجا نشستی و سازمان را نقد میکنی. قدیم اینطور نبود و حالا روی آنتن زنده به شخص رئیس سازمان نقد میشود. اینها همان بخشهای مختلف تحول است. تحول در حوزه سلبریتیها هم این است که تناسب ضریبدادن آن رعایت شود و برای نخبه و استاد دانشگاه هم فرصت باشد. تحول یعنی تولید ۲۵۰۰ آیتم در ۱۰ روز برای نمایشگاه کتاب. یعنی برای این حوزه و مردم ارزش قائل شدیم. من متحیر شدم که روزنامه شما اینقدر به این مسأله پرداخته است.
سبد تلویزیون تکمیل بود
خوشرو گفت: ما در یلدای امسال ۵۹ برنامه داشتیم که در مجموع، ۱۳۵ ساعت بود و ۲۵۱ مهمان در شبکهها آمدند. از زمینشناس مهمان داشتیم تا مداح و روحانی، بازیگر، نخبگان و فعالان فضای مجازی. سبد میوه تلویزیون برای مردم، همه نوع میوه بوده است. ما برای مناسبتهای اینچنینی از چند ماه قبل برنامهریزی میکنیم. مهمانها متناسب با موضوع روز حضور داشتند. کما اینکه در برنامه شبکه نسیم به موضوع «چای دبش» اشاره شد. درک مردم از تحول بخشی مربوط به آنتن است و بخشی از آن، توسط رسانههای بیرونی و منتقدان منتقل میشود. تلاش عجیبوغریبی در فضای رسانهای میبینم که میخواهند درک مردم از تحول را مخدوش کنند. سمی که از تحول در جامعه منتشر میکنید برای من عجیب است. همه برنامههای تلویزیون بهدنبال افزایش تعامل با مخاطب است. یکی از راهبردهای این دوره این است که ضمن استفاده از برندها، چهرههای جدید ایجاد شوند. همین الان ۳ ــ ۲ مهمان که مسأله روز داشتند آوردیم و شما به چالش کشیدید.
رقابت بیمبنا نداریم
مدیر شبکه نسیم در خصوص منطق انتخاب مهمانها هم اینطور بیان کرد: یکی از اقدامات دوره تحولی این است که سبد ارائهشده به مخاطب، متنوع باشد. ما اتاق فکر داریم و رقابت بیمبنای بین شبکهای نداریم. درعینحال، در حال حرکت به سمت آرایش یکپارچه آنتن هستیم. از مصادیق دوره تحول که اگر خیرخواه تلویزیون هستید باید به آن توجه کنید، این است که بهجای تخریب، به سمت نقد درست بروید. نمیتوان گفت یک شبکه تحولی نیست و یک شبکه دیگر ــ که از هفت کشور مهمان آورده و اساتید نخبه آمدند ــ تحولی است.
تناقض نمایی
انگار شما با عامهپسند بودن برنامههای شب یلدا در تلویزیون مشکل دارید. تناقضی که شما مطرح کردید واقعی نیست و بیشتر تناقضنمایی است. تا غدیر سال گذشته «عصر جدید» روی آنتن بود. یعنی یکسال با برندهای قدیم همراه بودیم. برنامه «حسینیه معلی» و «محفل» تراز است و مردم خودشان را در آن دیدهاند. یکی از بندهای سند تحول هم، همین رجوع به مردم است. اینکه یک برنامه معارفی ساختیم که ۴۰درصد مخاطب داشته، عجیب و جدید است. تولیدمحتوای مسموم برخی رسانهها درباره تلویزیون، مثل قطرهای سم در آب است که بههرحال اثر میکند. ۴۷ درصد مخاطب سال قبل شب یلدای تلویزیون بوده و امسال ۴۸درصد شده است. یعنی در شرایطی که ریزش وجود داشته، مخاطب بالا آمده. پربینندهترین برنامه شبکههای تلویزیونی در یلدا، شبکه سه بوده است. وی در خصوص برنامه احیای برندها هم اینطور گفت: ما از ابتدای فعالیتی که در شبکه خودمان شروع کردیم، در حین توجه به برندهای قدیم، توقفی به خواست تولیدکنندگان برنامههایی مثل «خندوانه» داشتیم. ما در دوره تحولی هیچ برخوردی با کسی نداشتیم. البته که همه برندها نیاز به توسعه داشتند، اما آنها را حذف نکردیم. تلاش کردیم بازارشان انحصاری نباشد. توسط همان تیمهای تولید، طراحیهای جدید صورت گرفته و برندهای جدید را هم خلق کردیم. کما اینکه میزان مشاهده «بگو بخند» در تلوبیون به میزان فصل آخر خندوانه بوده است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد