به بهانه ابلاغ «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» بایدها و نبایدهای استفاده فرزندان از اینترنت را بررسی کرده‌ایم

پدر! مادر! عقب نمانید

امروزه ساعات فراوانی در طول شبانه‌روز، تلویزون روشن است. چه کسی آن را تماشا کند و چه تنها در زمینه باشد. در هر دو حالت نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند به کودک زیر دو سال شما آسیب برساند.
کد خبر: ۱۳۲۹۰۶۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نازنین دسترنج، کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به تماشای تلویزیون بیش از حد برای کودکان زیر ۲ سال اظهار کرد: نقش تلویزیون در سال‌های اخیر در زندگی کودکان بیشتر از قبل شده و این موضوع دلایل متنوعی دارد که می‌توان به مواردی از جمله افزایش تعداد مادران شاغل نسبت به سال‌های پیش، مشکلات زندگی و بی حوصلگی والدین برای وقت گذراندن با کودکان، آپارتمان نشینی و تک فرزندی اشاره کرد.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه برنامه‌های تلویزیونی نسبت به قبل بیشتر شده و تنوع برنامه‌های شاد و کودکانه افزایش یافته است؛ بنابراین کودکان نسبت به سال‌های گزشته بیشتر به تماشای تلویزیون وابسته شده اند. متاسفانه در دوران کرونا فعالیت کودکان، مخصوصا کودکان تک فرزند که با دوستانشان ارتباطی نداشته اند در خارج از منزل محدود شده و فعالیت‌های فیزیکی آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

دسترنج بیان کرد: تماشای تلویزیون مانند هر برنامه دیگری باید در آن تعدیل صورت گیرد و استفاده از آن باید همراه با قوانین مشخص باشد. اگر برنامه‌های تلویزیونی به شکل مناسب و آگاهانه توسط پدر و مادر انتخاب شود و اگر ساعات تماشای تلویزیون کودکان مناسب با سن آن‌ها باشد، می‌تواند برای آموزش رفتار‌های مناسب و مثبت به کودکان کمک و روی آن‌ها تاثیر خوبی داشته باشد.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به نوع تماشای تلویزیون کودکان گفت: در تماشای تلویزیون کودکان باید موارد مختلفی را در نظر گرفت، مانند: سن کودک، رشد ذهنی آن ها، نوع برنامه‌ای که کودک تماشا می‌کند، علاقه و البته ساعات تماشای تلویزیون باید در نظر گرفته شود.

او اظهار کرد: سال‌های نخست زندگی کودک دوران طلایی، شکوفایی و توانایی‌های ذهنی کودک است و باید کودک در یک محیط غنی پرورش پیدا کند، زیرا این موضوع باعث تقویت رشد ذهنی کودکان خواهد شد. محیطی که کودک در آن قرار می‌گیرد و تجاربی که با آن‌ها روبه رو می‌شود اهمیت زیادی دارد. کودکان نیاز دارند با محیط تعامل داشته باشند و این تعامل به صورت عمل و عکس العمل باشد.

دسترنج با اشاره به مزایای تماشای تلویزیون در نوزادان گفت: غالبا موسیقی، نور و اشکالی رنگی که از تلویزیون برای نوزادان پخش می‌شود می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما در مقابل تاثیر بسیار منفی هم روی ذهن آن‌ها بر جا خواهد گذاشت، به دلیل اینکه سرعت پخش برنامه‌های تلویزیونی و هماهنگی ذهن و چشم، کودک دچار اختلال می‌شود.

او بیان کرد: مغز کودک تا سن دو سالگی در پاسخ به محرک‌های محیطی رشد پیدا می‌کند؛ بنابراین تماشای بیش از اندازه تلویزیون می‌تواند فرصت‌های رشدی را از کودک بگیرد و کودک باید فعالیت داشته باشد تا مهارت ماهیچه‌های ریز و درشتش تقویت شوند. طبق تحقیقات انجام شده تماشای تلویزیون کودکان زیر دوسال میزان ابتلا به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز را افزایش دهد، همچنین تماشای بیش از حد تلویزیون و افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم هم وجود دارد.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مشاور کودک و نوجوان با اشاره به زل زدن کودک به تلویزیون گفت: از آن جایی که سلول‌های عصبی کودک، رشد نیافته زل زدن او به تلویزیون باعث اختلال‌های ذهنی در کودک خواهد شد؛ بنابراین تماشای تلویزیون در کودکان نباید بیشتر از دوساعت باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها