رئیس موزه هنرهای معاصر تهران‌ به حواشی کاشت صیفی‌جات در موزه هنرهای معاصر پاسخ داد

اینجا باغ ایرانی است

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در جریان بازدید خبرنگاران از موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده درباره فضای سبز این موزه گفت: تمام واقعیت فضای سبز موزه در رسانه‌ها منعکس و منتشر نشد.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در جریان بازدید خبرنگاران از موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده درباره فضای سبز این موزه گفت: تمام واقعیت فضای سبز موزه در رسانه‌ها منعکس و منتشر نشد.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۹۰

عبادرضا اسلامی روز گذشته به همراه خبرنگاران از نمایشگاه‌های «ردپا» و «هایپررئالیسم» که مجموعه‌ای از آثار خارجی این موزه است، بازدید کرد و در حاشیه این مراسم درباره حواشی ایجادشده برای فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران گفت: از خبرها و حاشیه‌هایی که در این رابطه ایجاد شد قدردانی می‌کنم. با این موضوع شاید بستر و فرصت ایجاد شد تا دقت بیشتری به فضای موزه داشته‌باشیم.
وی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران بر‌اساس نمادهایی که در آن کار شده ‌است همچون خانه ایرانی، باغ ایرانی و معماری از اندرونی و بیرونی‌های متعددی برخوردار است به ویژه شش باغچه‌ای که در فضای مرکزی آن تعبیه شده‌است، از بدو تاسیس این موزه با پوشش‌ گیاهی که داشته پابرجاست.
اسلامی افزود: باغچه‌هایی که در موزه هنرهای معاصر تهران است، بخشی از آنها عمیق هستند، درختچه‌ها و گل‌هایی که ضرورت دارد در مکان‌های عمیق‌تر کاشته شود، کاشته شده ‌است و بخشی از آن‌که عمق ندارد در طول سال‌های اخیر از گیاهانی با بوته و گیاهان کوتاه بهره‌مند بوده‌است.

حساسیت به موزه، سرمایه ماست
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: آنچه که درباره فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران و کاشت گیاهانی خاص در فضای مجازی منعکس شد بخشی از واقعیت بود، سپاسگزار هستیم که به این موضوع حساس شدید و برای من که مسئول این نهاد و پاسخگو هستم خیلی رضایت‌بخش است که آن‌قدر جامعه به موضوع موزه حساس است و این حساسیت برای ما سرمایه‌ای است که بتوانیم از آن بهره‌مند شویم. البته این سرمایه می‌تواند مشاوره‌هایی را به موزه هنرهای معاصر تهران ارائه دهد.
وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران انجام شده‌است. قرار است برای نخستین بار به مناسبت‌های مختلف آثار فضای باغ‌مجسمه موزه به دلیل ارتباط حجم، کارهای دست و محیط زیستی به صورت آلبومی منعکس شود و همزمان با نوروز امسال بخشی از آن‌که با این رویداد مطابقت داشت به صورت آلبوم در آمد و ۲۵ خرداد به مناسبت روز جهانی گل و گیاه، برنامه‌هایی در این حوزه خواهیم داشت.اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در فضای مجازی درباره فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شد، بخشی از آن واقعیت داشت. گیاهانی که کاشته شد از مشاورانی در این حوزه بهره بردیم، دیوارهای سبز موزه نیز در راستای حفظ محیط‌زیست توسط مشاورانی احیا و ایجاد شده‌است. اگر اخبار فضای سبز موزه واقعی‌تر منعکس می‌شد، شاید این حساسیت وجود نداشت. شاید تشابه گیاهی باعث ایجاد مسائلی در این حوزه شده‌است.

طراحی برای حواس پنجگانه مخاطب
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره رویکرد فعالیت‌های این موزه گفت: امروزه طراحی و ارتباط موزه با بازدیدکننده، کاملا براساس حواس پنجگانه ترسیم شده‌است، بازدیدکننده در فضای موزه قرار می‌گیرد و به نوعی روان‌شناسی محیط را برای ما ترسیم می‌کند و موزه باید روایت‌های بازدیدکنندگان را مورد توجه قرار دهد و براساس این روایت‌ها، مستندسازی کند و به فعالیت‌های خود ادامه دهد.اسلامی بیان کرد: موزه برگرفته از محیط‌های شهری و تعریفی است که برای خود دارد، موزه هنرهای معاصر، بنایی فاخر و ارزشمند بوده که ثبت ملی شده‌است و با نشانه‌های معتبر، سنتی و مدرنیته، نشانه‌هایی از بافت‌های عمیق کشور دارد. ما سعی کردیم با این ویژگی‌ها موزه را با نگاه بازدیدکننده تلفیق کنیم و برنامه‌ها و رویدادها با این محورها پیش برود.

تلاش برای تالیف کتاب در حوزه هنرهای تجسمی
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به توجه به حوزه انتشار کتاب در حوزه هنرهای تجسمی عنوان کرد: در این حوزه همکاری‌هایی را با ناشران، گالری‌داران و دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه سوره داشتیم و ۹اثر رونمایی می‌شود.وی افزود: کتاب «شاهکارهای نگارگری» توسط انتشارات یساولی در حال انتشار است. شاید این کتاب سومین نسخه از شاهکارهای نگارگری باشد که منتشر می‌شود، تغییرات بسیار عمده‌ و علمی‌تر در این اثر لحاظ شده و ۷۰درصد تغییرات داشته‌است.اسلامی درباره اهداف برپایی نمایشگاه‌های «رد پا» و «هایپررئالیسم» در موزه هنرهای معاصر تهران به «جام‌جم» گفت: با برپایی این نمایشگاه‌ها، در بخش گالری‌های پایین موزه هنرهای معاصر به نوعی دائما آثار گنجینه ارائه خواهدشد.رئیس موزه هنرهای تهران بیان کرد: در یک سال گذشته، فضای درونی موزه به ویژه رمپ‌ها، آثاری از هنرهندان بنام دنیا همچون جاکومتی و هیلتونن دوباره جانمایی و بازگردانده شده‌است و امیدواریم تعداد دیگری از آثار هنرمندان نیز در فضای موزه به نمایش گذاشته شود.
وی افزود: امروزه موزه‌ها را دیگر فضای مرده و مکانی برای نگهداری اشیا نمی‌دانیم و تفسیرهای زنده بودن و شاد بودن از آنها استخراج می‌کنیم. یک ضلع موزه هنرهای معاصر معماری فاخر، ضلع دیگر آثار ارزشمند داخلی و خارجی در گنجینه موزه است و ضلع سومش بازیدکنندگان هستند که از این آثار دیدن می‌کنند، مناسب‌سازی فضای موزه برای بازدید افراد کم‌توان از برنامه‌های دیگر این نهاد است. علاوه بر اینها، برنامه‌هایی هم برای بازدید کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با موزه تدوین می‌شود.
نمایشگاه‌های «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» مروری بر آثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، نمایش ۳۳اثر و «ردپا: درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» نمایش گزیده‌ای از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران؛ ۲۹اثر خارجی و ۵۴اثر ایرانی، تا چهارم تیر در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها