معاون سیما در مراسم تقدیر از عوامل «پاورقی» مطرح کرد

جهاد تبیین در رسانه با قاب‌های جذاب

نگاهی به برنامه لالایی

سفری به دنیای شیرین کودکی

دنیای نوزادی و کودکی، سرشارازخاطره‌ها،رویاها، داستان‌ها، شیرینی‌ها، لطف و مهر کودکانه و مادرانه است. شبکه نسیم رسانه‌ملی، این امکان را فراهم ‌آورده تا کودکان امروز و دیروز، همراه یک مجری ‌توانا که خود این دوران را در زندگی هنری و رسانه‌‌ای از نوجوانی تامیانسالی در برنامه‌های مختلف کودکانه، جوانانه و خانوادگی تجربه کرده، در یک برنامه جذاب به نام «لالایی» سفری رویایی و پرخاطره را بازآفرینی کنند.
کد خبر: ۱۳۹۴۹۰۶
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

این برنامه گفت‌وگو و زن محور که اغلب مهمان‌های آن را مادران و دختران تشکیل می‌دهند،‌ با ایجاد فضایی مفرح و شکل دادن نوعی چالش‌ فکری و ذهنی و بازخوانی خاطرات کودکی، مادران مهمان را به واگویه قصه‌ها و رخدادها و لالایی‌هایی دوران نوزادی و کودکی فرزندان‌خود تشویق و ترغیب و فرزندان مادران را هم در این بازنمایی و خاطره بازی سهیم می‌کند. این جلوه‌های دلپذیر،افزون براستفاده از انواع آیتم‌ها،تصاویر،وله‌ها، موسیقی، خوانش و پخش لالایی‌های زیبای اقوام و مردم مناطق مختلف کشور با زبان و بیان و لهجه محلی، با اجرای مسلط، حرفه‌ای، صمیمانه و کارشناسانه مجری برنامه، گیتی خامنه محقق می‌شود.

اهداف سازندگان این برنامه،صرفا به تهیه و تولید و ارائه برنامه‌ای امیدبخش و لذت و شادی‌آفرین و تورق خاطرات ایام کودکی خلاصه نمی‌شود که در کنار ترویج زندگی‌های همخوان بافرهنگ ایرانی ــ اسلامی جامعه و انتقال تجربیات خانواده‌ها به‌ویژه مادران در این راستا، گامی تاثیرگذار در حفظ این فرهنگ و فرهنگسازی ملی است. جدا از یک‌سری حکایت‌ها و افسانه ها و قصه‌ها و لالایی‌های ملی که درمیان اقوام مختلف کشور با اندک تفاوت‌هایی درروایت‌ها برای نوزادان و کودکان ایرانی، بازگو می‌شود، داستان‌ها و لالایی‌هایی هم وجود دارندکه زاده فرهنگ‌های بومی و محلی‌‌اند و به زبان‌ها و لهجه‌های محلی خوانده می‌شوند.

این همه درادبیات و فرهنگ مردمی، جایگاهی شاخص دارند و برنامه لالایی دراین‌زمینه به گردآوری و بخشیدن غنا و محتوای این فرهنگ، نقش مهم ایفا می‌کند. حضور کودکان وگفت وگو با آنهادرباره خواب،بیداری و لالایی وقصه‌های شبانه و برخی کارآفرین‌ها که سهم مادر و خانواده در دوران مختلف و ازجمله در زمان‌های کودکی، درتربیت فرهنگی واجتماعی و مشاغل امروز آنها،سهم عمده داشته، از دیگر بخش‌های لالایی نسیم برای مخاطبان خود است. در تولید برنامه خوب و فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی و ملی و مردمی لالایی، سیداحسان حسینی درمقام تهیه کننده و کارگردان حضور دارد. لالایی، تصویرگر و ستایشگر نقش و جایگاه مادران در ایجاد آرامش در خانه و خانواده و جامعه ‌است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها