طی روزها و هفته‌های اخیر و البته هفته‌های آینده، واكسن كووید 19 بیشتری در اختیار افراد جامعه قرار گرفته و می‌گیرد و سطح ایمنی جامعه به‌تدریج افزایش خواهد یافت.
طی روزها و هفته‌های اخیر و البته هفته‌های آینده، واكسن كووید 19 بیشتری در اختیار افراد جامعه قرار گرفته و می‌گیرد و سطح ایمنی جامعه به‌تدریج افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۱۳۱۵۸۸۶

در حال حاضر انواع مختلف واكسن چه به صورت وارداتی و چه تولید داخل ارائه می‌شود و هركدام از آنها طی بررسی‌های علمی در زمان محدودی كه در اختیار بوده، ایمنی قابل‌ قبولی را ایجاد كرده، عوارض جدی كه مفید بودن آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد، ایجاد نكرده و از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی و كشوری تایید شده‌اند.

گفتنی است سطح ایمنی ایجاد شده با واكسن‌های مختلف متفاوت است اما هر میزان از افزایش ایمنی بدن در برابر این ویروس خطرناك می‌تواند بسیار ارزشمند و نجات‌بخش باشد.

در همین زمان هم بیماران زیادی هستند كه به انجام عمل‌های جراحی مختلف نیاز دارند. برخی از عمل‌های جراحی اورژانسی بوده و امكان به‌تعویق‌ انداختن آنها وجود ندارد اما برخی دیگر را می‌توان چند هفته یا حتی چند ماه به تاخیر انداخت.

بررسی‌های انجام‌شده در دنیا نشان می‌دهد واكسیناسیون علیه كرونا پیش از انجام جراحی به‌كاهش قابل‌توجه خطر ابتلا به‌موارد شدید كرونا در زمان بستری و پس از عمل جراحی می‌انجامد. از سوی دیگر می‌دانیم در صورت ابتلا به بیماری كرونا، خطر بیهوشی و مشكلات ریوی پس از آن تا یك ماه بسیار بالاتر از حالت عادی خواهد بود.

در مجموع باید این نتیجه را گرفت كه اگر هر نوع واكسن مورد تاییدی در اختیار بیمارانی كه كاندیدای جراحی هستند، قرار گرفت، بهتر است در انجام واكسیناسیون تردید و تاخیر نداشته باشند؛ مگر این‌كه عمل جراحی آنها به‌فاصله كوتاهی پس از تزریق واكسن انجام شود. به عبارت دیگر طی چند روز پیش از عمل جراحی، تزریق واكسن ممكن است سبب بدن‌درد، تب و علائم دیگری شود كه انجام عمل جراحی را با مشكل مواجه كند و ناچار به تعویق آن شویم.

در صورتی كه بتوان فاصله‌ای بیش از چند روز بین تزریق واكسن و عمل جراحی قائل شد، به صلاح است تزریق واكسن از هر نوع در دسترس را انجام داد البته این موضوع را باید در نظر داشت كه ایجاد ایمنی پس از تزریق واكسن معمولا بعد از از دو یا چند هفته از تزریق دوز دوم اتفاق می‌افتد.

دكتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز ‌و ‌اعصاب / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها