از ارتباط خودکشی و قلدری چه می‌دانیم؟

علاج واقعه

جهان عرب گرچه سینمای مطرح و پرکاری ندارد اما در زمینه تولید مجموعه‌های تلویزیونی فعال است.
کد خبر: ۱۳۷۴۴۲۶
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه

با وجود تعدد کشورهای عربی در منطقه با چند صد میلیون نفر جمعیت، صنعت سینمای این کشورها به‌دلایل گوناگونی که قرار نیست اینجا مورد بررسی قرار گیرد، بسیار نوپاست و فعالیت چندانی در آن رواج ندارد.

برعکس این مورد، سالانه تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی در کشورهای بزرگ عربی همچون لبنان، سوریه، لیبی و مصر تهیه و تولید می‌شود.

اغلب این مجموعه‌ها یا درام‌های خانوادگی هستند که به مناسبات مختلف افراد خانواده می‌پردازند یا حال‌و‌هوایی تاریخی دارند. به همین دلیل، مجموعه‌ای چون «بیست‌بیست/عشرین‌عشرین» با حال‌و‌هوای پلیسی ــ معمایی، افشاگرانه و مافیایی خود خیلی زود مورد توجه عموم تماشاگران قرار گرفته و بحث ساخت آن در سطح وسیعی در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

داستان فیلم که فیلمنامه‌نویسانش تلاش کرده‌اند آن را با پرداخت خوب و مقبولی ارائه کنند، درباره مامور تحقیقی (با بازی کوسای خائولی) است که راهی ماموریتی مخفی می‌شود. او وظیفه دارد مدارکی محکم و مستدل علیه یک ارباب دنیای مواد مخدر جمع‌آوری کند تا قانون بتواند اقدام به دستگیری‌اش کند.

این در شرایطی است که این ارباب پرقدرت دنیای مواد مخدر فراری است و ظاهرا کسی هم اطلاعی از مخفیگاهش ندارد.

مامور تحقیق در جریان ماموریتش با موانع زیادی روبه‌رو می‌شود و به‌زودی پی به این نکته مهم و پنهان می‌برد که شخصیت منفی ماجرا بدون کمک برخی عوامل دولتی، نمی‌تواند کار خرید‌و‌فروش غیرقانونی و غیراخلاقی خود را انجام دهد. به‌زودی مامور بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌گیرد و با جنگی ذهنی در رابطه با وظیفه و اخلاق روبه‌رو می‌شود.

بیست‌بیست محصول مشترک هنرمندان تلویزیونی لبنان و سوریه است که در ۳۰اپیزود تهیه شده و فیلیپ اسمر، خالق و کارگردان آن است.

فیلمنامه مجموعه که از سوی منتقدان به‌عنوان داستانی بسیار جذاب و با پرداختی خوب معرفی شده را نیز خود اسمر نوشته است. این در حالی است که رسانه‌ها به شباهت‌های بین این داستان با یکی دو اتفاق حادثه‌ای سال‌های اخیر لبنان اشاره کرده‌اند.

همین منتقدان در نقدهای خود نوشته‌اند که حال‌و‌هوای مجموعه بیشتر از آن‌که شبیه کارهای متداول عربی باشد، شبیه کارهای ضدمافیایی سینمای اروپا و به‌ویژه ایتالیا و فرانسه است. به گفته آنها انتخاب بازیگرانی درست برای نقش‌های اصلی و مکمل (که با بازی‌های خوب و یکدستی همراه بوده است)، طرح داستانی مقبولی که خوب نوشته شده است، سبک فیلمبرداری روان و خاکستری مجموعه و کارگردانی دقیق اسمر، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا یکی از موفق‌ترین کارهای تلویزیونی دو دهه اخیر عربی تولید و در معرض دید تماشاگران قرار گیرد.

فیلمنامه بیست‌ بیست گرچه در مرکز خود به مافیای موجود در جهان عرب می‌پردازد که به هر قیمتی سودای کسب ثروت بیشتر را دارد، نسبت به موضوعاتی چون خانواده، زندگی عمومی مردم عادی، رومانس و تلاش آدم‌ها برای انجام درست وظایف خود بی‌تفاوت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها